• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4279 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي

وزير خارجه امريكا به عراق رفت

تلاش براي بقا

گروه جهان| روز گذشته مايك پمپئو وزير امور خارجه ايالات متحده وارد بغداد پايتخت عراق شد تا با مقام‌هاي اين كشور ديدار و گفت‌وگو كند. اين در حالي است كه بسياري سردرگم از استراتژي جديد دولت امريكا در‌خصوص سوريه هستند. مايك پمپئو و جان بولتون مشاور امنيت ملي ترامپ طي روز‌هاي اخير به منطقه آمدند تا در‌خصوص خروج نيروهاي امريكايي از سوريه به متحدان امريكا توضيحاتي را ارايه دهند. پمپئو در اين سفر با عادل عبدالمهدي نخست‌وزير و برهم صالح رييس‌جمهور عراق ديدار و گفت‌وگو كرد. او به مقام‌هاي عراقي اطمينان داد كه ايالات متحده متعهد است كه نه‌تنها در برابر داعش از عراق محافظت مي‌كند، بلكه قصد دارد اين اطمينان حاصل شود داعش پس از پايان جنگ قادر به بازسازي خود نخواهد بود.

طبق گفته دفتر عادل عبدالمهدي دو مقام در ديدار دوجانبه خود روي همكاري‌هاي امنيتي براي جلوگيري از بازگشت داعش به عراق تاكيد كردند. دونالد ترامپ در سفر 3 ساعته روز 26 سپتامبر خود به عراق عنوان كرده بود كه ايالات متحده مي‌تواند از پايگاه‌هايش در عراق به عنوان مركزي براي ادامه عمليات خود در سوريه استفاده كند.

در حال حاضر اگرچه دونالد ترامپ اعلام كرده كه قصد دارد، نيروهاي امريكايي را از سوريه خارج كند، اما هيچ مدرك و برنامه‌اي دال بر خروج نيروهاي امريكايي از سوريه وجود ندارد. برهم صالح در نشست مشترك خود با مايك پمپئو عنوان كرد كه ما به حمايت از ايالات متحده نياز داريم. صالح تاكيد كرد: هر چند داعش اكنون شكست خورده اما ماموريت امريكا هنوز به پايان نرسيده است. لازم به ذكر است كه مايك پمپئو پس از ديدار با مقام‌هاي عراقي به كردستان عراق رفت تا با مقام‌هاي اين منطقه نيز ديدار و گفت‌وگو كند.

فارس به نقل از پايگاه خبري المعلومه گزارش داد: يك منبع آگاه امنيتي در استان «الانبار» عراق، از قصد نيروهاي امريكايي براي احداث چهار پايگاه نظامي ثابت و جديد در مناطق مختلف شهرهاي اين استان خبر داد و تاكيد كرد كه اين پايگاه‌ها به تجهيزات نظامي پيشرفته‌اي مجهز خواهند بود. وي تاكيد كرد كه نيروهاي امريكايي هنوز انگيزه و هدف اصلي از احداث اين پايگاه‌ها را اعلام نكرده‌اند. در صورت احداث اين چهار پايگاه جديد، شمار پايگاه‌هاي نظامي امريكايي در الانبار به 9 عدد مي‌رسد. اين منبع همچنين عنوان كرد كه پيشنهاد شده اين پايگاه‌ها در «پادگان طارق» در فلوجه، پايگاه «سن الذيب» در شمال ناحيه «البغدادي»، «الخسفه» در شهرستان «حديثه» و فرودگاه «ژنو» واقع در مرزهاي شهرستان «رواه» و «بيجي» در غرب شهر الرمادي احداث شود. وي افزود كه فرماندهان ناظر بر پرونده امنيتي در الانبار نيز اين مساله را رد يا تاييد نكرده‌اند، زيرا همه توافق‌هاي مربوط به احداث اين پايگاه‌ها با دولت مركزي عراق صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون