• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4279 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي

محمدجواد ظريف:

دست دوستي خود را به سوي همسايگان در منطقه خليج‌فارس دراز مي‌كنيم

«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه كه دو روز اخير را در دهلي‌نو، پايتخت هند گذرانده بود روز گذشته با حضور در چهارمين كنفرانس «گفت‌وگوي رايسينا» در دهلي‌نو طي سخناني ضمن ابراز خرسندي از حضور در اين كنفرانس و قدرداني از ميزباني دولت و مردم هند، گفت: منطقه ما در حال حاضر با مشكلاتي به‌ويژه افراطي‌گري و تروريسم مواجه است، در اين منطقه چه غرب آسيا، چه آسياي مركزي و چه در جنوب آسيا، براي‌مان آسان است كه غرب را مقصر اين مشكلات بدانيم.

وي با بيان اينكه حقايق تاريخي هم در اين زمينه كم نيست، خاطرنشان كرد: در عين حال، براي غرب راحت‌تر بوده كه ما به‌خصوص مسلمانان را براي مشكلاتي كه با آن روبه‌رو است، مقصر جلوه دهد. دراز كردن انگشت اتهام به سوي يكديگر حتي در داخل منطقه ما، شايد آسان‌ترين سرگرمي است، اما شرايط كنوني در منطقه بسيار جدي‌تر است. در حالي كه قصور زيادي وجود دارد، ولي ما نيازمند شكستن اين عادت هميشگي «توپ را در زمين ديگري انداختن»، هستيم.

به گزارش فارس، رييس دستگاه ديپلماسي گفت: اكنون زمان آن فرارسيده كه كشورهاي منطقه ما دو توهم را كنار بگذارند؛ اينكه امنيت مي‌تواند خريداري يا وارد شود و ديگر اينكه امنيت به بهاي ناامني ديگران به دست بيايد؛ ما نياز داريم كه ابراز مكرر نارضايتي‌ها از تاريخ گذشته را متوقف كرده و به سمت استقرار مكانيسمي كارآمد، واقع‌گرا و ميانه‌رو در منطقه حركت كنيم.

ظريف بار ديگر ايده «مجمع گفت‌وگوي منطقه‌اي» را مطرح كرد و افزود: ما مي‌توانيم يك مجمع گفت‌وگوي منطقه‌اي را به خصوص در منطقه خليج‌فارس كه صحنه بسياري از جنگ‌ها طي 4 دهه گذشته، از زمان حمله صدام به ايران و سپس كويت تا عمليات امريكا و در نهايت كابوس انساني در يمن، ايجاد كنيم.

وي افزود: چنين مجمعي بايد به حاكميت، تماميت ارضي و استقلال همه دولت‌ها احترام بگذارد و همچنين بر پايه عدم مداخله در امور داخلي ديگر كشورها، حل اختلافات به صورت مسالمت‌آميز و تقويت صلح، ثبات، پيشرفت، رفاه و موفقيت در منطقه باشد.

رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از اظهاراتش در اين كنفرانس تصريح كرد: ما نياز به منطقه‌اي قدرتمند به جاي سلطه مردان قوي در منطقه داريم.

وي مشخصات اين منطقه قدرتمند را ثبات سياسي و سرزميني بومي، اتكا به مردم به عنوان منبع مشروعيت، امنيت و كاميابي، مشاركت همه كشورهاي منطقه در تضمين صلح در منطقه و روابط اقتصادي و تعاملات با محوريت مردم و... برشمرد.

ظريف گفت: ما در ايران به مردم خودمان به عنوان منبع امنيت و پيشرفت تكيه كرده‌ايم، در حالي كه از فرصت پيشرفت از طريق همكاري منطقه‌اي و جهاني نيز استقبال مي‌كنيم. ما همچنين آموخته‌ايم كه فقط مي‌توانيم امنيت را در يك منطقه امن به دست بياوريم، جايي كه همسايگان ما نيز از ثبات داخلي و خارجي بهره‌مند شوند.

وزير خارجه ادامه داد: دوره هژموني منطقه‌اي و جهاني خاتمه يافته و يك منطقه قوي‌تر به نفع ما، ‌كل منطقه و كل جهان است.

ظريف با بيان اينكه با هند اشتراكات زيادي در شكل‌دهي چنين همسايگي، در جنوب، مركز و غرب آسيا داريم، اظهار داشت: براي حركت در اين مسير، مجددا دست دوستي خود را به سوي همسايگان در منطقه خليج فارس دراز مي‌كنيم.

 

امريكايي‌ها هرچه زودتر بروند، بهتر است

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه كنفرانس «ديالوگ رايسينا» در پاسخ به سوالي درباره خبر خروج نظاميان امريكايي از سوريه گفت: آنها براي هيچ‌كسي هيچ امنيتي را تامين نكردند. ما معتقديم كه آنها هر چه زودتر سوريه را ترك كنند، براي مردم سوريه بهتر خواهد بود.

رويترز نيز در گزارشي نوشت كه ظريف در خصوص تداوم برنامه‌هاي فضايي ايران تاكيد كرد كه با وجود اظهارات امريكايي‌ها، تهران برنامه فضايي خود را ادامه مي‌دهد. وي تصريح كرد كه هيچ ممنوعيت قانوني بين‌المللي براي برنامه فضايي ايران وجود ندارد.

 

اروپايي‌ها به وظايف خود عمل نكردند

محمدجواد ظريف همچنين در گفت‌وگو با شبكه «ان‌دي‌تي‌وي» در پاسخ به سوالي درباره وعده‌هاي برجامي اروپا به ايران گفت: به خاطر فشارهاي امريكا اقدامات اروپايي‌ها كه قرار بود در راستاي وظايف آنها در زمينه برجام و همچنين قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل (2231) انجام شوند، هنوز تحقق نيافته است، آنها وعده‌هاي كلامي دادند اما متاسفانه از منظر اقدامات عيني اين وعده‌ها را عملي نكرده‌اند البته ما با ديگر كشورها اقدامات‌مان را پيش برده‌ايم، به‌ويژه در رابطه با شركاي سنتي‌مان، كشورهاي همسايه‌مان عراق، افغانستان، تركيه، روسيه و همچنين با چين و هند و ديگر كشورهاي آسيايي (كارمان را به جلو برده‌ايم).»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون