• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4283 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي

با مانع‌تراشي‌هاي فراقانوني زندگي را به كام مردم تلخ نكنيم

محمدرضا عارف رييس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با اعضاي دبيرخانه مجمع كلانشهرهاي ايران ديدار و گفت‌وگو كرد. رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در اين ديدار با اشاره به جايگاه مردم در قانون اساسي براي اداره شهر بر ضرورت تقويت جايگاه شوراها به عنوان پارلمان‌هاي محلي تاكيد كرد و گفت: يكي از دستاوردهاي ارزشمند دولت اصلاحات اجراي قانون شوراها و تشكيل اين نهاد مردمي بود. البته در برنامه سوم توسعه قرار بود اختيارات شوراها را افزايش دهيم كه عملا در اين خصوص تاكنون اقدام موثري انجام نشده است. وي در ادامه اين ديدار كه بيشتر درباره موضوعات شهر و شهرداري صحبت شد، سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي را يكي از مترقي‌ترين و جامع‌ترين سياست‌هاي كلان و راهبردي كشور دانست و خاطرنشان كرد: در سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي بر ضرورت تقويت بخش خصوصي در كشور و كم‌كردن تصدي‌گري دولت تاكيد شده است. مطمئنا با الهام از اين سياست‌ها و اجرايي كردن آنها شوراها مي‌توانند در جايگاه پارلمان‌هاي محلي و شهري قرار گيرند. رييس مجمع اميد تهران تاكيد كرد: نگاهي كه به شوراها وجود دارد، اين است كه بايد در جايگاه پارلمان‌هاي محلي ايفاي نفش كنند. شهردار بايد حاكم شهر باشد نه صرفا متولي دستگاه خدمات‌رسان و بايد مسووليت اداره شهر را به عهده بگيرد. وي با اشاره به لايحه مديريت يكپارچه شهري از طولاني شدن تصويب اين لايحه انتقاد كرد و با بيان اينكه دولت‌ها تمايلي به واگذار كردن مسووليت‌هاي خود ندارند، تصريح كرد: دولت آقاي روحاني بايد ايثارگرانه زمينه تصويب اين لايحه را در دولت فراهم كند در اين صورت بايد به صورت طرح در مجلس مطرح شود و طبيعتا با مشكل بار مالي و اصل ۷۵ قانون اساسي برخورد خواهيم كرد كه بايد براي آن چاره‌انديشي شود. عارف بر لزوم بازنگري در قانون شوراها تاكيد كرد و گفت كه تركيب و ساختار شوراهاي اسلامي كلانشهرها جوابگوي مطالبات مردم نيست و بايد با اولويت اصلاح قانون به منظور ارتقاي جايگاه شوراها در دستور كار دولت و مجلس قرار بگيرد.

وي با اشاره به برخي موازي‌كارها در حوزه اداره شهر، اين گونه موازي‌كاري‌ها را مانع خدمت‌رساني مطلوب به مردم دانست و گفت: بايد مساله و مشكل شهر كلانشهري مانند تهران احصا و مشخص شود كه براي رفع چالش‌هاي تهران به چه ميزان بودجه نياز است، آن زمان مي‌توان نسبت به چگونگي تامين بودجه كلانشهرها در دولت و مجلس تصميم‌گيري كرد. رييس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي احساس آرامش در شهرها را حق طبيعي مردم دانست و تاكيد كرد: حق مردم بزرگوارمان است كه حداقل‌هاي زندگي شرافتمندانه براي آنان فراهم شود و در اين خصوص وظيفه مديريت شهري بسيار سنگين است. نبايد با مانع‌تراشي‌هاي فراقانوني و بعضا سليقه‌اي زندگي را به كام مردم تلخ كنيم.

در پايان اين ديدار رييس مجمع اميد از انتظارات مردم از شهرداري‌ها سخن گفت. به عقيده عارف در اين مدت بيشتر وقت شهرداري‌ها صرف تغييرات مديريتي شده و همين سبب شده است تا انتظارات مردم آن طور كه بايد برآورده نشود. عارف با بيان اينكه مردم در انتظار اتفاق مهمي در مديريت شهري هستند بر لزوم جبران عقب‌ماندگي‌هاي ناشي از تغييرات زودهنگام مديريتي تاكيد كرد و با اشاره به مساله درآمد در شهرداري‌ها گفت: همان‌گونه كه اتكاي درآمدهاي كشور به فروش نفت خطايي راهبردي است، متكي شدن شهرداري‌ها به حوزه شهرسازي براي ايجاد درآمد هم خطايي بزرگ است و ان‌شاءالله با تصويب نهايي لايحه درآمدهاي پايدار شهرداري اداره شهر با استفاده از درآمدهاي پايدار بهتر و اصولي‌تر از گذشته انجام شود و شهرداري‌ها به منابع پايدار براي برنامه‌هاي توسعه‌اي و هزينه‌هاي جاري خود برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون