• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4283 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي

در گفت‌وگوي كوتاه با محمدعلي حسيني، سخنگوي اسبق وزارت خارجه عنوان شد

ورشو جز خفت و نفرت نصيبي نخواهد برد

زهره آقاياني

«1892 لهستاني، از سال 1942 تاكنون در قبرستان لهستاني‌ها در قلب تهران آرميده‌اند. بيش از يكصد هزار لهستاني پس از آزادي از اردوگاه‌هاي كار اجباري استالين از راه ايران بازگشتند. قبرستان‌ها در ايران بعد از 30 سال قابل جايگزيني هستند اما مردم تهران 77 سال است كه احترام ميهمانان خود را نگه داشته‌اند.» اين گلايه توييتي عباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران است. پاسخ مثبت لهستان به امريكا براي برگزاري اجلاسي در پايتخت اين كشور عليه تهران، هرچند گلايه‌ها و اعتراض‌هاي دستگاه ديپلماسي ايران را همراه داشت اما دور از انتظار نبود، چراكه به گفته صاحب‌نظران لهستان متحد استراتژيك امريكا براي مقابله با تهديدات روسيه به شمار مي‌رود و قبول چنين درخواستي در راستاي همين رابطه قابل تعريف است. حالا اما كمتر از يك ماه ديگر ده‌ها كشور در اجلاس جهاني در ورشو به ميزباني مشترك ايالات متحده امريكا و لهستان گرد هم مي‌آيند تا به اصطلاح خود، ثبات و آزادي در خاورميانه را ارتقا ببخشند. اما آنچه مارك پمپئو مسوول سياست خارجي امريكا از هدف اين نشست برشمرده، مقابله با نفوذ جمهوري اسلامي ايران در منطقه است. به گفته پمپئو دامه فشارها بر تهران از برنامه‌هاي محوري واشنگتن در اين اجلاس به شمار مي‌آيد. از سوي ديگر آن‌طور كه وزارت خارجه امريكا اعلام كرده، قرار است ده‌ها كشور در اجلاس لهستان شركت كنند، كشورهايي كه منافع مشتركي براي ايجاد ثبات در خاورميانه دارند. با اينكه هنوز نام كشورهايي كه اين دعوت را پذيرفته‌اند، مشخص نيست اما تا به امروز تعداد شركت‌كنندگان اندك اعلام شده است. اين در حالي است كه وزارت خارجه امريكا انتظار دارد، تعداد بيشتري در روزهاي آينده به اين نشست بپيوندند. به گزارش ايرنا وزير امور خارجه امريكا تنها به گفتن اينكه كشورهايي از آسيا، آفريقا، نيمكره غربي، اروپا و خاورميانه در اين كنفرانس حضور به هم خواهند رساند، بسنده كرده است. با اين همه به نظر مي‌رسد، هدف دولت ترامپ از تحركات اخير، مجبور كردن ايران براي حاضر شدن پاي ميز مذاكره است. برنامه‌اي كه ترامپ در ماه‌هاي اخير به‌ شدت آن را پيگيري مي‌كند و در اين راه، ترفندهاي متعددي را به ‌كار بسته است. حالا اين نشست نيز در راستاي همين هدف برنامه‌ريزي شده است. موضوعي كه وزير خارجه امريكا با اين ادعا كه روسيه و ايران «مجريان شرور خاورميانه» است، گفته كه «اميدواريم آنها را همراه با حكومت سوريه و تمامي افراد ذي‌نفع در سوريه بر سر ميز مذاكره بياوريم تا درباره شكل ساختاري كه سوريه پس از يك جنگ داخلي بايد داشته باشد، گفت‌وگو كنند.»

حالا اما بايد ديد به راستي هدف دولت امريكا از برگزاري چنين نشستي چيست؟ نشستي كه اعلام آن طي هفته آتي بازتاب‌هاي گسترده‌اي در محافل خبري داشته است. در اين خصوص با سيد محمدعلي حسيني سخنگوي اسبق وزارت خارجه و سفير پيشين جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا گفت‌وگويي داشته‌ايم كه آن را مي‌خوانيد.

 

به نظر شما علت تشديد دور جديد تحركات امريكا عليه ايران چيست؟ و چه ابعادي را در بر خواهد گرفت؟

آقاي ترامپ و تيم همفكر او بر اساس يك اشتباه فاحش محاسباتي و با غفلت از عبرت دولت‌هاي پيشين خود، تصور مي‌كنند تجديد تحريم‌ها يا افزايش فشارها مي‌تواند تغييري در سياست راهبردي جمهوري اسلامي در پيگيري منافع ملي و مشروع خود ايجاد كند. آقاي ترامپ اگر به آرشيو اقدامات تحريمي عليه ملت ايران مراجعه كند، درخواهد يافت كه دولت‌هاي قبلي امريكا نيز با چنين تصور خام و احمقانه‌اي، تصميمات غلط مشابهي را اتخاذ و آنها را با تمام توان اعمال كردند؛ ليكن محصولي جز ناكامي برداشت نكردند و چاره‌اي جز عقب‌نشيني خفت‌بار از مواضع ظالمانه و غيرانساني خود نداشتند. اين در حالي است كه دولت آقاي ترامپ از يك سو در حوزه سياست خارجي و بين‌المللي، ضعيف‌تر و منزوي‌تر از دولت‌هاي قبلي است و از سوي ديگر با مشكلات داخلي متعددي نيز دست به گريبان است.

شكست برنامه‌هاي مختلف رژيم امريكا در منطقه غرب آسيا از جمله در سوريه، يمن، عراق، افغانستان و فلسطين و همچنين افزايش نفوذ سياسي و قدرت معنايي جمهوري اسلامي ايران در منطقه از جمله دلايل عصبانيت و تحركات ناشي از سردرگمي واشنگتن به شمار مي‌رود.

چرا براي كنفرانس ضد ايراني لهستان را انتخاب كرده‌اند و چرا دولت اين كشور استنكاف نكرده است؟

روابط بسيار نزديك امريكا و لهستان در شرايط كنوني و ارتباط صميمانه روساي اين دو كشور از يك سو و اراده سياسي لهستان در دوري از روسيه و نزديكي به امريكا و زمينه‌سازي براي حضور نظامي قوي‌تر امريكا در خاك لهستان از سوي ديگر، از مهم‌ترين دلايل انتخاب لهستان و استقبال اين كشور براي برگزاري چنين كنفرانسي است. علاوه بر اين، لهستان در اختلاف‌نظرهاي ميان امريكا و اتحاديه اروپا يا جانب احتياط را گرفته و يا گرايش بيشتري به سمت امريكا از خود نشان داده است. در هر صورت گرچه ممكن است برگزاري چنين اجلاسي با اهداف ضدايراني و مغرضانه‌اي كه رژيم امريكا به عنوان كارگزار صهيونيسم بين‌الملل براي آن تعريف كرده، براي لهستان منافع ناچيز و كم‌اهميتي در بر داشته باشد، اما ورشو بايد بداند در مسيري قدم مي‌گذارد كه جز خفت و نفرت روزافزوني كه اين ايام گريبان آقاي ترامپ را گرفته، نصيبي نخواهد داشت.

به نظر شما ايران در قبال اين تحركات چه عكس‌العملي بايد نشان دهد؟

گرچه معتقدم چنين شيطنت‌هايي از سوي امريكا و برخي هم‌پيمانان او در جهت ايران‌هراسي تازگي ندارد و شكست آن از الان قابل پيش‌بيني است، ايران اما مي‌تواند با استفاده از ديپلماسي رسمي و عمومي خود و در رايزني با كشورهاي مختلف، آنان را از همراهي با امريكا به عنوان يك رژيم ياغي كه به هيچ عهد و پيماني پايبند نيست، برحذر دارد. فراموش نكنيم كه هدف ضدانساني امريكا از اين‌گونه تلاش‌هاي مذبوحانه و خباثت‌آميز، اعمال حداكثر فشار بر ملت ايران است و تلاش جمهوري اسلامي در استفاده از ابزارهاي سياسي و ديپلماتيك مي‌تواند دشمن را در دستيابي به اين هدف شيطاني ناكام گذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون