• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4283 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي

زمينه‌هاي موفقيت سفر ظريف به عراق

سفر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان به عراق از اهميت بسزايي برخوردار است. در سايه فشارهاي امريكا براي به انزوا كشاندن ايران بعد از خروج يك‌جانبه‌اش از برجام و اعمال تحريم‌هاي اقتصادي سنگين عليه كشورمان، حضور ظريف در بغداد تلاشي است براي به شكست كشاندن سياست‌هاي امريكا براي منزوي كردن ايران؛ ظريف اين سفر را تنها چند روز بعد از سفر پربارش به هند انجام داد. در آن سفر وي توانست دستاوردهاي مهم اقتصادي به دست آورد و سفر موفقيت‌آميزي را رقم بزند. انتظار مي‌رود اين سفر نيز كه به همراه دست كم 50 فعال اقتصادي اعم از بازرگان، كارآفرين و توليد‌كننده انجام مي‌شود دستاوردهاي مهمي را به دنبال داشته باشد. نخستين خبر مهمي كه از اين سفر منتشر شد، تعيين 11 مارس (20 اسفند) براي سفر حسن روحاني، رييس‌جمهوري كشورمان به عراق است. روحاني از زماني كه رييس‌جمهور شده تاكنون به عراق سفر نكرده و اين مساله باعث گلايگي عراقي‌ها شده بود. در حالي كه مقامات عراقي اعم از نخست‌وزير و رييس‌جمهور به ايران سفر كرده بودند و در تهران با رييس‌جمهوري ايران ديدار داشتند. حالا ظريف خبر داده است كه 11 مارس روز سفر روحاني به بغداد خواهد بود. روز پنجشنبه نيز بيژن زنگنه، وزير نفت كشورمان به عراق رفته بود كه منابع آگاه يكي از اهداف اين سفر را زمينه‌سازي براي سفر حسن روحاني به عراق دانسته‌اند. براي درك اهميت سفر ظريف به عراق همين بس كه مايك پمپئو، وزير امور خارجه ايالات متحده امريكا چهارشنبه هفته گذشته، يعني چهار روز قبل از سفر ظريف به عراق به بغداد سفر كرده بود و در ديدارش با مقام‌هاي عراقي هشدار داده بود كه بغداد بايد مراوداتش با ايران را به حداقل برساند و در تحريم‌هاي امريكا عليه ايران همراهي كند. تقاضايي كه طرف عراقي با قاطعيت مخالفت كرد. محمدعلي حكيم، وزير امور خارجه عراق به صراحت گفت بغداد خود را ملزم نمي‌بيند در سياستي كه مورد حمايت جامعه جهاني نيست با ايالات متحده همراه شود و منافع خود را قرباني خواسته‌هاي يك‌جانبه ايالات متحده كند. اظهارنظري كه از سوي عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير و برهم صالح، رييس‌جمهوري عراق نيز تكرار شد. اين در حالي است كه منابع خبري مي‌گويند سفر هيات عراقي به امريكا براي گرفتن معافيت دائمي از امريكا براي همراه شدن با تحريم‌هاي ايران به شكست انجاميده است.

در هر صورت، مواضع قاطع عراقي‌ها در برابر امريكايي‌ها سبب شد تا زمينه سفر موفقيت آميز ظريف به عراق بيش از پيش فراهم شود. منابع آگاه عراقي گفته‌اند كه شخص عادل عبدالمهدي تاكيد دارد كه عراق تمام تلاش خود را مي‌كند كه به ايران در برابر امريكا كمك كند و اجازه ندهد گزندي از جانب عراق به ايران در بحث تحريم‌ها وارد ‌آيد. برخي مقامات عراقي مي‌گويند كه براي‌شان ثابت شده است كه امريكايي‌ها بيش از آنكه عمل كنند تاكنون فقط حرف زده‌اند؛ براي همين در چنين فضايي مي‌توانند راه‌هايي براي گسترش روابط با ايران بيابند.

ظريف در ديدار با مقام‌هاي عراقي به صراحت تمايل آنها را براي همراهي با ايران شنيد. حتي اياد علاوي، نخست‌وزير اسبق و معاون پيشين رييس‌جمهوري عراق ظريف را ستود و او را پيام‌آور صلح در منطقه دانست.

منبع: ديپلماسي ايراني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون