• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4283 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي

منابع طبيعي

بيش از۵۰ درصد شمشادزارهاي كشور دچار آفات و بيماري

كامران پورمقدم، رييس شوراي عالي جنگل با اشاره به اينكه بيش از۵۰ درصد رويشگاه‌هاي شمشاد شمال كشور دچار آفات و بيماري قارچي است، گفت: قطع درختان شمشاد براي مقابله با آفات فقط به عنوان يك پيشنهاد مطرح شده و هنوز هيچ مجوزي براي اين كار صادر نشده است.

كامران‌پور مقدم با اشاره به اينكه شمشادزارهاي كشور از حدود سال ۹۱ دچار يك بيماري قارچي به نام «بلايت» شمشاد شدند، اظهار كرد: ابتدا اين بيماري در سطح كوچكي از شمشادزارها شروع شد و بخش حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها همراه كارشناسان موسسه گياه پزشكي مطالعات ابتدايي شناسايي اين قارچ را شروع كردند.

 

بيش از ۴۰ هزار هكتار از رويشگاه‌هاي شمشاد دچار آفات و بيماري قارچي است

وي با بيان اينكه زيستگاه شمشادزارها در مناطق شمالي كشور است و به صورت سراسري از استان گيلان تا استان گلستان پراكنده شده است، تصريح كرد: بر اساس آمار معاونت جنگل سازمان جنگل‌ها مساحت رويشگاه‌هاي شمشاد در كشور ۷۲ هزار هكتار است كه متاسفانه از اين مقدار بيش از ۴۰ هزار هكتار آن درگير آفات و بيماري قارچي است. رييس شوراي عالي جنگل ادامه داد: علاوه بر بيماري قارچي بلايت شمشاد، آفتي به اسم آفت «شب‌پره» نيز شمشادزارها را درگير كرده است و اين دو همزمان در شمشادزارهاي شمال كشور فعاليت مي‌كنند. پورمقدم با اشاره به اينكه موسسه گياه پزشكي تاكنون با روش‌هاي گوناگوني با بيماري‌ها و آفات شمشادزارها مقابله كرده است، گفت: از جمله اين روش‌ها مي‌توان به استفاده از تله‌هاي فرموني، تله‌هاي نوري و محلول‌هاي باكتري براي كنترل آفات اشاره كرد.

وي با تاكيد بر اينكه كنترل اين آفات و بيماري‌ها بسيار دشوار است، تصريح كرد: آفت شپ‌پره چندين نسل دارد و مقابله با آن بايد دقيقا بر اساس سيكل توليد مثل آفت باشد، همچنين رويشگاه‌هاي شمشاد در برخي نقاط جنگلي قابل دسترس نيست و اين موضوع كار مبارزه را سخت‌تر مي‌كند. علاوه بر اينها قارچ بلايت شمشاد مي‌تواند تا سال‌ها در خاك زنده بماند و هنگامي‌كه شرايط محيطي اعم از رطوبت و دما مناسب شد، دوباره شروع به فعاليت و سطح وسيعي از شمشادزارها را درگير خود كند.

پورمقدم افزود: آفت بلايت شمشاد فقط مختص شمشادزارهاي كشور ما نيست و برخي كشورهاي اروپايي و آسياي شرقي نيز اين مشكل را دارند اما واقعيت اين است كه اين كشورها هم نتوانسته‌اند اين مشكل را به طور كامل رفع كنند و همچنان مشغول مبارزه با آن هستند.

 

قطع درختان شمشاد فقط در حد يك پيشنهاد است

رييس شوراي عالي جنگل در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي مقابله با اين بيماري درختان شمشاد قطع مي‌شوند يا خير، توضيح داد: گونه شمشاد يك گونه ممنوع‌القطع است. از اين رو ملاحظات خاص خود را دارد. برخي كارشناساني كه در عرصه رويشگاه‌هاي شمشاد حضور دارند معتقدند كه ممكن است به دليل خشك شدن بخشي از رويشگاه‌ بر اثر فعاليت آفات و قارچ‌ها، آتش‌سوزي‌هاي گسترده‌اي در صورت فراهم بودن شرايط در اين نقاط رخ دهد. به همين دليل يكي از پيشنهادات اين كارشناسان قطع و خروج تنه‌هاي درختان خشك شده است.

 

هيچ مجوزي براي قطع درختان شمشاد صادر نشده است

پورمقدم‌ با تاكيد بر اينكه اين روش فقط به عنوان يك پيشنهاد مطرح شده و هنوز هيچ مجوزي در اين باره صادر نشده است، اظهاركرد: شوراي عالي جنگل هنوز تصميمي درباره قطع درختان شمشاد نگرفته است و اين روش مبارزه در دست مطالعه است. به‌طور قطع شوراي عالي جنگل براي آغاز هرگونه روش مبارزه با آفات و بيماري‌ها، شرايط اكولوژيك، اقتصادي و اجتماعي را در نظر مي‌گيرد.

 

علت بروز بيماري‌ها و آفات در شمشادزارها

وي در ادامه درباره علت بروز بيماري‌هاي قارچي و آفات در شمشاد زارها گفت: يكي از عوامل اصلي بروز اين بيماري‌ها بي‌نظمي‌هاي اقليمي در رويشگاه‌هاي جنگلي به ويژه جنگل‌هاي شمال كشور است. متاسفانه در سال‌هاي اخير در جنگل‌هاي هيركاني شاهد تغيير ميزان بارش، نوع و پراكنش آن بوده‌ايم حتي اگر در اين جنگل‌ها ميزان بارش برف كاهش پيدا كند تاثيرات منفي برجاي مي‌گذارد چراكه برف از عوامل كنترل‌كننده آفات و بيماري‌ها است. رييس شوراي عالي جنگل با بيان اينكه يكي ديگر از عوامل بروز بيماري‌ها در رويشگاه‌هاي شمشاد شرايط اكولوژيك است، تصريح كرد: ساختار مناسب اكوسيستم جنگل مي‌تواند كنترل‌كننده آفات و امراض باشد. اگر تعادل در رويشگاه‌هاي جنگلي به هم بخورد شرايط براي گسترش آفات مهيا مي‌شود. پورمقدم‌ در پايان گفت: به همين دليل طرح تنفس جنگل در شمال كشور به اجرا درآمد تا اكوسيستم‌هاي شمال كشور بتوانند تقويت شوند و با كاهش عوامل تهديد و تخريب، جنگل‌هاي شمال بازپروري يابند. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون