• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4284 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي

ظريف به كردستان عراق رفت

ماراتن ديپلماسي از بغداد تا سليمانيه

گروه ديپلماسي|‌ ماراتن ديپلماتيك ظريف در عراق به روز سوم خود رسيد. او كه در اين سفر علاوه بر اينكه تلاش كرد تا با اكثر نمايندگان سياسي، اقوام و مذاهب ديني عراق ديدار و گفت‌وگو كند، در صفحه شخصي خود در توييتر نيز گزارش كاملي از سفر و ديدارهاي متعدد خود در عراق ارايه داد. او در سومين روز از سفر خود به اقليم كردستان عراق رفت تا با مقام‌هاي اين منطقه ديدار و گفت‌وگو كند. در فرودگاه اربيل نيچروان بارزاني، رييس دولت پيشبرد امور دولت اقليم كردستان به استقبال او آمد و به او خوشامد گفت. پس از آن ظريف در دفتر نخست‌وزيري اقليم كردستان مذاكرات دوجانبه را آغاز كرد.

بارزاني در ديدار با وزير امور خارجه كشورمان روابط اقليم كردستان عراق با ايران را بسيار با اهميت توصيف كرد و ارتقا و گسترش آن را از جمله در زمينه همكاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني، جزيي از سياست‌هاي اقليم خواند. بارزاني حمايت‌ و پشتيباني ايران در زمان تهاجم تروريست‌هاي داعش به اقليم كردستان را يادآور شد و افزود: مردم كردستان هيچ‌گاه اين حمايت‌ها را فراموش نخواهند كرد. وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين ديدار، روابط ايران با جمهوري عراق و اقليم كردستان را ديرينه، ممتاز، سازنده و در حوزه اقتصادي و بازرگاني رو به توسعه و گسترش توصيف كرد. طرفين همچنين در خصوص مسائل منطقه با تاكيد بر اهميت احياي كامل صلح، ثبات و امنيت تبادل‌نظر كردند. بعد از آن وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و مسرور بارزاني مشاور شوراي امنيت اقليم كردستان عراق و پسر مسعود بارزاني ديدار و گفت‌وگو كردند.

 

نشست فعالان اقتصادي

سپس نشست فعالان اقتصادي ايران و اقليم كردستان عراق در اربيل با حضور محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و مقامات اقليم از جمله نيچروان بارزاني آغاز شد. به گزارش ايرنا، رييس دولت پيشبرد امور كردستان عراق در سخناني در اين نشست ضمن خيرمقدم به وزير امور خارجه ايران گفت: «سفر آقاي ظريف به اقليم نشانه روابط تاريخي خوب با اقليم است. به عنوان مثال اگر كمك ايران در موضوع فاجعه حلبچه نبود، صداي مظلوميت كردها به جايي نمي‌رسيد. ملت ايران همواره برادر و دوست مردم اقليم كردستان عراق بوده است.»

وي در ادامه افزود: «در چهارسال گذشته اقليم شرايط سختي را تجربه كرد و شركت‌هاي ايراني در اين شرايط همراه ما بودند، اما امروز وضعيت اقليم به سوي بهبودي پيش مي‌رود. من به جناب وزير وعده دادم كه مشكلات شركت‌هاي خصوصي ايراني را حل و فصل كنيم و با خوش‌بيني به آينده مي‌نگريم. ما مرزهاي طولاني و روابط تاريخي و فرهنگي گسترده‌اي با ايران داريم و در اين راستا توسعه روابط عراق با ايران و اقليم با ايران را در اولويت قرار مي‌دهيم.»

وي تاكيد كرد: ما در اقليم كردستان عراق از دولت عادل عبدالمهدي حمايت مي‌كنيم و تمام تلاش خود را انجام خواهيم داد تا اين دولت موفق و اختلافات اربيل و بغداد حل و فصل شود. بارزاني ابراز اميدواري كرد كه نشست‌هاي اقتصادي اربيل و سليمانيه باعث توسعه روابط سياسي و اقتصادي ايران و اقليم شود.

رييس دولت پيشبرد امور اقليم كردستان عراق در ادامه از نقش مثبت سفير ايران در عراق و سركنسولگري‌هاي ايران در اربيل و سليمانيه براي توسعه روابط تقدير و تشكر كرد.

پس از برگزاري نشست اقتصادي ظريف به ديدار مسعود بارزاني رهبر حزب دموكراتيك كردستان عراق رفت. طرفين در اين ديدار با ابراز خرسندي از روابط كنوني اقليم و جمهوري اسلامي ايران، از بسط و توسعه آن، به ويژه با افزايش همكاري‌هاي بازرگاني و اقتصادي، از طريق مشاركت و همكاري‌هاي تجار، صنعتگران و كارآفرينان دوطرف حمايت كردند. اهميت تفاهم و همكاري ميان اقليم كردستان با دولت مركزي عراق، روند تشكيل دولت اقليم و همچنين مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوريه و لزوم ادامه روند‌هاي سياسي براي حل مشكلات اين كشور از ديگر موضوعات مورد رايزني وزير امور خارجه كشورمان با رييس حزب دموكرات اقليم كردستان عراق بود. پس از اين ديدار وزير امور خارجه كشورمان اربيل را به مقصد سليمانيه ترك كرد. وزير امورخارجه كشورمان در بدو ورود به سليمانيه به مزار مرحوم جلال طالباني رييس‌جمهور فقيد عراق رفت و با نثار تاج گل، دفتر يادبود ايشان را امضا كرد.

 

مبادلات اقتصادي با عراق 20 ميليارد دلار مي‌شود

وزير امور خارجه عصر سه‌شنبه در همايش مشترك اقتصادي ايران و اقليم در سليمانيه اعلام كرد: ايران برنامه جدي براي افزايش مبادلات اقتصادي با عراق به 20 ميليارد دلار در سال دارد. وي تاكيد كرد: اطمينان مي‌دهيم، تحريم‌ها نمي‌توانند روابط دو ملت را قطع كنند و تاثيري در تعاملات اقتصادي با اقليم كردستان عراق نخواهد داشت. وي گفت: ما خواهران و برادران كرد در عراق و سوريه را از خود مي‌دانيم، چون ما از يك ريشه هستيم و همه ما در كنار هم بوده‌ايم.

ظريف افزود: تشكيل دولت قدرتمند در اقليم كردستان در زودترين زمان ممكن را خواستار هستيم. وزير امور خارجه همچنين گفت كه گفت‌وگوهاي خوبي بين ايران و اقليم كردستان عراق و بغداد انجام شده تا مبادلات تجاري تسهيل شود. ظريف تصريح كرد كه روابط با اقليم مهم بوده و ما روابط خويش را با تكيه بر روابط اقتصادي توسعه خواهيم داد. وي افزود: اميدوارم با حضور قوي بخش خصوصي دو طرف رفاه بيشتري بين مردم دو كشور ايجاد شود. وزير امور خارجه، چهارشنبه به كربلا مي‌رود و در همايش بزرگ فعالان اقتصادي دو كشور در اين شهر حضور مي‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون