• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4284 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي

درباره اهميت ارگ بم

گروه اجتماعي| ارگ جهاني بم يكي از آثاري است كه همپاي تاريخ اش سختي و مرارت كشيده و خودش را تا امروز حفظ كرده است. ساختمان ارگ بم هر چند بر اثر زلزله 5 دي ماه 82 فرو ريخت اما كارشناساني از سراسر جهان براي نجات بخشي آن هم انديشي كردند و سرانجام در ارديبهشت 83 عمليات نجات بخشي با مديريت اسكندر مختاري آغاز شد و حالا ارگ همچنان روي پا خودش ايستاده.

براي شناخت جايگاه مهم ارگ بم شايد لازم باشد بار ديگر مشخصات فني آن را مرور كنيم. با استناد به منبع اوليه كه ايسنا است مي‌توان مشخصات ارگ را اينگونه برشمرد. ارگ بم بزرگ‌ترين بناي خشت و گلي جهان است. اين بناي تاريخي اول فروردين ۱۳۴۵ با شماره ۵۱۹ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. ارگ بم قبل از سده ۵ پيش از ميلاد ساخته شده و تا سال ۱۸۵۰ ميلادي به كار گرفته شده‌ است. مساحت اين ارگ نزديك به ۱۸۰ هزار متر مربع است كه با ديوارهايي به بلندي ۶ تا ۷ متر و طول ۱۸۱۵ متر احاطه شده‌ است. در متون تاريخي، پيدايش ارگ بم را به بهمن، پسر اسفنديار نسبت داده‌اند و او را اردشير درازدست از شاهان دوران هخامنشي قلمداد كرده‌اند. ارگ بم به واسطه اينكه در مسير جاده شرق به غرب قرار گرفته، هميشه در طول تاريخ مورد توجه بوده و از اهميت خاصي برخوردار است. آخرين حادثه تاريخي (غير از زلزله ۵ دي ۱۳۸۲) كه در اذهان مردم از ارگ به يادگار مانده، دستگيري لطفعلي‌خان زند به وسيله محمدعلي‌خان زابلي حاكم قلعه بم است. ارگ بم تا سال ۱۲۵۴ هـجري قمري و غائله آقاخان محلاتي مسكوني بوده است. متاسفانه در سال ۱۳۸۲ هجري شمسي بر اثر زلزله‌اي به بزرگي ۶.۶ ريشتر كه در ساعت 5:26 بامداد روز جمعه
۵ دي ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانيه رخ داد بيشتر قسمت‌هاي اين ارگ خراب شد. برنامه‌هايي براي بازسازي ارگ ترتيب داده شده است تا بدون تاثير بر شكل و ساختار منحصر به فرد آن ارگ را از ويراني نجات دهد. چند نقطه مهم همچون مسجد، مجموعه ميرزا نعيم، خانه احمدي يا خانه خانواده زابلي و استراحتگاه حاكم به ‌طور كامل بازسازي خواهند شد. اكنون ۱۵سال از زلزله بم مي‌گذرد و بخشي از قسمت‌هاي ارگ بازسازي شده است و روند بازسازي كماكان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون