• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4284 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي

عدد و رقم

4.5برابر

قاچاق دام زنده

يك مقام مسوول در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به رشد ۴.۵ برابري قاچاق دام زنده تاكيد كرد: وزارتخانه‌ مرتبط با اين موضوع با پنج معاونت تا به حال براي بررسي اين موضوع دور هم جمع نشده‌اند.

حميدرضا دهقاني‌نيا در تشريح جزييات اين خبر گفت: ميزان قاچاق دام در هشت ماهه سال ۹۶ به ميزان ۱۶۶ هزار و ۳۹۴ راس بود كه اين ميزان در هشت ماهه ابتدايي سال ۹۷ با رشد ۴.۵ برابري مواجه شده و به ميزان ۹۲۶ هزار و ۴۷۷ راس دام رسيده است.

وي ادامه داد: قبلا قاچاق دام به صورت ورودي بود و لحاظ نشدن ضوابط بهداشتي دام مورد توجه قرار مي‌گرفت. اين در حالي است كه حالا شرايط عوض شده و دام جزو كالاهاي مشمول قاچاق خروجي شده است.

مديركل نظارت بر سامانه‌هاي الكترونيكي و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه هم‌‌اكنون بيشترين قاچاق دام به كشورهاي همسايه از جمله عراق صورت مي‌گيرد، به پيچيدگي‌هاي تثبيت دام قاچاق اشاره كرد و اظهار داشت: به عنوان مثال صاحب دام آن را به لب مرز برده و رها مي‌كند و اين دام به آن سوي مرز مي‌رود. حالا چه كسي بايد دستگير شود؟ و چه ضابطه‌اي بايد در اين خصوص اعمال شود؟

دهقاني‌نيا افزود: از سوي ديگر دلالان وارد كار مي‌شوند و با عشاير ارتباط گرفته و آنها را وسوسه به پرداخت بهايي گزاف مي‌كنند. در اين حالت نيز عشاير مسير خود را طي كرده و دام را در جايي رها كرده و باقي ماجرا را به دلال محول مي‌كند كه تمام اينها پيچيدگي‌هاي مقابله با قاچاق دام را مشخص مي‌كند.

وي اضافه كرد: تمام اين مشكلات به دليل بي‌‌‌هويتي دام عشاير است كه بايد مسيرهاي كوچ آنها مشخص و از سوي ديگر دام‌شان نيز هويت‌‌دار شود.

 

29 هزار تومان

توزيع گوشت نامحدود

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام گفت: روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن گوشت تازه گوسفندي (شقه) به قيمت هر كيلوگرم ۴۰ هزار تومان و گوشت گوساله منجمد ۲۹ هزار توماني بدون محدويت و كشش بازار توزيع مي‌شود.

حميد ورناصري مديرعامل شركت پشتيباني امور دام در گفت‌وگويي اظهار كرد: توزيع گوشت قرمز گوسفندي گرم و گوساله منجمد وارداتي در سراسر كشور به قيمت‌هاي هر كيلوگرم 40 و 29 هزار تومان در ميادين ميوه و تره‌بار، فروشگاه‌هاي زنجيرهاي و برخي فروشگاه‌هاي صنفي منتخب در حال انجام است.

وي افزود: با توجه به تعدد فروشگاه‌هاي صنفي و دشوار بودن كنترل اين امر، تنها واحدهاي صنفي منتخب توزيع گوشت قرمز به قيمت مصوب را دارند كه امكان نظارت بر روند توزيع آنها وجود داشته باشد.

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام ادامه داد: روزانه 100 تا 150 تن گوشت تازه گوسفندي (شقه) به قيمت هركيلوگرم 40 هزار توماني و گوشت گوساله منجمد 29 هزار تومان بدون محدوديت و كشش بازار توزيع مي‌شود.

وي تصريح كرد: قيمت انواع گوشت قرمز گرم و منجمد گوسفندي تا پايان تعطيلات نوروزي به همين قيمت عرضه خواهد شد و تغييري در قيمت آن صورت نمي‌گيرد.

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام كشور درباره عرضه اجباري دنبه به همراه گوشت قرمز به نرخ دولتي در برخي اصناف گفت: هيچ واحدي اجازه عرضه گوشت قرمز به همراه دنبه ندارد، زيرا قيمت ياد شده براي گوشت بدون دنبه است.

2 ميليارد يورو

جذب سرمايه خارجيدر بخش پالايشگاهي

معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: تاكنون 2 ميليارد يورو سرمايه‌گذاري خارجي از چين در طرح توسعه پالايشگاه آبادان جذب شده است.

عليرضا صادق‌آبادي درباره جذب سرمايه‌گذاري خارجي در طرح‌هاي پالايشي كشور افزود: مذاكره با ساير شركت‌هاي خارجي براي نوسازي و بهسازي ساير پالايشگاه‌ها هنوز به نتيجه نرسيده است. وي اضافه كرد: در اجراي طرح‌هاي پالايشي و توليد بنزين به خودكفايي رسيده‌ايم. مديرعامل پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ادامه داد: ظرفيت پالايش نفت و ميعانات گازي كشور اكنون به حدود 2 ميليون و يكصد هزار بشكه رسيده است. جذب 2 ميليارد يورو از چين براي نوسازي پالايشگاه آبادان به عنوان يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در دوران پسابرجام به شمار مي‌رود. نوسازي پالايشگاه آبادان در بهمن سال 1395 در پي گشايش‌هاي حاصل از اجراي توافق هسته‌اي موسوم به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) با استفاده از فاينانس (منابع مالي) چين آغاز شد كه در ماه‌هاي آتي، برخي واحدهاي آن راه‌اندازي مي‌شود. پالايشگاه آبادان به عنوان قديمي‌ترين پالايشگاه كشور به شمار مي‌رود كه به علت قديمي بودن برخي فناوري‌هاي به كار رفته در آن، جزو پالايشگاه‌هاي زيانده به شمار مي‌رود. بر اساس برخي گزارش‌ها، پالايشگاه آبادان با توليد بالاي مازوت (نفت كوره) سالانه 700 ميليون تا 800 ميليون دلار ضرر مي‌كند كه با نوسازي از چرخه زياندهي خارج مي‌شود.

طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان با همكاري شركت چيني ساينوپك اينترنشنال پتروليوم و شركت طراحي و ساختمان نفت ايران اجرا مي‌شود. با اجراي طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان افزون بر تامين خوراك پتروشيمي بندر امام(ره)، پتروشيمي آبادان، روغن‌سازي ايرانول و قير پاسارگاد، محصولاتي شامل بنزين معمولي، بنزين سوپر، نفت سفيد، گازوييل و نفت كوره مطابق با استاندارد يورو5 توليد مي‌شود. طرح تثبيت ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده‌هاي پالايشگاه آبادان شامل واحد تقطير 210 هزار بشكه‌اي در روز است كه جايگزين واحدهاي تقطير قديمي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون