• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4286 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي

معافيت مالياتي صادركنندگان مشروط شد

دولت در سال آينده شرايط معافيت مالياتي صادركنندگان را تغيير خواهد؛ به طوري كه تنها صادركنندگاني كه ارز حاصل از صادرات خود را طبق مقررات بانك مركزي به چرخه اقتصادي برگردانند از پرداخت ماليات معاف مي‌شوند.فرار مالياتي و در كنار آن معافيت‌هاي آن مدت‌هاست كه به يكي از چالش‌هاي موجود در حوزه درآمد مالياتي تبديل شده است و ارقام عجيبي را در بر مي‌گيرد كه تحقق آن مي‌تواند درآمد دولت از اين بخش را تا دو برابر در سال افزايش دهد. اين در حالي است كه در سال جاري حدود ۱۴۰ هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي مصوب شد كه دولت اين رقم را تا حدود ۱۵۰ هزار ميليارد تومان افزايش داده است. درآمد مالياتي دولت در حالي رشد چنداني ندارد كه در اين بين فرار مالياتي و معافيت‌هاي موجود قابل توجه است و دولت براي برگشت بخشي از آن هم كه شده برخي از معافيت‌هاي مالياتي را مشروط كرده است.در گفت‌وگو با مژگان خانلو- سخنگوي ستاد بودجه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي- اينگونه اعلام شد كه صادركنندگان به عنوان يكي از گروه‌هاي بزرگ معافان مالياتي در بودجه ۱۳۹۸ مورد توجه قرار گرفته‌اند كه معافيت آنها مشروط شده است.وي با اشاره به اينكه ۷۴ مورد مصوبه و قانون مجلس وجود دارد كه بخش‌هاي مختلف را معاف مالياتي مي‌كند، گفت: بر اين اساس ۴۵ هزار ميليارد تومان معاف مالياتي و ۵۰۰۰ ميليارد تومان معافيت گمرگي وجود دارد كه در مجموع به ۵۰ هزارميليارد تومان مي‌رسد. از اين رقم ۲۲ مورد آن احصا شده كه شرايطي كه معافيت براي آن وجود داشته منتفي شده است و يا اگر وجود دارد مدت زمان حمايتي آنها تمام شده و قابليت لغو بدون آسيب زدن دارند.خانلو با بيان اينكه مابه‌التفاوت ارز صادراتي كه زماني براي حمايت از صادرات، صادركنندگان را معاف از ماليات كردند، نمونه معافيت‌هاي مالياتي است گفت: اما ديگر دليلي براي ادامه معافيت تمامي صادركنندگان از ماليات وجود ندارد آنهم در بازار صادراتي كه از كنار افزايش نرخ ارز صادرات رونق خوبي پيدا كرده است، ولي صادركنندگان ارز كافي به چرخه اقتصادي بر نگردانده‌اند. اين در حالي است كه در مقايسه با آمار عملكرد ۳۳ ميليارد دلار صادرات ۹ ماهه آنچه صادركنندگان به چرخه اقتصادبازگرداندند عدد قابل توجهي نيست.

به گفته وي دولت در تبصره (۸) بودجه سال آينده تاكيد كرده كه صادركننده‌اي كه ارز خود را به چرخه اقتصادي برگرداند از معافيت‌هاي مربوطه بهره‌مند شود و به عبارتي اين معافيت معنادار باشد در غير اين صورت معاف نيست.

وي اضافه كرد: بازرگانان غيرمعتبر در حال انجام لابي‌هايي هستند و به وزارتخانه‌ها و مجموعه‌هاي مختلف فشار مي‌آورند تا بتوانند تبصره و استثنائاتي را بر اين سامانه‌ها وارد كنند لذا دولت بايد سامانه‌ها را اجرايي كند و محكم و قاطع بايستد و مجلس هم از اين رويكرد حمايت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون