طرحي براي «خشونتزدايي همه جانبه از مدارس» در دست تدوين است
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: اين معاونت به دنبال طراحي مدلي براي «خشونتزدايي همه جانبه در مدارس» است. نميتوان در اين مسير تنها روي دانشآموزان يا معلمان تمركز كرد.
با توجه به افزايش بازتاب تنبيههايي كه اين روزها در مدارس صورت ميگيرد، در فضاي مجازي و از سوي ديگر افزايش ميزان برخوردهاي دور از شأن با معلمان توسط اوليا و گهگاه دانشآموزان، بار ديگر اهميت تعليم و تربيت و آسيبشناسي بحثهاي رواني- اجتماعي در نهاد مدرسه و ميان ذينفعان نظام تعليم و تربيت كه شامل دانشآموزان، معلمان و اوليا ميشود، مشخص شده است. رضوان حكيمزاده معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش با اعلام اين خبر كه اين معاونت به دنبال طراحي مدلي براي «خشونتزدايي همه جانبه در مدارس» است، گفت: موضوعاتي كه اين روزها در فضاي مجازي خصوصا مطرح ميشود و شامل تنبيه دانشآموزان يا برخورد با يك معلم توسط اولياست، جنبههاي متفاوتي دارد. ما در حال حاضر دنبال اين هستيم كه در شيوههاي يادگيري مداخله و اين حوزه را منعطف كنيم كه در اين مسير گامهاي موثري برداشته شده است. در ادامه بايد به دنبال يك نگاه همهجانبه در مدارس متمركز بر مسائل و عناصر رواني و اجتماعي باشيم. وي ادامه داد: مهارتهاي اجتماعي و رواني خود يكي از عوامل اثرگذار بر يادگيري است و از همين رو براي ما توجه به آن اهميت دارد. تصور من اين است كه بايد يك نگاه همه جانبه روي بحث «خشونتزدايي از مدارس» داشته باشيم. نميتوان در اين مسير تنها روي دانشآموزان يا معلمان تمركز كرد. وي درباره طرحي كه اين معاونت در بحث خشونتزدايي در مدارس دنبال ميكند، بيان كرد: ما به دنبال الگويي هستيم كه توانمندسازي و آگاهيبخشي را در اين بحث ميان ذينفعان نظام آموزشي بالا ببريم. خشونتزدايي همه جانبه در مدارس به اين معناست كه بايد بتوانيم آگاهي و آموزشهاي لازم را به معلمان، مدير، دانشآموزان و اوليا بدهيم و آنها را بر اين مسائل حساس كنيم. مهر