• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4294 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ بهمن

داستان يك محله

مسعود جمالي

ساخت و ساز در محله خاك سفيد از اواخر دهه 50 و اوايل دهه 60 آغاز شد . آن هم پس از اعلام نظر آيت‌الله خسروشاهي مبني بر اينكه زمين مال خداست و هركس آن را آباد كند صاحب آن است. اولين ساكنان محله غربتي‌ها بودند كه اندك اندك، هم‌كيشان، هم‌ترازان و خويشاوندان خويش را به گرد خود جمع كردند. خاك سفيد بعد از سال 57 و به موجب هجوم برخي مهاجران از شهرستان‌ها و ساخت و سازهاي غيرمجاز و بي‌برنامه شكل گرفت و از بدو شكل‌گيري به دلايلي هم چون سطح پايين سواد، سطح پايين درآمد ساكنان، شكل نامنظم كوچه‌ها و معابر، وجود برخي از انحرافات اجتماعي (به موجب وجود محله غربت در دل اين محله)، وابستگي‌هاي قومي و خويشاوندي و... به يكي از محله‌هاي حاشيه‌نشين شهر تهران تبديل شد و در طول ساليان دراز به همين دليل از امكانات مناسب خدمات شهري محروم بود . همين دلايل كافي بود تا اين محله به عنوان يكي از خطرناك‌ترين محلات پايتخت شهرت پيدا كند. از سويي وجود انواع انحرافات اجتماعي در محله غربت از جمله خريد و فروش انواع مواد مخدر و مشروبات الكلي، سرقت، زورگيري، روسپي‌گري، نزاع و درگيري و... باعث نارضايتي شديد ساكنان اين محله شده بود چراكه كل محله خاك سفيد را با انحرافات موجود در محله غربت مي‌شناختند و اين اتهامات باعث رنجش ساير ساكنان محله خاك سفيد شده بود.

به همين دليل و برخي دلايل امنيتي ديگر، نيروي انتظامي در تاريخ 1379 به پاك‌سازي محله غربت و سپس تخريب همه واحدهاي مسكوني آن اقدام كرد. پس از آن شهرداري منطقه چهار اقدام به ساخت مجموعه ورزشي در محله خاك سفيد با نام گلشن كرد و بعد از آن نام محله خاك سفيد به محله گلشن تغيير يافت.

در آن زمان، مصاحبه‌هاي تلويزيوني و مطبوعاتي متعددي در خصوص اين اقدام انجام شد. گفته مي‌شد به دليل نگراني از همدستي برخي از ماموران كلانتري جواديه تهرانپارس با خلافكاران منطقه، اين عمليات بدون اطلاع كلانتري انجام شده است. همين مساله كافي بود تا اين عمليات با سرعت هر چه بيشتر انجام شود به نحوي كه با شروع عمليات در شب، فردا صبح ماشين‌آلات ساختماني در حال تخريب ساختمان‌هاي مسكوني بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون