• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4295 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۹ بهمن

جلسه علني ديروز مجلس با حواشي همراه شد

نطق اميدي، جنجال پايداري

گروه سياسي

ساعت حدودا 8 و 15 دقيقه بود كه زنگ آغاز جلسه علني مجلس با رياست مسعود پزشكيان به صدا درآمد. هر چند بررسي لايحه «مديريت حوادث غيرمترقبه كشور» اولين دستور جلسه علني ديروز بهارستاني‌ها بود، اما موضوعي كه به نظر مي‌رسيد حال و هواي خانه ملت را كمي جنجالي كند به طرح اصلاح بخشي از مواد قانون انتخابات مجلس يا همان استاني شدن انتخابات باز مي‌گشت كه حتي به دليل طولاني شدن بررسي لايحه حوادث غيرمترقبه و حواشي مجلس نوبت به اين طرح نرسيد و موكول به جلسه ديگري شد؛ اما موضوعي كه باعث شد جلسه روز 8 بهمن ماه بدون حاشيه به پايان نرسد، حواشي بود كه نطق‌ها و تذكرات شفاهي نمايندگان به پاكرد.

 

نطق جنجالي عضو فراكسيون اميد

قاسم ميرزايي‌نيكو، نماينده مردم دماوند و فيروزكوه از جمله نمايندگاني بود كه نامش در بين ناطقان ميان دستور اعلام شد. با شناختي كه از اين نماينده عضو فراكسيون اميد وجود داشت، مي‌شد حدس زد كه نطق او قطعا در ميان نطق‌هاي جنجالي قرار خواهد گرفت. ميرزايي‌نيكو پشت تريبون آمد و سخنراني‌اش را با چند بيت شعر شروع كرد و در ادامه گفت: «در ايام شريف فاطميه از ولايت حكومت علي(ع) آن امام عدالت گفتيم، اما هنوز در آستانه اين شراب ۴۰ ساله، ميرحسين موسوي، مهدي كروبي و زهرا رهنورد كه بخشي از صفحات اين تاريخ و اين نظام بوده و هستند هنوز در حصر قرار دارند. رندان، اين تكرار را به تمسخر طعنه مي‌زنند كه هر بار آمدي و همين‌ها را گفته‌اي. ما به عدالت به نسل پرسشگر، به تكه‌اي از تاريخ، به انقلاب بدهكار هستيم. ما به خودمان بدهكاريم. ما به انقلابي كه بر آمده از وجدان آگاه و بيدار است، بدهكاريم.» او ادامه داد: «سرمان را چرخانديم، بهترين‌هاي‌مان را ترور كردند. از ديوار بالا رفتيم و اسناد لانه جاسوسي را ورق زديم. باران جنگ بر سرزمين ما باريد و شهيدان، مردان، زنان و كودكان در خون غلتيدند. گذشته‌ها نمي‌گذرد. زخم جنگ در آن زمان و امروز هم موضوع تهاجم فرهنگي را شاهد هستيم. به آن حدي كه امروز شعارها صحبت از تمام شدن ماجراي اصولگرا و اصلاح‌طلب و صحبت از مجلس ختم نسل انقلاب دارند، گرگ پير اژدهاي هفت سر شده است. امروز دردها ديجيتالي درمان مي‌شود. جنگ رسانه‌ها امان بريده است. خوارج و منافقان در طول تاريخ رنگ عوض كرده‌اند، گاهي به لباس طالبان و گاهي به لباس داعش، لكن سر حلقه، دشمني است كه بايد تيشه به ريشه بزند و نابود كند.» صحبت‌هاي نماينده مردم دماوند و فيروزكوه به همين‌جا ختم نشد و پاي برجام تا CFT هم به ميان آمد. او گفت: «برجام اگر فقط يك فرجام داشت، اين بود كه با گفت‌وگوي موثر، تيغ تيز گردن‌كشي كند شد. بازي تمام نمي‌شود. CTF، FATF، پالرمو و پيوستن به جهان مدرن تنها با پرهيز جدي از تنش و رعايت الزامات روابط بين‌المللي و تسريع در روابط خارجي حل خواهد شد. اين بند، نتيجه ساعت‌ها جلسه و عصاره تفكر سه فراكسيون اين مجلس بوده است. حق تصميم‌گيري نهادهاي دولت با استيضاح‌هاي تناسخي وزراي رنگارنگ، فقط و فقط وقت‌كشي و از بين بردن سرمايه‌هاي ملي است. به ياد روزگار كودتاي ننگين پس از ملي شدن صنعت نفت، به هوش باشيم كه سياست گذاشتن همه تخم مرغ‌ها در سبد روسيه يا چين، خلاف منافع ملي ماست؛ شرق هم با امريكا هماهنگ است هم با اسراييل. سرمان بي‌كلاه نماند و از كرباسمان يك لا قبا هم نماند!»

 

انتقاد به رفقاي اميدي

ميرزايي‌نيكو پيكان انتقادش را به سمت اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد هم گرفت و گفت: رفقاي فراكسيون اميد، نااميد نكنيم تفكر روشنفكر و پويايي كه به نام مليت و آزادي برگه‌هاي راي را به نام‌مان انگشت زدند. ما به بيم موج سيد محمد خاتمي بدهكاريم! ما به تاريخ اصلاح‌طلبي و حزب‌مان بدهكاريم؛ ما به تئوري نقادانه اما معتقد به اصول اسلاميت و انقلاب بدهكاريم! ما به نسل جوان‌مان بدهكاريم. دور شدن از تاكتيك‌هاي حزبي و بازي در زمين ثروت و قدرت به نفع وجدان بيدار نيست. خيانت هنر نيست. بر سر پيمان بايستيم و پيمان را نشكنيم.» او در ادامه گفت: «حرفي با دولت نمانده و فقط در اين روزها، جاي مرداني چون دكتر قاضي‌زاده و آخوندي كه عطاي رفتن را به لقاي ماندن مي‌بخشند، فقط يك كلمه است؛ درد.» او در پايان گفت: «در آستانه چهل سالگي، همچنان انقلابي‌ام، هنوز روي تيغ قدم مي‌زنم، به گمانم چيزي به صبح نمانده، بايد رفت، ماندن تسلسل است. شايد من گول آن مثل انگليسي را خورده‌ام كه مي‌گويد زندگي از چهل سالگي آغاز مي‌شود.»

 

جنجال پايداري

صحبت‌هاي ميرزايي‌نيكو كه به موضوع حصر رسيد، بلافاصله بعد از نام‌ بردن از ميرحسين موسوي و مهدي كروبي نمايندگان اصولگرا و نزديك به جبهه پايداري از جمله كريمي‌قدوسي، سالك و ذوالنوري از روي صندلي‌هاي خود برخاستند و با صداي بلند فرياد «دو دو» (كه در مجلس نماد مخالفت است) سر دادند. پس از آن كريمي‌قدوسي، سالك، ذوالنوري و كوچكي‌نژاد گعده‌اي را تشكيل دادند و دقايقي با هم صحبت كردند؛ هرچند صداي آنها به جايگاه خبرنگاران نرسيد اما كاملا مشخص بود كه موضوع بحث بي‌ارتباط با نطق نماينده دماوند و فيروزكوه نبود؛ بلافاصله بعد از دقايقي صحبت كردن ذوالنوري و كريمي‌قدوسي به سمت هيات‌رييسه مجلس رفتند و اين‌بار با علي لاريجاني صحبت كردند. در اين ميان يكي ديگر از نمايندگان اصولگرا بلند فرياد زد: «اصلاح‌طلبان به جاي فكر درباره معيشت مردم دغدغه رفع حصر دارند.» هرچند ميرزايي‌نيكو پس از پايان نطقش با استقبال نمايندگان اصلاح‌طلب مواجه شد اما از سوي ديگر پس از آنكه ذوالنوري و كريمي‌قدوسي از سكوي هيات رييسه پايين آمدند، تعدادي از نمايندگان جناح راست فرياد تذكر تذكر سر دادند كه در همين حين جعفرزاده‌ايمن‌آبادي و پروانه سلحشوري خطاب به نمايندگاني كه درخواست تذكر داشتند، گفتند: مگر براي نطق تذكر مي‌دهند و اين صحبت موجب شد تا در نهايت اين نماينده‌ها از بيان تذكر خود منصرف شوند. پايان جلسه علني ديروز مجلس پايان انتقاد به اين عضو فراكسيون اميد نبود، چرا كه بلافاصله كانال‌هاي تلگرامي جريان راست عليه ميرزايي‌نيكو شروع به انتشار مطالبي كردند آنها با پيوند زدن افزايش قيمت گوشت به صحبت‌هاي اين نماينده مجلس نوشتند: «در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي قاسم ميرزايي‌نيكو در نطق ميان دستور خود به جاي اينكه به قيمت بيش از ۱۰۰ هزار توماني گوشت اشاره كند و از روحاني بخواهد گراني‌ها را كنترل كند، خواستار آزادي فتنه‌گران شد!» در مطلب ديگري ماجراي نماينده سراوان را به ميان كشيدند و نوشتند: «ميرزايي‌نيكو كه سابقه حمايت از درازهي در پرونده اداره گمرك را دارد، درخواست رفع حصر را مطرح كرده است.»

 

كشته شدن كولبران

حواشي صحن علني ديروز مجلس تنها به نطق ميرزايي‌نيكو ختم نشد، بلكه رسول خضري نماينده مردم سردشت و پيرانشهر نيز در تذكري خطاب به دولت گفت: «در مجلس مي‌توان با عمل به توافقات سفر ظريف به اقليم كردستان عراق به ويژه ايجاد شهرك‌هاي مشترك مرزي بين اقليم كردستان عراق و جمهوري اسلامي ايران به راحتي تحريم‌هاي اقتصادي غرب را دور زد.» او ادامه داد: «حجم مبادلاتي كه مي‌توانيم از طريق اقليم كردستان عراق داشته باشيم تا ۲۰ ميليارد دلار در سال قابل افزايش است.» خضري با اشاره به آثار اقتصادي ايجاد شهرك‌هاي مشترك مرزي بين اقليم كردستان عراق و جمهوري اسلامي ايران براي كولبران گفت: «كولبران با ايجاد اين شهرك‌هاي مشترك مرزي مي‌توانند نفسي بكشند، سياست‌هاي غلط اقتصادي دولت موجب به گل نشستن اين عزيزان شده است. كولبران به وسيله گلوله‌هاي ايراني كشته مي‌شوند. اين عزيزان به دليل مديريت نادرست اقتصادي به اين وضعيت افتاده‌اند، البته اميدوارم با همكاري نمايندگان مجلس طرح جلوگيري از شليك به كولبران، جلوي اين كار ناپسند گرفته شود و در عوض براي آنان شغل ايجاد كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون