• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4295 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۹ بهمن

شب جبار باغچه‌بان

«شب جبار باغچه‌بان» عصر امروز و در خانه انديشمندان علوم انساني برگزار مي‌شود. احمد محيط طباطبايي، اردشير صالح‌پور، داود كيانيان سخنرانان اين مراسم هستند و فيلم مستند «مروري بر زندگي جبار باغچه‌بان» به كارگرداني كيومرث پوراحمد هم اكران مي‌شود. ميرزا جبار عسكر‌زاده معروف به جبار باغچه‌بان در سال ۱۲۶۴ خورشيدي در شهر ايروان متولد شد. جبار آموزگاري دانا، خلاق و متعهد بود.

او در دوران جنگ و بحران‌هاي منطقه به شهر مرند آمد و نخستين تلاش‌هاي خود را در تعليم و تربيت و آموزش‌هاي نوين با كودكان آغاز كرد و سپس به تبريز فرا خوانده شد تا كار خود را به شكل كامل‌تري ادامه دهد. اما موفقيت‌هاي روزافزون او سعي حاسدان را برانگيخت و او دل زده پس از چند سال خدمت در تبريز به شيراز رفت و سرانجام به تهران آمد. زندگي او سراسر رنج و كوشش و تعهد است. جبار باغچه‌بان را مي‌توان بنيانگذار كودكستان «باغچه» اولين نمايشنامه‌نويس كودك و نوجوان، مخترع و مبتكر مدارس كودكان استثنايي و كر و لال‌ها قلمداد كرد.

او در سال ۱۳۴۵ در تهران چشم از جهان فرو بست و در شهر ري به خاك سپرده شد. علاقه‌مندان به شركت در اين نشست مي‌توانند ساعت پنج بعدازظهر در آدرس خانه انديشمندان علوم انساني واقع در محل خيابان نجات‌اللهي، چهارراه ورشو، تالار فردوسي حاضر باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون