• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4298 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن

آنچه از تريبون‌هاي نماز جمعه شنيده شد

سالروز بازگشت امام به وطن و بلوغ انقلاب

نماز جمعه اين هفته همزمان شد با ۱۲ بهمن و سالروز ورود امام به كشور. از اين‌رو يكي از بحث‌هايي كه از تريبون‌هاي نماز جمعه سراسر كشور به گوش رسيد مربوط به انقلاب و خاطرات آن دوران بود.

آيت‌الله امامي‌كاشاني، امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه ملت ايران با شجاعت، شهامت و مجاهدت در راه حق به دنبال امام و جريان انقلاب رفت و به اينجا رسيد، گفت: «اگر قيام امام و جمهوري اسلامي نبودند، نظام شاهنشاهي در دنيا به مراتب بدتر و كثيف‌تر از حكومت آل سعود بود. از نظر حقارت و از نظر عقب‌‌افتادگي و كوچكي در برابر امريكا و صهيونيست‌ها از آن نظام آلوده سعودي هم بدتر بود.»

امام جمعه تهران با بيان اينكه امام قيام كرد و وقتي هم كه آمد اين همه استقبال بود، تصريح كرد: «اين به آن خاطر بود كه او نايب امام زمان(عج) بود. بر اين اساس هم خيلي احترام مي‌كردند و آن ايمان ملت بود كه امام توانست اينچنين حركت ايجاد كند و اين حركت بر اساس همان بود و حركتي مثل حركاتي كه در دنيا مي‌شود، نبود.»

آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه مشهد گفت: « وقتي امام تصميم به اين گرفتند كه به ايران بيايند؛ شهيد مطهري عنوان مي‌كند با امام تماس گرفتم و به ايشان عرض كردم فعلا تشريف ‌فرمايي شما به ايران عقب بيفتد، زيرا فرودگاه‌ها بسته شده و طاغوت مترصد از بين بردن شماست و اگر بخواهيد بياييد اين آخرين فرصت آنهاست و آنها هواپيما را مي‌زنند و مصمم به اين مساله هستند، اما امام فرمودند: امروز صبح جمعه به امام زمان(عج) متوسل شدم و روز يكشنبه نيز مي‌آيم و همين گونه نيز شد و حادثه‌اي نيز اتفاق نيفتاد. اين نكته براي ما حايز اهميت است؛ امام اگر نمي‌آمدند، انقلاب مديريت نمي‌شد و اينها مرهون تشريف فرمايي امام است.»

او ادامه داد: «مساله ليدر سياسي و رهبري كه توانسته بر تمام تمنيات اجتماعي يك ملت مسلط شود يا اينكه بخواهد قدرت را به دست بگيرد، مطرح نيست، مساله اصلي اين است كه ايشان (امام) خدمتگزار صاحب ولايت مطلقه الهيه بودند؛ اين اصالت امام را مشخص مي‌كند كه به توسل اطمينان دارند و اين مبدا حركت و عزيمت امام به كشوري است كه فرودگاهش بسته شده و هواپيماي امام را مي‌خواهند روي هوا بزنند.» او در ادامه اشاره كرد: «سران كشورهاي اروپايي و امريكايي مي‌گويند از قدرتمندترين رهبران سياسي در جهان، رهبر ايران است.» علم‌‌الهدي همچنين با اشاره به اينكه در مسير پاريس – تهران، خانم خبرنگاري از امام پرسيد چه احساسي داريد؟ كه امام گفتند هيچ احساسي ندارم، تشريح كرد: ‌«هيچ احساسي ندارم، يعني چه؟ براي هر كس دو جريان و حالت وجود دارد. يك حالت اين است كه هواپيما در هوا زده شود كه احساس ترس و خوف براي فرد ايجاد مي‌كند. احتمال دوم اين است كه هواپيما زده نشود و امام سالم وارد شود و در راس جامعه قرار بگيرد. احساس اين احتمال، حالت قدرت، برتري و غلبه است. امام مي‌گويد من مكلف و نوكرم و به تكليف خود عمل مي‌كنم و نتيجه براي من مهم نيست.»

آيت‌الله سيديوسف طباطبايي‌نژاد، امام جمعه اصفهان نيز در خطبه‌هاي اين هفته با اشاره به اينكه امروز قطار انقلاب اكنون در مسير خود حركت مي‌كند، گفت: «در طول اين چهل سال شعار «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي» و «استقلال، آزادي جمهوري اسلامي» پايدار مانده است.»

او همچنين تاكيد كرد: «استقلال جمهوري اسلامي ايران از ابتداي انقلاب تا به امروز، روزبه‌روز افزايش يافته اما از سوي ديگر اروپايي‌ها در موضوع برجام به اين نتيجه رسيدند كه آنان هستند كه هيچ‌گونه استقلالي از خود ندارند.» آيت‌الله سيدهاشم حسيني‌بوشهري در سخنراني نماز جمعه اين هفته قم تاكيد كرد: «در ايام دهه فجر بايد دستاوردهاي چهل ساله انقلاب اسلامي تبيين و البته بايد بيان شود كه هنوز به جايگاه مطلوب نرسيده‌ايم و در آغاز راه هستيم و موانع و مشكلات را از سر راه ‌برداريم.» او همچنين با بيان اينكه ما نبايد تصور كنيم كه انقلاب اسلامي با رسيدن به بلوغ خود ديگر نگراني‌هايي ندارد، ‌توضيح داد: ‌«امروز دشمنان پيوسته در برابر انقلاب اسلامي جبهه‌گيري كرده و توطئه‌هاي فراواني از جمله ترور و جنگ و محاصره اقتصادي و جنگ رسانه‌اي و رواني را دنبال مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون