• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

محمدرضا عارف با اشاره به ائتلاف براي انتخابات 98:

مار در آستين پرورش نخواهيم داد

محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد در گفت‌وگوي اخير خود به موضوعات مختلفي همچون اعتراضات دي ماه 96، فتنه 98، عملكرد فراكسيون، ائتلاف‌هاي آتي جريان اصلاحات و ... پرداخته است. عارف در تحليل ريشه‌ها و علل اعتراضات دي ماه 96 گفت: «تحليل ريشه‌ها و علل اعتراضات دي ۹۶ امري لازم است، ريشه‌يابي كه بايد بدون هرگونه فرافكني و معطوف كردن نگاه‌ها به سمت عوامل خارجي باشد. البته در اينكه دشمنان و مخالفان ما همواره براي به بن‌‌بست كشاندن و نابودي انقلاب لحظه‌شماري مي‌كنند و مي‌خواهند از هر فرصت و بهانه‌اي براي رسيدن به خواسته‌هاي‌شان استفاده كنند، ترديدي نيست اما من از جمله افرادي هستم كه به جاي پررنگ كردن عوامل بيروني در اين اتفاقات، تاكيد دارم كه بايد به گونه‌اي از درون مصونيت ايجاد كرد كه دشمنان نتوانند كاري انجام دهند.»

به گزارش ايسنا؛ او افزود: «طرح مطالبات مردم در دي ۹۶ طبيعي بود چون قرار بود دولت دوازدهم براي رفع مطالبات و مشكلات مردم به خصوص اقشار آسيب‌پذير گام‌هايي بردارد كه به دلايلي موفق نشد. از طرف ديگر مردم تعامل و پاسخ مثبت و ارتباط صميمي با دولتمردان را احساس نمي‌كردند كه اين خود باعث كاهش سرمايه اجتماعي شد. در اين بين دولت مسووليتي در بروز برخي اتفاقات نداشت. نمونه آن وضعيت موسسات مالي و اعتباري است كه مسووليت آن به گردن دولت افتاد كه اساسا پذيرفتن اين مسووليت اشتباه دولت بود. در نهايت تصميماتي براي سامان اين وضعيت گرفته شد كه نتيجه آن تحميل هزينه‌هايي همچون تورم به اقتصاد بود، در اين باره هم انتقاداتي به دولت درباره دليل ورود بيش از حد به اين موضوع مطرح مي‌شود. ...در همان دوران با اعتراضات صنفي، صنفي برخورد نشد. اعتراض حق مردم بود اما برخوردهاي سياسي و امنيتي همچون برخورد با معلمان و كارگران صورت گرفت، تمامي اين عوامل دست به دست هم داد تا مسائل دي ماه به وجود آيد.»

عارف با تاكيد بر اينكه اعتراضات دي ماه 96 عقبه مردمي نداشت، ‌گفت: «برخي معتقدند ريشه اين حوادث به مشهد بر‌مي‌گردد، جرياني كه تصور مديريت اين حوادث بعد از شروع آن را داشت اما از عهده‌اش برنيامد. به هر حال حوادث دي‌ماه زنگ خطري بود از آن جهت كه بايد مطالبات به‌طور جدي دنبال شود نه اينكه بعد از اعتراض پيگير باشيم لذا اين يك هشدار جدي بود.»

‏رييس فراكسيون اميد همچنين به گزاره «فتنه 98» كه اين روزها از سوي برخي زياد به گوش مي‌رسد اشاره كرد و توضيح داد: « برخي كساني كه سخن از فتنه ۹۸ مطرح مي‌كنند منظورشان شكست در انتخابات ۹۸ است به همين دليل ما به آنها جواب نمي‌دهيم. آنها كساني هستند كه خود را محور عالم، اسلام و انقلاب مي‌دانند كه اگر به اين محور آسيب وارد شود فتنه رخ داده. چون فكر مي‌كنند دستاوردي در انتخابات آينده نداشته باشند اين حرف‌ها را مطرح مي‌كنند.اگر هر كسي طبق سليقه‌اش در كشور عمل كند ديگر سنگ روي سنگ بند نمي‌شود؛ اگر برخورد جدي با اين افراد شود ديگر شاهد تكرار اين حوادث نيستيم. »

در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به دو انتخابات 98 و 1400 اشاره شده است. عارف در اين مورد توضيح داد: «از طرف ديگر مردم هم عاشق چشم و ابروي هيچ جريان سياسي نيستند آنها با ارزيابي عملكردها اگر احساس كنند كه طبق شعارها و برنامه‌ها كار نشده به آن جريان پشت مي‌كنند. اين روال در طول چهار دهه اتفاق افتاد لذا اميدوارم با ارايه كارنامه قابل قبول از عملكرد سخت افزاري و نرم افزاري مبتني بر واقعيات جامعه كماكان نظر مردم جلب شده و شاهد حضور پرشور مردم و پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ باشيم كه زمينه ساز رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ خواهد بود.»

او همچنين با اشاره به ائتلاف‌هاي آينده گفت: «در موضوع ائتلاف هم هيچ جرياني نمي‌تواند باب ائتلاف را ببندد، ائتلاف در ذات جريان‌هاي سياسي است اما در اين بين حفظ هويت اهميت دارد. ...در همين راستا ما نسبت به هر رويداد سياسي و حسب مورد براي ائتلاف تصميم‌گيري مي‌كنيم، گاهي ائتلاف قبل از رويداد سياسي و براي حضور و گاهي براي بعد از انتخابات است.»

عارف ادامه داد: «به‌طور كلي ما در صورت تأمين منافع‌مان حاضر به ائتلاف هستيم با اين تفاوت كه اين‌بار ديگر شبيه انتخابات مجلس دهم عمل نخواهيم كرد بدين معنا كه با گذاشتن افرادي در ليست نوعي ائتلاف اخلاقي كنيم اما آن افراد از فرداي پيروزي‌شان رودروي ليست ما قرار گيرند. در اين دوره عده‌اي با ليست اميد پيروز شدند و در مجلس هم با حفظ مواضع خود به ما احترام مي‌گذارند اما كساني هستند كه با پشتيباني ليست اميد وارد مجلس شدند اما بعد از آن هويت خود را در حمله به اميدي‌ها ديدند، آنها فكر مي‌كردند با حمله به اميدي‌ها جايگاه و مصونيتي براي آينده پيدا مي‌كنند كه صددرصد اشتباه كردند. ما با توجه به تجربه انتخابات مجلس دهم و در نظر گرفتن راه‌هاي اشتباه رفته ديگر اين افراد را در ليست خود قرار نمي‌دهيم و مار در آستين پرورش نخواهيم داد.»

رييس فراكسيون اميد در واكنش به انتقادات به سكوت او در اين مدت گفت: «انتقاد حق مردم است، هيچ‌وقت هم به اين انتقادات پاسخ ندادم ولي به آنها احترام مي‌گذارم. چون كارهاي ما در مجلس بر اساس تقسيم كاري صورت مي‌گيرد. در اين دوره از مجلس خيلي از نمايندگان عضو فراكسيون اميد براي اولين‌بار وارد مجلس شدند، افرادي پر انرژي و باانگيزه كه مي‌توانند كارهاي بسياري را انجام دهند. مشي و راهبرد من اين است كه اگر اين نمايندگان مي‌توانند كاري را به جاي من انجام دهند، عهده‌دار شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون