• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

عدد و رقم

12هزار

شغل ايجاد شده در كشور

معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: كوشش دولت تدبير و اميد براي بهره‌برداري از طرح‌هاي اقتصادي، عمراني و خدماتي چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي به 12 هزار شغل پايدار در اين حوزه انجاميد.

فرشاد مقيمي روز سه‌شنبه همزمان با پنجمين روز از دهه فجر در حاشيه بهره‌برداري از طرح‌هاي عمراني و اقتصادي شهرستان زرنديه، در جمع اصحاب رسانه افزود: سهم استان مركزي با ماهيت صنعتي از اشتغالزايي طرح‌هاي اقتصادي، عمراني و خدماتي دهه فجر امسال دو هزار فرصت شغلي جديد است. وي گفت: 360 طرح صنعتي در سراسر كشور دهه فجر امسال در حال بهره‌برداري است كه سهم استان مركزي از آنها 26 طرح است. معاون وزير صمت اظهار كرد: حمايت‌هاي گسترده‌اي در راستاي فعال‌سازي واحدهاي صنعتي نيمه فعال و مشكل‌دار استان مركزي انجام شده و طرح‌هاي بهره‌برداري شده امسال دهه فجر نيز نقش پررنگي در رونق اقتصادي و توليدي دارد. مقيمي بيان كرد: هيات دولت براي خروج واحدهاي توليدي و صنعتي از ركود 400 هزار ميليارد ريال مصوب كرده و اين رقم توسط رييس‌جمهوري ابلاغ شده است كه در نشست‌هاي تخصصي با بانك‌ها به زودي ساز و كار پرداخت تسهيلات اعلام مي‌شود. وي گفت: نشست‌هاي ستاد تسهيل ملي براي ساماندهي و رفع موانع كنوني حوزه توليد تمهيداتي در حل مشكلات گمركي دارد و براي چاره‌جويي چالش‌هاي بانكي نيز هفته آينده نشستي ويژه در راستاي سهولت اعطاي تسهيلات ارزي و ريالي برگزار مي‌شود.

معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: تصميم دولت براي ممنوعيت واردات يك‌هزار و 339 قلم كالا آثار مستقيم بر رونق توليد مي‌گذارد و با اين اقدام ظرفيتي به ارزش چهار ميليارد و 600 ميليون دلار در بازارهاي داخلي براي عرضه محصولات داخلي ايجاد شد.

 

35 درصد

كاهش توليد خودرو در كشور

بر پايه آمارهاي منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آغاز امسال تا پايان دي ماه 812 هزار و 979 دستگاه انواع خودرو در كشور توليد شد كه در همسنجي با پارسال 35.4 درصد كاهش نشان مي‌دهد. در مدت مشابه پارسال يك ميليون و 257 هزار و 676 دستگاه خودرو در كشور توليد شده بود. در اين مدت 758 هزار و 128 دستگاه سواري در شركت‌هاي خودروسازي توليد شد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 35.7 درصد كاهش نشان مي‌دهد. در مدت ياد شده 42 هزار و 210 دستگاه وانت در كشور توليد شد كه حاكي از كاهش 32.3 درصدي است. تا پايان دي ماه، يك هزار و 207 دستگاه ون و يك هزار و 540 دستگاه ميني‌بوس و ميدل‌باس در كشور توليد شد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال به ترتيب 82.9 و 62.1 درصد رشد داشته است. بررسي آمارهاي وزارت صنعت حاكي است تا پايان ماه دهم 540 دستگاه اتوبوس و 9 هزار و 354 دستگاه كاميون، كاميونت و كشنده در كشور توليد شد كه به ترتيب حاكي از افت 63.4 درصدي و 28.4 درصدي است.

 

۶.۷ميليارد دلار

 

سهم صندوق توسعه ملي در سال ۹۸

 

با توجه به فروض دولت در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ جهت برآورد درآمدهاي نفتي، سهم صندوق توسعه ملي ۶.۷ ميليارد دلار خواهد بود كه البته وصول اين ميزان ورودي دور از انتظار است. دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومي مركز پژوهش‌هاي مجلس طي گزارشي با بررسي وضعيت صندوق توسعه ملي در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ آورده است؛ بررسي عملكرد صندوق توسعه ملي در پرداخت تسهيلات ارزي، سپرده‌گذاري ارزي و تسهيلات ريالي نشان‌دهنده اين موضوع است كه با وجود صراحت اساسنامه صندوق بر مستقل بودن صندوق توسعه ملي از مصارف بودجه‌اي، در سال‌هاي اخير مصارف صندوق توسعه ملي متاثر از قوانين بودجه‌اي بوده است. بررسي تسهيلات ارزي نشان مي‌دهد، مجموع تسهيلات ارزي پرداخت شده از زمان تاسيس صندوق تا ۱۳۹۷.۰۶.۳۱، حدود ۱۶.۸ ميليارد دلار بوده است كه ۷.۱۴ ميليارد دلار آن به بخش عمومي غيردولتي و ۹.۶۳ ميليارد دلار آن به بخش خصوصي و ۷۶ ميليون دلار به بخش تعاوني پرداخت شده است. همچنين ۷.۲ ميليارد دلار سپرده‌گذاري ارزي براي پرداخت تسهيلات توسط صندوق توسعه ملي انجام شده است.

 

۱۰۰۰ ميليارد

بدهي بنياد شهيد به بيمه ايران

مديرعامل بيمه ايران با اشاره به طلب بالاي اين شركت از برخي نهادها گفت: بنياد شهيد هزار ميليارد تومان به بيمه ايران بدهي دارد. محسن پوركياني روز سه‌شنبه در نشستي خبري درباره احتمال تغيير حداقل سهم بيمه‌ها نزد بانك‌ها با توجه به شرايط تورمي در اقتصاد اظهار كرد: اين سهم طبق آيين‌نامه بايد ۳۰ درصد باشد. با توجه به شرايط تورمي بايد به سمت سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مولد مانند بورس و املاك برويم. قصد داريم بخشي از املاك بيمه ايران را در حوزه‌هاي مشاركتي سرمايه‌گذاري كنيم و بخش ديگر املاك بيمه ايران را هم به فروش برسانيم.

او همچنين به يكي از ساختمان‌هاي اداري - تجاري اين شركت هم اشاره كرد و گفت: اين ساختمان كه در تهران است يكي از سرمايه‌گذاري‌هاي اصلي بيمه ايران و يكي از محل‌هاي اصلي جبران زيان انباشته است.

پوركياني همچنين به بنياد شهيد و وزارت آموزش و پرورش به عنوان دو بدهكار اصلي شركت بيمه اشاره و اظهار كرد: حدود ۵۰ درصد از طلب بيمه ايران از اين دو نهاد دريافت شده است، اما بنياد شهيد همچنان هزار ميليارد تومان بدهكاري به بيمه ايران دارد.

مدير عامل بيمه ايران همچنين درباره بيمه خودروهاي صفر كيلومتر با بيان اينكه اين قراردادها بيشتر با دو شركت خودروسازي سايپا و ايران خودروست، اظهار كرد: ايران خودرو تعهداتش را به موقع پرداخت كرده است، اما سايپا از مهرماه سال جاري حق بيمه خود را پرداخت نكرده و حدود ۱,۵۰۰ ميليارد تومان به صنعت بيمه بدهي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون