• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4306 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ بهمن

فدراسيون جهاني، بوكس زنان با حجاب اسلامي را تصويب كرد

تحقق روياي دور دست

وحيد جعفري

شايد امروز آن دختري كه روزگاري مخفيانه به سالن بوكس مجموعه ورزشي شهيد شيرودي تهران مي‌رفت و تمرين مشت‌زني مي‌كرد، سن و سالي ‌ازش گذشته باشد و ديگر قيد تمرين و مسابقات بوكس را زده باشد و افسوس بخورد كه چرا فدراسيون جهاني بوكس زودتر رقابت با حجاب اسلامي را تصويب نكرد، شايد هم نه و هنوز گاهي تمرين مي‌كند و با شنيدن اين خبر خوشحال شده باشد، نه براي خود بلكه براي ديگر بانوان ايراني علاقه‌مند به اين رشته كه ديگر لازم نيست همچون او مخفيانه تمرين كنند و شايد هم او بتواند به عنوان مربي تجربيات خود را به آنها انتقال دهد و به اين شكل روياي ناتمام خود را به سرانجام برساند.

حالا بسياري از دختران ايران كه علاقه‌مند بودند تا در اين رشته جذاب و مهيج فعاليت كنند و اين امكان را نداشتند، اميدوارند كه بتوانند همچون بانواني كه طي سال‌هاي اخير اين امكان را پيدا كردند تا در رشته‌هاي كشتي و وزنه‌برداري فعاليت ‌كرده و در مسابقات بين‌المللي شركت كنند، وارد رينگ شده و در رشته بوكس تمرينات را به اميد حضور در مسابقات برون‌مرزي پشت سر بگذارند.

آبان ماه گذشته بود كه فدراسيون بوكس جمهوري اسلامي ايران به درخواست فدراسيون‌ جهاني مبني بر برابري جنسيتي بين مردان و زنان در راستاي همگاني كردن اين رشته در اقدامي قابل توجه به نام‌نويسي از بانوان علاقه‌مند در زمينه‌هاي آموزش مربيگري و داوري بوكس در پرتال فدراسيون پرداخت تا اميدواري‌ها براي آغاز فعاليت اين رشته در بخش بانوان را نيز بيشتر از گذشته كند.

و حالا فدراسيون جهاني بوكس قانوني را تصويب كرد كه به بوكسورهاي مسلمان اجازه رقابت با پوشش اسلامي را مي‌دهد. بعد از جلسه كميته اجرايي اين فدراسيون در استانبول بود كه فدراسيون جهاني اعلام كرد، زنان مسلمان مي‌توانند از اين به بعد در صورت نياز با حجاب در ميادين حاضر شوند. پيش از اين در رشته‌هايي چون شمشيربازي، واليبال، بسكتبال و... نيز فدراسيون‌هاي جهاني مشابه چنين تصميمي را گرفتند و به ورزشكاران مسلمان اجازه دادند با حجاب در ميادين ورزشي حاضر شوند.

لازم به يادآوري است در بوكس مردان كه امروز نزديك به 70 سال است در ايران فعاليت مي‌كند، هنوز زيرساخت‌ها با مشكلات اساسي روبه‌رو است و حتي در راه برگزاري اردوها و حضور در تورنمنت‌ها هم مشكلات جدي وجود دارد؛ اما فدراسيون مدام با آب و تاب پيگير راه‌اندازي بوكس بانوان است! از اين رو شايد كشتي بانوان بتواند تجربه خوبي براي بوكس بانوان باشد و بهتر است كه مسوولان فدراسيون بوكس با بررسي وضعيت كشتي بانوان درباره بوكس بانوان تصميم‌گيري كنند.

بدون شك بايد بوكس را يكي از پر فرازونشيب‌ترين رشته‌هاي ورزشي در ايران دانست؛ رشته‌اي كه بعد از انقلاب با بي‌مهري مواجه شد و به تعطيلي هم رسيد اما در ادامه با تلاش‌هاي احمد ناطق‌نوري، رييس كهنه‌كار و اسبق اين فدراسيون و هم‌قطارانش بعد از وقفه‌اي ۱۰ساله آغاز به كار كرد. زمزمه‌هاي اوليه راه‌اندازي بوكس بانوان در زمان حضور ناطق‌نوري در رأس اين فدراسيون شنيده شد؛ زماني كه «وو»، رييس فدراسيون جهاني بوكس در سفري كه به ايران داشت به‌ صراحت از ناطق خواست، بوكس را براي زنان ايراني راه بيندازد. او حتي در ملاقات با محمود گودرزي، وزير وقت ورزش‌ و‌ جوانان نيز اين درخواست را ارايه داد. درحالي كه بانوان ايراني در چند سال اخير مدال‌هاي زيادي را در ميادين جهاني و آسيايي در ساير رشته‌هاي رزمي كسب كرده‌اند اما تاكنون اثري از حمايت از بوكس بانوان نبوده است از اين رو اميد مي‌رود اين‌ بار اين مطالبه جدي‌تر از هر زمان ديگري پيگيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون