• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

هشدار محمدجواد ظريف به تندروها در دولت امريكا

جنگ با ايران خودكشي است

گروه ديپلماسي

 محمدجواد ظريف وزير خارجه از سوچي روسيه راهي مونيخ در آلمان شد تا در پنجاه ‌و پنجمين كنفرانس امنيتي مونيخ شركت كند. ظريف در بدو‌ ورود به مونيخ گفت: در اينجا از سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران و واقعيت‌هاي منطقه صحبت خواهيم كرد؛ واقعياتي كه باعث شده اين كشورها با سياست‌هاي غلط به نتيجه‌اي برسند و ايران با انتخاب‌هاي درست به نتايج متضاد برسد. ظريف با اشاره به اتفاق‌هاي اخير از جمله حمله تروريستي در ايران كه توسط گروه‌هايي كه از سوي شركت‌كنندگان در كنفرانس ورشو حمايت مي‌شوند رخ داد، نشست سران سه كشور ايران، روسيه و تركيه در سوچي و كنفرانس ورشو گفت: امريكا با سياست‌ها و انتخاب‌هاي غلط باعث شده است تا «دونالد ترامپ» اعلام كند هفت تريليون دلار در منطقه خاورميانه هزينه كرديم و به هيچ جايي نرسيديم و از آن طرف از حضور و نفوذ ايران شكايت مي‌كنند. احساس مي‌كنم اگر غربي‌ها به ويژه امريكا هر چه سريع‌تر اشتباهات ۴۰ سال اخير خود را درك كنند، زندگي را براي خودشان و منطقه ما راحت‌تر مي‌كنند. وزير امور خارجه كشورمان اجلاس ورشو را اجلاسي از پيش شكست خورده خواند و گفت: نتانياهو به طور رسمي اعلام كرد كه در ورشو براي جنگ متحد مي‌شوند در حالي كه اين اتحاد فشلي بود كه به نتيجه نرسيد.

 

جنگ‌‌‌طلبي با ايران مربوط به كل دولت ترامپ نيست

«محمدجواد ظريف»، در مصاحبه با شبكه خبري «ان‌بي‌سي» گفت كه اقدام نظامي عليه ايران خودكشي خواهد بود. به گزارش خبرگزاري فارس، ظريف در اين مصاحبه كه در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ انجام شده، گفت: «مطمئنا برخي افراد هستند كه قبلا در راه‌اندازي جنگ [با عراق] موافق عمل كرده‌اند، اما من فكر مي‌كنم درنهايت عقل حكمفرما خواهد شد و اين افراد مي‌فهمند كه جنگ با ايران براي‌شان در حكم خودكشي خواهد بود.» ظريف، تصريح كرد كه جنگ‌‌‌طلبي با ايران مربوط به كل دولت ترامپ نيست. او گفت: «من نمي‌گويم دولت ترامپ [به دنبال جنگ با ايران است]، مي‌گويم كه عده‌اي به دنبال رقم زدن همان رويداد هستند و باورم اين است كه شكست خواهند خورد. ايران با بقيه كشورها متفاوت است. ايالات‌متحده، بر حسب عادت با كشورهايي سر و كار دارد كه براي منبع قدرت خود به بيرون از كشور متكي هستند. براي ما، اين مردم‌مان هستند كه منبع مشروعيت و قدرت محسوب مي‌شوند.» ظريف در پاسخ به اين سوال كه «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا براي ديدار با «حسن روحاني»، رييس‌جمهور ايران و مذاكره مجدد بر سر برجام ابراز تمايل كرده، گفت: «چرا بايد بر سر توافقي مذاكره مجدد كنيم كه فقط از طريق يك جلسه دو ساعته به دست نيامده بلكه براي آن
۱۳ سال صرف مذاكره كرده‌ايم؟ ضمن آنكه ما با ايالات متحده هم مذاكره كرديم.» ظريف در ادامه گفت: «ما چرا بايد به رييس‌جمهور ترامپ و اينكه به امضايش پايبند مي‌ماند، اعتماد كنيم؟» وزير خارجه ايران با اشاره به خروج دولت امريكا از چندين توافقنامه، معاهده و سازمان بين‌المللي ازجمله «پيمان منع موشك‌هاي ميان‌برد هسته‌اي» (با روسيه)، يونسكو، شوراي حقوق بشر و پيمان «نفتا» اضافه كرد: «ما از كشوري حرف مي‌زنيم كه از تمام معاهده‌هاي شناخته‌ شده، ازجمله INF، يونسكو، شوراي حقوق بشر، نفتا و هر توافقي كه نام ببريد، خارج شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون