• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

دونالد ترامپ وضعيت اضطرار ملي در مرز مكزيك اعلام كرد

تهديد دموكراسي در امريكا

ميثم سليماني

 

 

به لطف جمهوري‌خواهان دونالد ترامپ به دنبال ايجاد يك چالش جديد حقوقي در امريكا است؛ در حالي كه دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان بر سر يك بودجه دو حزبي به توافق رسيدند و دموكرات‌ها با بودجه 3/1 ميليارد دلاري نيز براي ساخت ديوار و افزايش امنيت مرزي در جنوب كشور موافقت كردند. اگرچه از همان ابتدا خبر رسيد كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده اين لايحه را امضا مي‌كند اما در عمل رقمي كه در بودجه براي ساخت ديوار در نظر گرفته شده ناچيز است. دونالد ترامپ ابتدا درخواست بودجه 7/5 ميليارد دلاري را براي ساخت ديوار داده بود اما اين امر محقق نشد و دولت 35 روز تعطيل شد و سپس يك توافق موقت به مدت 3 هفته صورت گرفت تا دو طرف بتوانند بر سر بودجه ديوار به توافق برسند. اما دموكرات‌ها به‌طور كامل با چنين رقمي مخالف بودند. اما ميچ مك كانل براي جلوگيري از يك فاجعه سياسي ديگر براي رضايت دونالد ترامپ بودجه‌اي را با گنجاندن ديوار به تصويب رساندند اما رقم آن بسيار كم بود. به نوشته سي‌ان‌ان اين اقدام ميچ مك كانل به حدي فاجعه‌بار بود كه ممكن است تا سال‌ها بعد هزينه آن را پرداخت كند چرا‌كه پس از تصويب اين لايحه خبر رسيد دونالد ترامپ قصد دارد وضعيت اضطرار ملي اعلام كند و عملا تلاش‌هاي جمهوري‌خواهان براي راضي كردن دموكرات‌ها را از بين ببرد. ترامپ اكنون بخشي از پول ساخت ديوار را به دست آورده است و مابقي آن را نيز از طريق اعلام وضعيت اضطرار ملي تامين مي‌كند و اين مي‌تواند تبديل به يك چالش حقوقي جدي در ايالات متحده شود. يكي از مقام‌هاي كاخ سفيد پس از تصويب اين لايحه گفت كه دونالد ترامپ ساعت 10 صبح روز جمعه به وقت واشنگتن در كاخ سفيد لايحه بودجه را امضا مي‌كند و به احتمال زياد از طريق اعلام وضعيت اضطرار ملي حدود 8 ميليارد دلار هزينه ساخت ديوار مرزي با ايالات متحده را نيز تامين مي‌كند؛ اقدامي كه عملا مي‌تواند قوانين مصوب دو مجلس را ناديده بگيرد و ترامپ شخصا بودجه اقدامي كه قصد انجام آن را دارد تامين كند و در عمل كنگره امريكا را دور خواهد زد. طبق قانون اساسي امريكا رييس‌جمهور وظيفه حفاظت از امنيت و دفاع از مرزهاي كشور را برعهده دارد و حالا قصد دارد حضور پناهجويان در مرزهاي امريكا را جزو تهديدات امنيت ملي امريكا قرار دهد از همين رو وضعيت اضطرار ملي اعلام كند. شرايطي كه براي تمام گروه‌هاي سياسي در امريكا قابل توجيه نيست. در شرايط اعلام وضعيت فوق‌العاده امريكا درگير يك چالش حقوقي خواهد شد. به احتمال زياد دموكرات‌ها به سمت مسدود كردن اين طرح از سمت دادگاه‌هاي محلي پيش بروند و فرآيند قضايي در اين كشور براي تامين بودجه تا زمان رسيدن به ديوان عالي ادامه خواهد داشت. اما مجموعه شرايط به نظر مي‌رسد كه نه دموكرات‌ها از اين وضعيت چندان راضي هستند و نه جمهوري‌خواهان؛ نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان در واكنش به اين اقدام گفت: من مي‌دانم كه جمهوري‌خواهان هم نگران هستند اما هيچي نمي‌گويند. وي افزود: اگر رييس‌جمهور بتواند در مورد چنين موضوعي وضعيت فوق‌العاده ملي اعلام كند، تنها مي‌خواهد توهم خود را متفاوت از ارزش‌هاي مردم ايالات متحده به آنها تحميل كند.

در اين ميان هنوز رويكرد ميچ مك كانل به عنوان رهبر اكثريت جمهوري‌خواهان بطور دقيق مشخص نيست چرا‌كه او قبلا عنوان كرده بود كه مخالف اعلام وضعيت اضطرار ملي است اما حالا گفته مي‌شود كه بناست از خواسته دونالد ترامپ براي اعلام اين وضعيت حمايت كند.

اين در حالي است كه طبق آخرين نظرسنجي‌هاي صورت گرفته حدود 66 درصد از امريكايي‌ها مخالف اعلام وضعيت فوق‌العاده از سوي دونالد ترامپ براي ساخت ديوار هستند و تنها 64 درصد از جمهوري‌خواهان از اين رويكرد ترامپ حمايت مي‌كنند كه اين رقم در ميان هواداران ترامپ در حزب از پايين‌ترين سطح برخوردار است چرا كه او در ميان جمهوري‌خواهان از حمايت حدود 90 درصدي برخوردار است و اين راي در ميان جمهوري‌خواهان نيز مي‌تواند نشان‌دهنده يك مخالفت جدي عليه او باشد.

 

قدرت‌نمايي يا تضعيف دموكراسي

حركت ترامپ را مي‌توان يك مانور سياسي دانست چرا كه او قصد دارد وعده مبارزات انتخاباتي خود را عملياتي كند. از همين رو با اصرار و پافشاري خود قصد دارد تا طبقه حاميان خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده حفظ كند. در حال حاضر پلوسي معتقد است كه طبق قانون وضعيت اضطرار ملي سال 1976 كنگره مي‌تواند اجازه اجراي اين قانون را لغو كند اما بعيد به نظر مي‌رسد كه ميچ مك كانل قصدي براي رويارويي با اين تصميم ترامپ را داشته باشد. اما واقعيت آن است كه طبق گفته چاك شومر اعلام وضعيت اضطرار ملي ترامپ در خصوص ديوار مرزي مانند مصداق سوءاستفاده از قدرت رياست‌جمهوري است. حالا جمهوري‌خواهان ميان دو انتخاب قرار گرفته‌اند كه آيا از اصول محافظه‌كاري سنتي خود حمايت كنند يا اينكه تبديل به نيروي پرچمدار دونالد ترامپ شوند و از او حمايت كنند. به نوشته استفان كالينسون در سي‌ان‌ان، حزب در معضلات نشان داده كه ميان حفظ قدرت يا تاكيد بر اصول معمولا در برابر ترامپ اولي را انتخاب كرده است. سناتور جمهوري‌خواه جان كورنين چندي پيش عنوان كرد، كه اين يك چالش جدي است كه آيا رييس‌جمهوري مي‌تواند، به زور و جداگانه بدون هيچ توافقي پول به دست آورد. سناتور رند پال كه گاهي تبديل به يكي از حاميان دونالد ترامپ مي‌شود نيز پس از منتشر شدن خبر اعلام وضعيت اضطراري از سوي رييس‌جمهور در توييتر خود نوشت: پس از تصويب لايحه دو حزبي با شنيدن خبر اعلام وضعيت اضطراري از سوي رييس‌جمهور براي ساخت ديوار نااميد شدم. در حال حاضر واقعيت آن است كه دونالد ترامپ با اتكا و اميد به اينكه مي‌تواند راي ديوان عالي را براي اجرايي كردن اين حكم تامين كند در حال ضربه زدن به دموكراسي در امريكا است. اكنون جمهوري‌خواهان بايد تصميم بگيرند دموكراسي براي آنها مهم‌تر است يا حفظ ترامپ در كاخ سفيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون