• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

عدد و رقم

١٤.٢ ميليون مترمكعب

افزايش توليد روزانه گاز در كشور

دومين سكوي فازهاي ٢٢ تا ٢٤ پارس‌جنوبي پس از بارگيري و انتقال به دريا، عصر روز گذشته در موقعيت خود در خليج‌فارس نصب شد كه با بهره‌برداري از اين سكو، روزانه ١٤.٢ ميليون
متر مكعب معادل يك‌دوم يك فاز استاندارد گازي پارس‌جنوبي به توان توليد گاز كشور افزوده مي‌شود.

شناور HL۵۰۰۰ عمليات نصب سكوي اقماري ۲۴A با وزني معادل ٢٣٠٠ تن را در دريا تكميل كرد و پس از پايان مراحل نصب سازه‌هاي پل و مشعل با توجه به شرايط جوي حداكثر در مدت دو هفته، بهره‌برداري و برداشت گاز ترش غني از اين سكو آغاز مي‌شود.

با بهره‌برداري از اين سكو، روزانه ١٤.٢ ميليون مترمكعب معادل يك‌دوم يك فاز استاندارد گازي پارس‌جنوبي به توان توليد گاز كشور افزوده مي‌شود.

ماه گذشته نيز، سكوي اصلي فاز ٢٢ پارس‌جنوبي با همين ميزان ظرفيت، به توليد رسيد و گاز آن به پالايشگاه اين طرح گازي ارسال شد.

۶۰۰ هزار حلقه

توزيع لاستيك براي كاميون‌ها

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينكه در 6 ماهه دوم سال با راه‌اندازي سامانه الكترونيكي، لاستيك عادلانه در حال توزيع است، عنوان كرد: امسال ۶۰۰ هزار حلقه لاستيك بين رانندگان كاميون‌ها توزيع شد.

مهران قرباني در نشست خبري در بندرعباس گفت: توسعه فازهاي دو و سه شهرك حمل‌ونقل بندرعباس براساس هوشمندسازي در دستور كار است و شهرك‌هاي حمل‌ونقل در اشتغال‌زايي، لجستيك مناسب كالا در سطح كشور، افزايش كارايي و افزايش بهره‌وري اقتصادي و رضايتمندي افراد موثر است.

وي تصريح كرد: ۹۰درصد مراحل اجرايي محاسبه كرايه بار براساس تن-كيلومتر در استان‌ها اجرا شده است. بر اين اساس نرخ محاسبه كرايه بار متناسب با تغييرات اقتصادي است و رضايت‌مندي رانندگان را به دنبال دارد.

40 برابر

رشد محصولات شيلاتي در 40 سال

وزير جهاد كشاورزي گفت: توليد محصولات شيلاتي ايران پس از انقلاب اسلامي 40برابر رشد داشته و از 32 هزار تن در سال 57 به 1.2ميليون تن در سال 96 افزايش يافته كه اين دستاورد حاصل اهتمام و اقدامات بي‌نظير در حوزه شيلات كشور در چهار دهه اخير است. محمود حجتي در آيين معارفه رييس جديد سازمان شيلات ايران افزود: صادرات محصولات شيلاتي از 11 ميليون دلار در سال 57 به 507 ميليون دلار در سال 96 رسيده است.

وي تصريح كرد: سازمان شيلات، نقش موثري در افزايش توليد و درآمدزايي براي كشور داشته و عملكرد آن با موفقيت همراه بوده است.

وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه اكنون رتبه توليد شيلات كشور از حدود 70 جهان به رتبه 27 رسيده است، گفت: آبزي‌پروري دريايي، صيد در آب‌هاي عميق و دوردست و همچنين پرورش ميگو در آب‌هاي شور و مناطق كم‌برخوردار ازجمله ظرفيت‌هاي طبيعي بوده كه با اقدامات شيلات در اين دوره به فعليت رسيده است. وي ادامه داد: براساس آمار فائو، ايران در حال حاضر رتبه 19 آبزي‌پروري و رتبه 28 صيد در جهان را در اختيار دارد و در پرورش ماهيان سردآبي (قزل‌آلا) در آب شيرين جايگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

حجتي افزود: ايران در توليد صيد در منطقه خاورميانه رتبه نخست و در آبزي‌پروري در اين منطقه رتبه دوم را دارد و در صيد تون ماهيان در غرب اقيانوس هند در جايگاه اول است.

 

۶۴.۵۴ دلار

جهش قيمت نفت

قيمت نفت جهش كرد و شاخص برنت به بالاترين قيمت امسال خود رسيد، اما رشد قيمت‌ها پس از آن محدود شد كه انتشار گزارشي از افت هزينه‌كردها در بخش خرده‌فروشي امريكا، نگراني بازارها از كند شدن اقتصاد جهاني را تقويت كرد.

پس از اينكه در گزارشي اعلام شد كه ميزان فروش خرده‌فروشي‌هاي امريكا، بزرگ‌ترين اقتصاد جهان، به كمترين ميزان خود در بيش از ۹ سال اخير رسيده است، بازارهاي سهام امريكا افت كردند.

چشم‌انداز اقتصادي امريكا همچنين با داده‌هاي ديگري كه نشان‌دهنده افزايش غيرمنتظره تعداد امريكايي‌هايي بود كه تقاضاي بيمه بيكاري كرده بودند، تيره‌تر شد.

اما جداي از اين عامل‌هاي محدودكننده قيمت، عامل اصلي بالا برنده قيمت نفت در معاملات ديشب، اميد سرمايه‌گذاران به حل شدن اختلافات تجاري امريكا و چين در دور اخير مذاكرات تجاري دو كشور بود كه از امروز با مقامات رده‌بالا پيگيري مي‌شود.

قيمت پيش‌خريد هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال، بنچ‌مارك بين‌المللي قيمت نفت، با ۹۶ سنت يا ۱.۵۱درصد جهش، به ۶۴.۵۴ دلار رسيد. شاخص برنت در معاملات ديشب به ركورد سال ۲۰۱۹ خود دست يافت و ۶۴.۸۱ دلار شد.

قيمت پيش‌خريد هر بشكه نفت خام نيمه‌سنگين تگزاس غرب امريكا، دابليوتي‌آي، با ۱۳ سنت با ۰.۲۴درصد رشد بسته شد و به ۵۴.۵۴ دلار رسيد.

به اين ترتيب رشد امسال قيمت‌هاي نفت به حدود ۲۰درصد رسيد كه بيشترين عامل آن چشم‌انداز كاهش عرضه با افت توليد اوپك و متحدان آن كه در راس آن روسيه قرار دارد، است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون