• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

رييس‌جمهور ايالات متحده به وسيله تروريست‌ها اروپا را تهديد كرد

بازي جديد ترامپ با داعش

ميثم سليماني

 

 

در حالي كه رسانه‌هاي جهان خبر از آخرين مرحله از عمليات نيروهاي دموكراتيك سوريه عليه داعش را مي‌دهند، دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده در يك سري توييت اروپايي‌ها را تهديد كرد كه صدها تن از نيروهاي داعشي كه در سوريه دستگير شده‌اند را آزاد مي‌كند تا به اروپا بازگردند. او عملا در توييتر خود نوشت كه بيش از 800 داعشي اروپايي را در اختيار دارند كه مي‌توانند آنها را آزاد كنند كه به اروپا بازگردند. اين در حالي است كه فرمانده نيروهاي دموكراتيك سوريه روز شنبه اعلام كرد كه اكنون قلمروي داعش تنها به حدود 700 مترمربع رسيده است. اين در حالي است كه داعش در اوج قدرت خود وسعتي به اندازه بريتانيا داشت كه حدود 10 ميليون نفر در آن زندگي مي‌كردند. در اين ميان هزاران نيروي خارجي به سوريه و عراق آمده بودند تا در كنار داعش مبارزه كنند. در اين بين با شكست داعش اروپايي‌ها نگران آن هستند كه اين نيروهاي خارجي دوباره به كشورهاي خود بازگردند.

پيام دونالد ترامپ در اصل اين است كه اروپا يا بايد 800 جنگجوي داعشي را تحويل بگيرد و از آنها نگهداري كند يا اينكه ايالات متحده مجبور خواهد شد تا آنها را آزاد كند. امريكا از انگليس، فرانسه، آلمان و ديگر متحدان خواسته است تا پيش از محاكمه آنها به اروپا بازگردند.

به نوشته بيزينس اينسايدر بسياري اين موضوع را تهديد از سمت ترامپ مي‌دانند. چرا كه ترامپ رسما اعلام كرده كه 800 جنگجويي كه اكنون در اختيار نيروهاي دموكراتيك سوريه اسير هستند را بايد تحويل بگيرند و محاكمه كنند و اگر اين كار صورت نگيرد ما مجبور خواهيم شد آنها را آزاد كنيم كه اين مي‌تواند خطرات حمله به اروپا را افزايش دهد.

ترامپ در توييتر خود همچنين نوشت كه خلافت اكنون آماده سقوط است و يك گزينه نه‌چندان خوب وجود دارد كه اين نيروها آزاد شوند. ما كار زيادي انجام داديم و هزينه زيادي كرديم، حالا وقت آن رسيده تا طرف‌هاي ديگر كارهايي كه مي‌توانند را انجام دهند و پس از آن صد درصد خلافت را به زير خواهيم كشيد.

يك منبع در دولت ايالات متحده به روزنامه تلگراف
درخصوص عدم پذيرش اين اقدام گفت: اميدوار باشيد كه آنها راهي براي بازگشت پيدا نكنند. در حال حاضر اين توييت‌ها در شرايطي منتشر مي‌شود كه ترامپ اميدوار شده است كه آخرين مقر داعش در سوريه را نيز از آنها بگيرد. شهر الباغوز واقع در استان ديرالزور آخرين مقر داعش به حساب مي‌آمد و دونالد ترامپ روز جمعه عنوان كرده بود كه طي 24 ساعت پيروزي بر خلافت اعلام خواهد شد. اما هنوز هيچ اخبار رسمي در خصوص سقوط داعش در الباغوز منتشر نشده است. به گزارش تلگراف، فرماندهان نيروهاي دموكراتيك سوريه سعي دارند حمله خود به الباغوز را با احتياط پيش ببرند از ترس اينكه ممكن است شهروندان اين منطقه به عنوان سپر انساني مورد استفاده قرار گيرند از همين رو سرعت پيشروي آنها كاهش يافته است. گفتني است طبق اعلام دونالد ترامپ، ارتش امريكا قصد دارد نيروهاي خود از سوريه را خارج كند. اما طي چند روز گذشته فشار بيشتري را روي مواضع داعش در سوريه قرار داده است كه بتواند به موقعيت تثبيت شده بهتري دست پيدا كند. اما در طرف مقابل تهديد ترامپ به ارسال نيروهاي تروريستي مي‌تواند نگراني‌هاي اروپا را از خروج نيروهاي امريكايي از سوريه افزايش دهد. از طرفي ترامپ در حالي اعلام مي‌كند كه قصد ارسال نيرو به اروپا را دارد كه پيش‌تر خبرهايي منتشر شد مبني بر اينكه امريكايي‌ها برخي نيروهاي داعش را به افغانستان منتقل كرده‌اند و اين نگراني به وجود آمده كه آسياي مركزي را ناامن كنند.

چالش حقوقي

اكنون برخي از تكفيري‌ها و تروريست‌هاي داعش كه از كشورهاي اروپايي به اين گروه تروريستي پيوسته‌اند قصد بازگشت دوباره به سرزمين‌هاي خود را دارند. به ‌طور مثال روزنامه تايمز لندن مصاحبه‌اي با شميم بيگوم، نوجوان بريتانيايي كه از سال 2006 در انگليس زندگي مي‌كرده و در سال 2015 به گروه داعش پيوسته انجام داده كه اكنون مي‌خواهد به انگليس بازگردد. بيگوم در سن بسيار پايين به داعش پيوست؛ او در اين مدت حامله شد و اكنون فرزند خود را به دنيا آورده است اما آن‌گونه كه وزير كشور بريتانيا مي‌گويد، ممكن است بازگشت بيگوم به انگليس پذيرفته نشود اما اگر مجدد به كشور بازگردد ممكن است محاكمه شود.

با اين حال ديويد گائوك، وزير دادگستري بريتانيا در روز شنبه با ديدگاه جاويد مخالفت كرد و گفت كه انگليس ممكن است مجبور شود بيگوم را بپذيرد. او در مصاحبه با اسكاي نيوز گفت: ما نمي‌توانيم تابعيت مردم را از آنها بگيريم. طبق قوانين بين‌المللي يك كشور نمي‌تواند شهروندي يك فرد را لغو كند مگر اينكه آن فرد شهروندي كشور ديگري را بپذيرد.

ساجد جاويد وزير كشور بريتانيا همچنين در واكنش به صحبت‌هاي دونالد ترامپ گفت: انتظار بازگشت آنها را نداريم اما تلاش مي‌كنيم كه از بازگشت آنها جلوگيري كنيم. اما افرادي كه قصد داشته باشند به طور بالقوه تلاش كنند اين افراد را به كشور بازگردانند مورد پيگرد قرار خواهند گرفت. اين پاسخ وزير كشور بريتانيا به خبرنگار سي‌ان‌ان بود كه در مورد توييت‌هاي ترامپ از وي پرسيده بود.

جاويد گفت: ما طيف وسيعي از اقدامات سختگيرانه را براي جلوگيري از بازگشت اين تروريست‌ها انجام داده‌ايم كه از جمله آنها لغو شهروندي بريتانيا است. ما نظارت دقيقي روي مسافراني كه احتمالا مي‌توانند خطرناك باشند، داريم. قوانين جديد تروريستي به زودي تصويب مي‌شود. در اين قانون بناست سفر به برخي مناطق منع شود و از جوامعي كه براي جلوگيري از افراط‌گرايي تلاش مي‌كنند از سوي دولت حمايت به عمل‌ آيد. جاويد مي‌گويد اطمينان از ايمني و امنيت انگلستان و مقابله با هر چيزي كه آن را به خطر مي‌اندازد، اولويت اصلي او است.


جنگ هنوز ادامه دارد

بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه روز گذشته در جمع روساي شوراهاي شهر استان‌هاي سوريه حاضر شد و در خصوص آخرين وضعيت كشورش سخنراني كرد. آخرين سخنراني عمومي اسد حدود 15 ماه پيش در نوامبر سال 2017 انجام شده بود. به گزارش فارس، رييس‌جمهور سوريه در سخنراني عمومي جديد خود كه به شكل زنده از شبكه «الاخباريه» سوريه پخش شد، ضمن تاكيد بر آزاد شدن كل خاك سوريه، بدون اشاره مستقيم به نام كردهاي سوريه گفت: همه بدانند كه پشتيباني جز ارتش و دولت سوريه ندارند و امريكا آنها را به «عثماني» خواهد فروخت.اسد، رجب طيب اردوغان را «جيره‌خوار حقير امريكا» توصيف كرد كه به گفته او از ابتداي بحران گدايي واشنگتن را كرده كه وارد شمال سوريه شود نمي‌تواند شروط خود را بر كميته تدوين قانون اساسي سوريه تحميل كند و دمشق با هر نيروي بيگانه مثل دشمن و اشغالگر برخورد مي‌كند.بشار اسد يادآوري كرد كه جنگ سوريه تمام نشده و همزمان درگير چهار جنگ نظامي، اقتصادي (تحريم و محاصره)، رواني (فضاي مجازي) و جنگ مفسدان و سودجويان داخلي است و اگر اراده ملت سوريه، ايستادگي ارتش و نيروهاي هم‌رديف ارتش و كمك‌ كشورهاي متحد، دوست و برادر نبود، موفقيت‌هايي كه تاكنون دمشق به دست آورده، به دست نمي‌آمد.اسد از روساي شوراهاي محلي خواست تا امكانات موجود را به عدالت و بر حسب نيازمندي استان‌هاي سوريه توزيع كنند و براي مديريت وضعيت كنوني تلاش كنند چرا كه دشمن سوريه تلاش كرد آن را به كشوري ورشكسته تبديل كند كه قادر نيست ماموريت‌ها و وظايف خود را انجام دهد. رييس‌جمهور سوريه روند سياسي آغاز شده از سال 2012 را به دليل اصرار كشورهاي حامي آن بر شيوه قبلي خود، بي‌نتيجه دانست و گفت: اين روند تلاش كرده مقابل روندهاي جدي مثل «سوچي» و «آستانه» سنگ‌اندازي كند. اسد، گفت‌وگوي واقعي بر اساس واقعيت جامعه را تنها راه‌حل مشكلات دانست و گفت، از اين طريق فرق ميان وطن‌دوستان و سودجويان مشخص خواهد شد و خلاصي بزرگ و ثبات جز با نابودي آخرين تروريست به دست نخواهد آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون