• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

خراسان رضوي در طلاق بين ۱۰ استان بحراني كشور قرار دارد

گروه اجتماعي | دبير كارگروه ملي كنترل و كاهش طلاق در حالي خبر از آن داد كه خراسان رضوي در زمزه ۱۰ استان بحراني كشور در خصوص طلاق قرار دارد كه از 4 سال قبل روش‌هاي عجيبي براي كنترل و كاهش آمار طلاق در اين استان به كار بسته شده‌ بود. اين در حالي است كه خراسان رضوي جزو استان‌هايي است كه در آن كودك‌همسري آمار بالايي دارد. در همين حال زنان استان خراسان رضوي از زمستان 1393 براي ثبت دو شكايت با مشكل و موانعي روبه‌رو بوده‌اند تا آنجايي كه براي پيگيري مطالبات خود ناگزير به مراجعه به محاكم و دفاتر خدمات الكترونيك قضايي استان‌هاي همجوار شده‌اند. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد، اين موانع ناشي از بخشنامه‌اي است كه دادگستري خراسان رضوي به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي اين استان داده و آنها را از ثبت 14 مورد شكايت منع كرده بود.

 

توجه به حل معضل طلاق

ناهيد اعظم رام‌پناهي، دبير كارگروه ملي كنترل و كاهش طلاق در همايش «آموزش‌هاي هنگام ازدواج» كه در مشهد برگزار شد، در خصوص دغدغه شوراي عالي فرهنگي توضيح داد: سال ۱۳۹۴ در شوراي عالي فرهنگي به رياست رييس‌جمهور، دغدغه‌هاي ازدواج و طلاق مطرح شد كه در نهايت به تصويب برنامه كاهش و كنترل ملي طلاق با حضور همه دستگاه‌هاي موظف و درگير منجر شد. دبيركارگروه ملي كنترل و كاهش طلاق همچنين عنوان كرد: در بدترين وضعيت نرخ طلاق در گروه سني ۲۹ تا ۳۵ سال زنان ۳.۵ درصد و در مردان ۲.۸ درصد است كه اين نرخ طي دوره‌ها متفاوت است. استان خراسان رضوي در زمره ۱۰ استان بحراني كشور قرار دارد، اما در پنج استان اول كشور نيست. اما وضع استان خراسان رضوي در زمينه ازدواج خوب است. وي درباره رصد آسيب‌هاي اجتماعي تاكيد كرد: در شوراي اجتماعي كشور مقرر شد، دبيرخانه شوراي عالي فرهنگي به عنوان ستاد، كنترل و كاهش طلاق از بين ۱۲ آسيب انتخاب و استان‌هاي حاد شناسايي و به سازمان‌هاي مختلف ابلاغ شود.

 

در صدر كودك‌همسري

بر اساس آماري كه خبرگزاري دانشجويان ايران منتشر كرده است، استان خراسان رضوي رتبه نخست كشور در ازدواج كودكان 10 تا 14 ساله را داراست؛ به عبارت ديگر اگر وضع ازدواج به قول ناهيد اعظم رام‌پناهي خوب است بايد توجه داشته باشيم كه آمار ازدواج كودكان نيز در اين استان بالاست. ديگر استان‌هايي كه در زمينه كودك‌همسري رتبه‌هاي دوم تا چهارم را دارا هستند به ترتيب، آذربايجان شرقي، سيستان و بلوچستان و خوزستان هستند. استان تهران نيز رتبه هشتم را در ازدواج كودكان داراست.

 

ماجراي عدم ثبت طلاق چه بود؟

ماجراي عدم ثبت شكايت دادخواست طلاق و مطالبه مهريه به ورود رييس دادگستري كرمانشاه به خراسان رضوي در سال 1393 مربوط مي‌شود. او كاري را در خراسان رضوي عملياتي كرد كه پيش‌تر در كرمانشاه امتحان كرده بود. بخشنامه‌اي كه دادگستري خراسان رضوي به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي اين استان داده بود، مانع از ثبت 14 مورد شكايت مي‌شد. اين 14 عنوان دادرسي شامل «ابطال شناسنامه، اثبات مالكيت مالي غيرمنقول، اعسار از هزينه دادرسي، تغيير نام، دادخواست اثبات وقوع بيع، دادخواست تسليط يد بر مال منقول، دادخواست تسليط يد بر مال غيرمنقول، دادخواست مبايعه‌نامه مالي، دادخواست صدور حكم رشد، مطالبه مهريه، فك پلمب اتومبيل، اعتراض به اجراي عمليات ثبت، اثبات تابعيت و دادخواست تسليم مبيع مالي غيرمنقول» است. به نظر مي‌رسد، ماجراي عدم ثبت شكاياتي چون مطالبه مهريه و اعسار از هزينه دادرسي به نوع نگاه مردي كه اينك رييس كل دادگستري خراسان رضوي است، برگردد زيرا در زمان رياست او بر اداره كل دادگستري كرمانشاه نيز بخشنامه‌اي مبني بر عدم ثبت مطالبه مهريه و اعسار از هزينه دادرسي در اين استان صادر شده بود. حجت‌الاسلام علي مظفري از نيمه شهريور 1393 سكان اداره دادگستري خراسان رضوي را از حجت‌الاسلام سيدحسن شريعتي گرفت و از نيمه دوم همين سال موضوع ثبت شكايت مطالبه مهريه را نيز به اداره ثبت سپرد. اين در حالي است كه به نظر چنين رويه‌اي صرفا براي كاهش بخشيدن به آمار پرونده‌هاي قضايي بوده است. با اين حال و از نيمه تيرماه كه كانون وكلاي دادگستري خراسان رضوي نيز به رويه دادگستري اين استان معترض شده هنوز تغييري در اين روش داده نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون