• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4311 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند

خبر

فراهم شدن مقدمات پيوستن ايران به اتحاديه اوراسيا

وزير نيرو اعلام كرد كه با وجود شرايط تحريم و محدوديت‌هايي كه عليه اقتصاد ايران به وجود آمده، مقدمات لازم براي پيوستن به اتحاديه اوراسيا فراهم شده است.

رضا اردكانيان صبح روز گذشته(سه‌شنبه) در جلسه‌اي با فعالان بخش خصوصي و اتاق بازرگاني اظهار كرد: با توجه به محدوديت‌ها و تحريم‌هايي كه روز گذشته عليه اقتصاد ايران شكل گرفته براي دولت همكاري نزديك و گسترده با بخش خصوصي اهميت بسياري دارد و در زمينه پيوستن به اتحاديه اوراسيا نيز اتاق بازرگاني نقش مهمي ايفا مي‌كند.

وي با اشاره به لزوم تغيير در الگوي مصرف به عنوان يكي از نقاط ضعف اقتصاد ايران توضيح داد: تحريم‌ها با هدف ضربه زدن به اقتصاد ايران از نقاط ضعف پيگيري مي‌شوند و از اين‌ رو تلاش براي اصلاح الگوي مصرف كه در بيانيه اخير مقام معظم رهبري نيز بر آن تاكيد شده، اهميت بسياري دارد.

وزير نيرو ادامه داد: در اين زمينه بخش خصوصي به عنوان يكي از اصلي‌ترين پايه‌هاي اقتصاد ايران نقشي مهم دارد و اميدواريم با در كنار هم قرار گرفتن ظرفيت‌هاي دولت و بخش خصوصي شرايط براي اصلاح الگوي مصرف فراهم شود. اردكانيان با بيان اينكه وزارت نيرو برنامه‌اي را با هدف مديريت همزمان عرضه و تقاضا تعريف كرده و در اختيار مجلس شوراي اسلامي و دولت قرار داده است، تصريح كرد: در اين زمينه، مركز امور اجتماعي آب و انرژي در وزارت نيرو كار خود را آغاز كرده كه اميدواريم با همكاري بخش غيردولتي اهداف آن پيگيري شود. همچنين وزارت نيرو در زمينه اصلاح تعرفه آب و برق نيز برنامه‌ريزي‌هاي جدي داشته كه اميدواريم در آينده نفع اين موضوع از طريق سرمايه‌گذاري مجدد در اين بخش خود را نشان دهد. وي با بيان اينكه در شرايط تحريم افزايش سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي زيرساختي اهميت زيادي دارد، توضيح داد: يكي از اين اولويت‌ها در حوزه مشاركت با كشورهاي خارجي تعريف مي‌شود كه پيوستن به اتحاديه اوراسيا جزيي از اين برنامه است. وزير نيرو اظهار كرد: با پيگيري‌هاي صورت گرفته در خرداد ماه سال آينده، جلسه‌اي با محوريت ايران در اين اتحاديه برگزار خواهد شد كه اميدواريم نتيجه آن درنهايت به نفع هدف‌گذاري‌هاي كلان اقتصادي كشور باشد. ايسنا

براي مقابله با سودجويان ارزي دولت دست به كار شد

قيمت ارز در بازار در روزهاي اخير در حالي با افزايش روبه‌رو بوده كه بانك مركزي اين افزايش قيمت را تحت تاثير حرف‌هاي سياسي و تبليغات منفي علاقه‌مندان به افزايش قيمت ارز مي‌داند و تاكيد كرده در صورت ضرورت، اقدامات لازم را انجام خواهد داد و در اين راستا شوراي عالي هماهنگي اقتصادي مصوب كرده با رعايت قوانين بانك مركزي، هر شخص حقيقي و حقوقي مي‌تواند بدون محدوديت اسكناس ارز وارد كند. امسال نوسانات بازار ارز بسيار زياد بود كه بسياري از مردم تحت تاثير تحريم‌ها و افزايش قيمت كالاهاي مختلف، به خريد بيش از حد نياز كالا روي آوردند و همين امر به مشكلات اقتصادي دامن زد. اما رفته‌رفته بانك مركزي با اجراي سياست‌هاي مختلف ارزي، سعي كرد كنترل بازار را به دست بگيرد. قيمت دلار كه افسارگسيخته رشد كرد، باعث افزايش قيمت كالاهاي مختلف شد و حتي پيش‌بيني مي‌شد كه نرخ اين ارز به روند رشد خود ادامه دهد و در همين زمان‌ها بود كه بانك مركزي با اجراي برخي سياست‌هاي ارزي توانست بازار را تا حدودي كنترل كند. تزريق ارز در بازار در راستاي افزايش عرضه و كاهش تقاضا، اعمال سياست‌هاي محدوديتي براي خريد فروش ارز توسط مردم و صرافي‌ها، برخورد جدي با دلالان و ساير اقداماتي كه در اين زمينه انجام شد، قيمت ارز را كاهشي كرد تا جايي كه در ابتدا، قيمت هر دلار به ۱۵ هزار تومان و در هفته‌هاي پس از آن حتي به زير ۱۰ هزار تومان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون