• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4311 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند

تيم فوتبال زنان نمي‌تواند در مسابقات انتخابي المپيك شركت كند

يك اتفاق ساده پيچيده

بهرام سرگوسرايي

 

 

تيم ملي فوتبال بانوان كشورمان كه در راه رسيدن به المپيك 2020 توكيو آماده مي‌شود، با يك مانع سخت قانوني مواجه شده است. اين تيم كه در مرحله نخست رقابت‌ها با نمايش‌هاي
قابل قبول و اميدواركننده توانسته بود جواز حضور در دور دوم را به دست آورد حالا براي ادامه رقابت‌ها به مشكل برخورده.

ماجرا از اين قرار است كه تيم ايران در دور دوم در گروه C با تيم‌هاي فلسطين، چين‌تايپه و فيليپين همگروه شده است و ميزبان رقابت‌هاي اين گروه نيز كشور فلسطين است. اين يعني تيم ايران بايد براي برگزاري رقابت‌هايش راهي فلسطين شود. اما طبق قانون هيچ شهروند ايراني حق سفر به فلسطين يا همان سرزمين‌هاي اشغالي را ندارد. اين قانون به صورت يك جمله اخطاري در صفحه آخر پاسپورت‌هايي كه براي ايراني‌ها صادر مي‌شود نيز درج شده است. بنابراين آن‌طور كه فعلا به نظر مي‌رسد، تيم بانوان ايران ادامه رقابت‌ها كه از فروردين سال آينده برگزار خواهد شد را از دست خواهد داد و بايد عطاي حضور در المپيك ژاوپن را به لقايش ببخشد.

با اين حال طبق آنچه منابع آگاه در فدراسيون فوتبال اعلام كردند، كميته بين‌الملل فدراسيون فوتبال در حال رايزني با مقامات AFC و FIFA است تا شايد بتواند مشكل را از طريق ديگري حل كند. فعلا براي حل اين مشكل دو راه وجود دارد؛ اول تغيير گروه ايران و دوم تغيير ميزبان كه البته هر دوي اين راهكارها دردسرهاي زيادي را درست خواهد كرد. تغيير گروه ايران باتوجه به اينكه تيم بانوان كشورمان بايد جايگزين يك تيم ديگر در گروهي ديگر شوند، ممكن است صداي اعتراض تيم‌هاي گروه C و گروهي كه قرار است ايران به آن منتقل شود را در بياورد.

به هر حال اگرچه تيم بانوان ايران به اندازه تيم مردان، صاحب عنوان در آسيا نيست، اما همچنان نام ايران را يدك مي‌كشد. ضمن اينكه همين تيم در دور نخست نتايجي مثل برد 8 بر صفر مقابل لبنان را به ثبت رسانده كه مي‌تواند زنگ خطري براي همه رقيبان باشد. انجام راه‌حل دوم نيز از جهاتي سخت به نظر مي‌رسد. تغيير ميزبان رقابت‌ها باتوجه به سرمايه‌گذاري احتمالي و تداركات ديده شده توسط ميزبان و كشورهاي ميهمان مي‌تواند مشكلاتي را به وجود بياورد.

مهديه ميرمحمدخاني، مدير بين‌الملل كميته بانوان در گفت‌وگو با ايسنا در اين رابطه اعلام كرد: «روز ۲۰ بهمن ماه نامه‌اي از كنفدراسيون فوتبال آسيا مبني بر ميزباني ۳ كشور ويتنام، ازبكستان و فلسطين دريافت كرديم كه ميزبان دور دوم بازي‌هاي المپيك هستند. ۵ دقيقه بعد با ارسال نامه‌اي به AFC اعلام كرديم كه اتباع ايراني نمي‌توانند با پاسپورت ايراني وارد خاك فلسطين شوند. كنفدراسيون فوتبال آسيا نيز اعلام كرد كه حتما اين موضوع را درنظر خواهد گرفت اما به دليل اينكه اين بازي‌ها زيرنظر فيفا برگزار مي‌شود، بايد فدراسيون جهاني فوتبال از اين موضوع اطلاع كامل داشته باشد.

با وجود نامه‌نگاري‌ها و تمام صحبت‌هايي كه با AFC انجام داديم روز ۲۴ بهمن ماه متوجه شديم كه در گروه فلسطين قرار گرفته‌ايم. بلافاصله با ارسال نامه‌اي به فيفا اعلام كرديم كه تيم ايران چه شرايطي دارد و درخواست كرديم تا هر چه زودتر اين مشكل مرتفع شود. روز ۲۵ بهمن ماه از سوي فيفا به ما نامه‌اي ارسال و اعلام كردند كه مشكل را به استحضار دبيركل فيفا مي‌رسانيم تا تصميمات نهايي در اين خصوص گرفته شود. درواقع ما منتظر پاسخ كميته مسابقات فيفا بايد باشيم تا بدانيم وضعيت تيم ملي فوتبال بانوان چگونه‌ خواهد شد. البته پيش از اين نيز در مسابقات زير ۱۹ سال بانوان فوتبال آسيا در سال ۲۰۱۴ ايران در گروه B در گروه فلسطين قرار گرفت كه پس از پيگيري‌هاي فدراسيون فوتبال، ميزبان تيم ايران تغيير كرد و ما در سريلانكا به رقابت با حريفان خود پرداختيم. در حال حاضر هم اطمينان دارم اين موضوع
رفع مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون