• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4314 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۵ اسفند

با نپيوستن به FATF صادرات خرد نابود مي‌شود

عضو كميسيون توسعه صادرات اتاق ايران گفت: عدم عضويت در گروه ويژه اقدام مالي، علاوه بر مشكلاتي كه براي كشور ايجاد مي‌كند؛ باعث نابودي شركت‌هايي است كه مبادلات كوچك دارند. واقعيت اين است كه در شرايط كنوني تا حدودي مبادلات بانكي بين ايران و ديگر كشورها، توسط بانك‌هاي كوچك انجام مي‌شود.

مهرداد بازرگان در خصوص عواقب نپيوستن ايران به FATF گفت: موضوع مبارزه با پولشويي در چند دهه اخير اهميت بسيار زيادي يافته است و بيشتر كشورهاي دنيا خود را ملزم به رعايت قوانين آن مي‌دانند، معناي آن به صورت خلاصه اين است كه نقل و انتقال پول بايد از طريق رابطه‌اي شفاف انجام شود.

وي افزود: عده‌اي نگران هستند كه در سيستم تحريم كنوني، حضور ايران در FATF براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر موثر باشد؛ اما به اعتقاد بنده اين طور نيست و ما در عين اينكه عضو اين سازمان هستيم، در برخي موارد كار خودمان را انجام مي‌دهيم زيرا مبادلات‌مان با پول سياه انجام نمي‌شود؛ بنابراين نبايد نگراني داشته باشيم. سيستم‌هاي كنترل مسير پول بيشتر به دنبال رديابي پول‌هايي است كه در زمينه قاچاق مواد مخدر و تروريسم هستند تا جلوي اقدام باندهاي مافيايي گرفته شود. بازرگان در تشريح عواقب نپيوستن ايران به FATF گفت: عدم عضويت در گروه ويژه اقدام مالي، علاوه بر مشكلاتي كه براي كشور ايجاد مي‌كند؛ باعث نابودي شركت‌هايي است كه مبادلات كوچك دارند. واقعيت اين است كه در شرايط كنوني تا حدودي مبادلات بانكي بين ايران و ديگر كشورها توسط بانك‌هاي كوچك انجام مي‌شود اما مساله اين است كه بانك‌هاي كوچك در مبادلات بزرگ وارد مي‌شوند اما حاضر نيستند مبادلات كوچك را پوشش دهند، براي مثال يك بانك كوچك با وجود تمام ريسك‌ها حاضر است كه دلار پتروشيمي را جابه‌جا كند چرا كه حجم مبادله بالاست و همين بانك كوچك اين ريسك را مي‌پذيرد اما بانك‌هاي بين‌المللي و بزرگ حاضر نيستند براي مبادلات كوچك و صادر‌كنندگان خرد ريسك كنند زيرا حضور در اين معاملات براي‌شان نفع قابل توجهي ندارد. بنابراين درحال حاضر معاملات خرد در كشور با مشكل مواجه است.

وي افزود: اين درحالي است كه به طور كلي صادرات خرد تاثير زيادي در ميزان صادرات كشور دارد بنابراين نمي‌توانيم آنها را ناديده بگيريم. عضويت در FATF بستر را براي صادرات خرد فراهم مي‌كند و اين درحالي است كه صادركنندگان خرد آنقدري توانايي مالي ندارند كه سرمايه خود را در اين مبادلات از دست بدهند و بتوانند دوباره شروع كنند ولي با عضويت ايران در FATF پول از كانال درست و بدون خطر به حساب صادركننده برمي‌گردد.

بازرگان در پايان گفت: خلاصه كلام اينكه عدم عضويت ايران در FATF باعث مي‌شود به سخنان نامشروعي كه درباره ايران زده مي‌شود و ترديدهايي كه ايجاد كرده است، مهر تاييد بزنيم. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون