• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4314 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۵ اسفند

عدد و رقم

۹۰ درصد

تورم گوشت

در ماه گذشته و در جريان افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار اثر تورمي آن قابل ملاحظه بوده است؛ به طوري كه تورم در گروه گوشت از ۹۰ درصد گذشته است.

حدود يك ماه گذشته شدت افزايش قيمت در گوشت مشهود بود و حتي از ۱۰۰ هزار تومان در هر كيلو عبور كرد. در اين شرايط اثر تورمي آن نيز قابل ملاحظه بوده و مركز آمار به صراحت اعلام كرده است در گروه گوشت (گوشت گوسفند، گاو، ماهي و گوشت مرغ) بيشترين افزايش قيمت نسبت به ماه قبل در مقايسه با ساير خوراكي‌ها اتفاق افتاده است، البته در كنار گوشت گروه سبزيجات نيز افزايش زيادي داشته است. آمارهاي رسمي از اين حكايت دارد كه تورم نقطه به نقطه (تغيير شاخص در بهمن‌ماه سال جاري نسبت به همين ماه در سال گذشته) در گروه گوشت قرمز و سفيد به ۹۲.۴ درصد رسيده و تورم ۱۲ ماهه در اين بخش حدود ۴۰ درصد بوده است. همچنين تورم نقطه به نقطه در گوشت قرمز و گوشت ماهيان ۹۲.۷ و تورم سالانه تا مرز ۴۰ درصد بود. از سوي ديگر در گروه ماهي‌ها و صدف‌داران نيز تورم ۹۰ درصدي نقطه به نقطه و بيش از ۴۰ درصدي سالانه قابل توجه است. بر اين اساس خانوارهاي ايراني در بهمن‌ماه سال جاري حدود ۹۰ درصد بيشتر از همين ماه در سال گذشته براي خريد گروه گوشت‌ها هزينه كرده‌اند. در ساير گروه‌هاي خوراكي نيز تورم عمدتا رو به رشد بوده؛ به طوري كه در نان و غلات ۲۸.۱ درصد، سبزيجات ۷۲.۹، دخانيات ۱۳۶.۳ «مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها» ۲۳.۳، حمل و نقل ۴۲.۵، مبلمان و لوازم خانگي ۷۴ و در ارتباطات ۳۶ درصد تورم اعلام شده است.

 

۵۰ درصد

افزايش تقاضاي گاز در جهان

طي ۲۳ سال آينده

دبيركل مجمع كشورهاي صادركننده گاز از افزايش ۵۰ درصدي تقاضا براي گاز طبيعي طي ۲۳ سال آينده در جهان خبر داد و گفت: طبق برآوردهاي انجام شده امريكا، روسيه، چين و ايران، چهار عرضه‌كننده اصلي گاز خواهند بود. محمدحسين عادلي در ششمين كنگره صنعت حفاري و سومين كنگره اكتشاف كه ديروز در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، درباره آخرين چشم‌انداز مجمع كشورهاي صادركننده گاز كه در دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده است، گفت: در چشم‌انداز سال ۲۰۴۰، جمعيت جهان ۱.۷ ميليارد افزايش پيدا مي‌كند كه از اين ميزان ۱.۶ جمعيت شهري است. زماني كه جمعيت شهري بالا مي‌رود، تقاضا براي انرژي افزايش پيدا مي‌كند. اين افزايش جمعيت بيشتر در كشورهايي است كه انرژي ندارند.

وي با تاكيد بر اينكه صنعت نفت و گاز، تجارت بزرگي در ۲۰ سال آينده خواهد بود، اظهار كرد: كساني امتياز دارند كه از مسير تجارت انرژي حركت كنند و جلو بروند.

دبيركل مجمع كشورهاي صادركننده گاز با بيان اينكه رشد اقتصاد جهاني طبق گزارش مذكور ۳.۴ درصد در سال خواهد بود، ادامه داد: اين ميزان در كشورهاي توسعه‌يافته پايين‌تر است. در كشورهاي در حال توسعه در آسيا كه هند و چين را شامل مي‌شود، بالاتر بوده و ۴.۳ درصد است. رشد اقتصادي هند ۵.۹ و رشد اقتصادي چين ۴.۷ درصد خواهد بود. عادلي در ادامه از افزايش ۵۰ درصدي تقاضا براي گاز خبر داد و گفت: به ميزان تقاضا براي گاز ۱۷۱۸ ميليارد مترمكعب اضافه مي‌شود كه بيشتر اين نياز در آسيا، امريكاي شمالي، اوراسيا، اروپا و درنهايت در خاورميانه است.

وي با تاكيد بر اينكه موقعيت گاز در سبد انرژي در آينده ممتاز خواهد بود، اظهار كرد: ۲۲ درصد انرژي جهاني از گاز تامين مي‌شود كه اين ميزان در سال ۲۰۴۰ به ۲۶ درصد مي‌رسد. اين در حالي است كه تقاضا براي نفت از ۳۲ درصد به ۲۹ درصد كاهش خواهد يافت.

 


ويژه

چرخ بازار لوازم خانگی می چرخد

 9 ماه پس از ممنوعیت وارداتی برخی اقلام لوازم خانگی و تخصیص ارز نیمایی برای واردات آن، اکنون فعالان بازار می گویند که با وجود رشد قیمت ها و به دنبال آن کاهش تقاضا، در هفته های اخیر به دلیل در پیش بودن نوروز خرید شهروندان افزایش یافته است.   بازار لوازم خانگی در ایران با وجود آنکه در سال های اخیر صنایع مرتبط با آن پیشرفت های خوبی را در تولید برخی اقلام داشته و حتی علاوه بر خودکفایی، بازار صادراتی نیز برای خود دست و پا کرده است، باز هم به واردات و نیز برخی قطعات برای تولید محصول نهایی در داخل متکی است. ارزش بازار لوازم خانگی ایران سالانه حدود چهار میلیارد و 180 میلیون دلار تخمین زده می شود که تولید داخلی پاسخگوی 2 میلیارد و 770 میلیون دلار آن است. در سال های گذشته صادرات لوازم خانگی حدود 140 میلیون دلار در سال برآورد و در مقابل حدود 880 میلیون دلار انواع لوازم خانگی به طور رسمی وارد کشور می شد تا بخشی از نیازها پوشش داده شود؛ با این حال شکاف حدود 530 میلیون دلاری بین عرضه و تقاضای این محصولات، قاچاق و واردات غیررسمی آن را رونق بخشیده بود. همین اختلاف و جذابیت بازار سبب شده بود نه تنها واردات لوازم خانگی از طریق بازارچه های مرزی، واردات ته لنجی و ملوانی در سال های اخیر شدت یابد بلکه به صورت قاچاق نیز انواع محصولات وارد کشور شود.

تقاضای کاذب در بازار ایجاد نکنیم

رسول جهانگیری عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه نباید صحبتهایی شود که در بازار تقاضای کاذب ایجاد شود گفت: التهاب در بسیاری از بازارها بر اثر جو روانی و حرف بوده، برخی افراد شاید به دنبال ایجاد رونق کاذب باشند و امیدوارم این گونه نباشد.  وي گفت: زمانی که من یک مسئولیت خاصی را عهده دار می شوم در زمانی که کشور در شرایط خاصی به سر می برد باید بدانم اگر کالا به اندازه نیاز هم در کشور وجود دارد با یک اظهار نظر نسنجیده ممکن است با کمبود آن کالا مواجه شویم. وی افزود: التهاب در بسیاری از بازارها بر اثر جو روانی و حرف بوده، برخی افراد شاید به دنبال ایجاد رونق کاذب باشند و امیدوارم این گونه نباشد، شاید این صحبت ها ناخواسته بوده اما مردم باید بدانند در تامین کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم به عنوان نمونه ما به هیچ وجه کمبود پوشک نداشتیم بازار به دست برخی افراد سودجو افتاده برخی افرادی هم که به دنبال بازار پوشک نبودند به دنبال آن آمده و تقاضای کاذب در بازار ایجاد و نظم آن بهم خورد. مسئولین باید حواسشان باشد که لحن صحبت آنان به گونه ای نباشد که تقاضای کاذب در بازار ایجاد و در دل های مردم هول و اضطراب ایجاد شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون