معاون سازمان حفاظت از محيط زيست:
جرايم تخلف خودروهاي سنگين بازدارنده نيست
گروه اجتماعي| مسعود تجريشي، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه اقدامات صورت گرفته درباره بهبود وضعيت هواي تهران ۵۰ درصد در كاهش آلودگي هوا موثر بوده، ميگويد: جرايم تخلفات خودروهاي سنگين بازدارندگي ندارد. تجريشي درباره تاثيرات اقدامات انجام شده در ميزان كاهش آلودگي هواي تهران به ايلنا گفت: بنا بر گزارشي كه سازمان هواشناسي به تازگي منتشر كرده، متوجه ميشويم؛ اقداماتي كه امسال براي كاهش آلودگي هوا صورت گرفته، ۵۰ درصد در بهبود كيفيت هوا موثر بوده است، اما متاسفانه هنوز مدلسازي براي تعيين سهم هر يك از اقدامات صورت گرفته انجام نشده است. به گفته او تنها در سال ۱۳۸۶ در گزارشي سهم همه اقدامات انجام شده براي كاهش آلودگي هوا و تغيير پارامترهاي آلاينده اعلام شده است. در سال جاري نيز بايد مطالعاتي درباره تعيين سهم هر يك از اقدامات انجام شده براي كاهش آلودگي هوا انجام شود تا بتوانيم براي سال آينده اين اقدامات را تقويت كنيم.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه پايش و نظارت معاينه فني با سازمان حفاظت محيط زيست است، خاطرنشان كرد: يكي از محاسن سامانه سيمفا اين است كه همزمان با درج اطلاعات در مركز معاينه فني، اطلاعات در اين سامانه نيز ثبت ميشود و ديگر نميتوان در مركز معاينه فني اعداد را كم و زياد كرد و همچنين امكان دخل و تصرف در اطلاعات صدور برگه معاينه فني بدون ورود اطلاعات به سامانه سيمفا وجود ندارد. تجريشي تصريح كرد: در تابستان بر اساس بررسيهايي كه از مراكز معاينه فني انجام داديم، مشخص شد دو مركز معاينه فني با يك نرمافزار واسط به سامانه سيمفا اتصال برقرار ميكردند. ما اين نرمافزار را شناسايي و آن را حذف كرديم و قرار شد نظارت ديگر سازمانهاي متولي از اين مراكز بيشتر شود تا ديگر شاهد چنين مشكلاتي نباشيم. وي ادامه داد: تا يك ماه پيش نيز سامانه برخط معاينه فني خودروهاي سنگين و نيمه سنگين وزارت راه به صورت آنلاين به سامانه سيمفا متصل نميشد و معاينه فني وسايل نقليه سنگين در سامانه معاينه فني وزارت راه انجام ميشد و بعد با تاخير به سامانه سيمفا ارسال ميشد و همچنين اين امكان وجود داشت كه قبل از ارسال اطلاعات به سامانه سيمفا اطلاعات نيز تغيير داده شود؛ خوشبختانه با پيگيريهايي كه انجام شد سامانه وزارت راه نيز به سامانه سيمفا به صورت آنلاين وصل شده است. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص ميزان بازدارندگي جرايم خودروهاي متخلف و فاقد معاينه فني گفت: اگر خودروي سنگيني مانند كاميون فاقد معاينه فني باشد و در شهر و اطراف شهر تردد كند، روزانه ۵۰ هزار تومان جريمه ميشود كه اين ميزان بازدارندگي لازم را ندارد، البته با توجه به اتصال آنلاين سامانه وزارت راه به سامانه سيمفا نظارت بر خودروهاي سنگين نيز بيشتر شده است. به گفته تجريشي در گذشته و قبل از اتصال آنلاين اين سامانهها بيش از ۵۰ درصد خودروهاي سنگيني كه معاينه فني دريافت كرده بودند، وقتي در كنار جاده از آنها تست گرفته ميشد، مشخص ميشد كه اين خودروها داراي مشكلات بسياري هستند و اصلا معاينه فني را پاس نكردهاند. پيش از اين بارها مساله تخلف در مراكز معاينه فني در رسانهها مطرح شده است. معاون سازمان حفاظت محيط زيست هم درباره پايش اين مراكز معاينه فني هم گفت: نيروهاي سازمان در مراكز معاينه فني حضور داشته و اين مراكز را مورد پايش قرار ميدهند، اما مسالهاي كه وجود دارد اين است؛ ما نميدانيم كه به لحاظ فني، آيا امكان تغيير و دستكاري در نرمافزار قبل از اينكه مستقيم به سامانه سيمفا متصل شود در مركز و ايستگاه معاينه فني وجود دارد يا خير و در حال بررسي اين موارد نيز هستيم كه واسطي بين سيستم مركز معاينه فني و سامانه سيمفا مانند آنچه در گذشته اتفاق افتاد، وجود نداشته باشد.
تجريشي با ذكر مثالي درباره تخلفات گفت: در يكي از مراكز معاينه فني متوجه شديم كه ۱۰ خودروي وانت نيسان به راحتي معاينه فني را پاس كردند از آنجا كه خودروي نيسان نميتواند به راحتي معاينه فني را پاس كند، بلافاصله بازرس به اين مركز اعزام شد و پس از بررسي مشخص شد كه يك خودروي وانت نيسان همه موارد معاينه فني را رعايت كرده و هيچ نوع مشكلي در معاينه فني نداشته و اين وانت نيسان با پلاكهاي مختلف براي دريافت معاينه فني به مركز مراجعه ميكرده است و از اين طريق براي ۱۰ خودروي وانت نيسان معاينه فني دريافت كرده بود. پيش از اين در ديماه 97 هم وحيد حسيني دبير كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا درباره مراكز معاينه فني گفته بود: از آنجا كه قانون به صراحت اشاره كرده كه مراكز معاينه فني بايد به تاييد سازمان محيط زيست برسد، بنابراين ميتوان مراكز معاينه فني متخلف را از ارتباط با سيمفا قطع كنيم. به گزارش ايسنا، حسيني تصريح كرده بود: در شرايط حاضر اين ظرفيت قانوني وجود دارد كه با مراكز متخلف معاينه فني برخورد شود، ميتوانيم با مستندات مربوط به تخلف مركز معاينه فني ارتباط آن را با سامانه سيمفا قطع كنيم. مسلما اين بزرگترين تنبيه براي مراكز معاينه فني متخلف به عنوان بخش خصوصي خواهد بود و نقش بازدارندگي خواهد داشت. پيشنهاد ميكنم در آييننامه جديد معاينه فني نيز لحاظ شود.