• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4315 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند

واكنش ورزشكاران به سخنان وزير ورزش

از دعواي ورزشي‌ها تا عقلانيت ظريف

نمي‌توانيم به خودمان دروغ بگويم، به خصوص وقتي خوب مي‌دانيم كه دروغ را فروغي نيست. شرايط اقتصادي جامعه تعريف چنداني ندارد و در اين شرايط بايد سنجيده حرف زد. دست‌كم بايد در انتخاب واژه‌ها عجول بود و حرفي نبايد زد كه توليد ناراحتي كند. پس از اينكه ووريا غفوري و علي كريمي، زبان به انتقاد از شرايط موجود گشودند و علي دايي كه در انتقاد به وضعيت ورزشگاه‌هاي كشورمان اعلام كرد شرايط‌مان تعريفي ندارد، انتظار مي‌رفت كه مسوولان ورزش در سخنان خود كمي بيشتر مراعات كنند؛ اما انگار مسوولان وزارت ورزش توجهي به اين ملاحظه ندارند.

مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش در جلسه ستاد عالي بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك، شرايط اقتصادي كشور را مورد توجه قرار داده و با اشاره به فشاري كه مردم تحمل مي‌كنند، گفته است: «در شرايط كنوني و با توجه به مشكلات اقتصادي كه براي مردم به وجود آمده، فشار زيادي به مردم وارد شده است، به همين دليل، ورزشكاران هم بايد اين فشار اقتصادي را مانند مردم تحمل كنند.

شرايط ويژه اقتصادي كشور روي ورزش هم تاثير مي‌گذارد و ورزشكاران هم بايد با درك كامل از اين وضعيت اين فشار اقتصادي را تحمل كنند. فشار اقتصادي بايد توسط همه اقشار از جمله ورزشكاران تحمل شود، چراكه اكنون ديگر در ورزش كشور دسترسي به منابع نامحدود نداريم و در عرصه ورزش هم بايد خودمان را با شرايط جامعه تطبيق دهيم.» اين سخنان وزير ورزش در سالي كه منتهي به بازي‌هاي المپيك مي‌شود و انتظاري كه مسوولان ورزش حتي در اين اوضاع و احوال كه خود بدان معترف هستند از ورزشكاران دارند، باعث واكنش قهرمانان رشته‌هاي مختلف به حرف‌هاي سلطاني‌فر شده است. عليرضا كريمي دارنده دو مدال برنز كشتي آزاد جهان در واكنش به حرف‌هاي وزير ورزش با بيان اينكه كشتي‌گيران اكثرا از قشر ضعيف جامعه هستند، گفته است: «برخي مسوولان حقوق‌هاي نجومي مي‌گيرند و فرزندان‌شان هم در امريكا و ديگر كشورها زندگي لاكچري دارند، آن‌وقت طوري صحبت مي‌كنند كه انگار از مردم طلبكار هستند. كشتي همواره مورد بي‌توجهي مسوولان بوده و اين در حالي است كه نود درصد كشتي‌گيران از قشر ضعيف جامعه هستند و مثل بيشتر مردم مشكلات اقتصادي و گراني شديد را لمس مي‌كنند و زير بار فشار هستند. پدر من ۲۵ سال كارگري كرده و الان زير ۳ ميليون تومان در ماه حقوق بازنشستگي مي‌گيرد. خدا را شكر مي‌كنم هميشه با آبرو زندگي كرده‌ايم و مشكلي نداشتيم. اما آيا آن مسوولي كه ما را به تحمل سختي راهنمايي مي‌كند، مي‌تواند با اين حقوق زندگي كند؟ هر وقت از حق كشتي و رسيدگي و توجه مسوولان حرف زديم، گفتند مشكلات داريم الان هم مي‌گويند ورزشكاران شرايط سخت را تحمل كنند و حرفي نزنند. صداي ما هم كه به جايي نمي‌رسد و فقط بايد تحمل كنيم. ۷۰ درصد مردم از قشر ضعيف جامعه هستند و زير فشار شديد قرار دارند. مسوولان با حقوق‌هاي نجومي در اين شرايط ديگر طلبكار نباشند و فكري به حال مردم كنند. ما ورزشكاريم و كشتي‌گيران هميشه از دل جامعه و پايين شهر بيرون آمده‌اند. اينكه حق‌مان را بخواهيم و بگويند چطور جرات داريد اين حرف را مي‌زنيد درست نيست.»

محمدرضا داورزني، معاون وزير ورزش نيز در واكنش به اعتراض قهرمانان گفته است: «ورزشكاران تحمل كنند. در جنگ اقتصادي با دشمن به سر مي‌بريم. زمان جنگ موشك مي‌زدند اما همه مردم دفاع مي‌كردند.» از سوي ديگر محمد ارزنده ركورددار پرش طول ايران، احسان مهاجرشجاعي قهرمان دوهاي نيمه استقامت آسيا و مهدي پوررهنما قهرمان پاراتكواندوي جهان از ديگر قهرمانان كشورمان هستند كه به حرف‌هاي وزير و معاون او واكنش نشان داده‌اند. مهاجرشجاعي در انتقادي تند به وزير ورزش اعلام كرده است: «مشكل اين نيست كه كسي تحمل كند يا نكند، مشكل وجود امثال شما در قسمت‌هايي است كه هيچ تخصصي در آن نداريد.» مهاجرشجاعي كه خود مدتي در وزارت ورزش فعاليت مي‌كرده، در ادامه انتقاداتي را متوجه فرزند مسعود سلطاني‌فر كرده و گفته است: «آيا خانواده شما هم اين مشكلات را تحمل مي‌كنند؟ چرا فقط مردم، ورزشكاران و ... بايد تحمل كنند؟»

در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد كسي بايد بيايد كه هر دو طرف جامعه ورزش، يعني مديران و ورزشكاران را به كظم غيظ فرابخواند. مدير ورزشي و قهرمانان ورزش، نهايتا متعلق به «جامعه ورزش ايران» هستند و بهتر است چنان سخن نگويند كه گويي بالا و پايين اين جامعه از يكديگر متنفرند و منتظر بهانه‌اند براي پريدن به هم. شايد سخنان سنجيده و معقول ديروز محمدجواد ظريف كه موضع‌گيري علي كريمي و وريا غفوري در برابر اظهارات قبلي وي سرآغاز تقابل لفظي ورزشكاران مشهور و مقامات سياسي در فضاي جامعه ايران شد، آب التيامي باشد بر آتش اين نزاع. ظريف ديروز گفت: اينكه مي‌گوييم به مقاومت مردم افتخار مي‌كنيم، به اين معنا نيست كه بگوييم وظيفه مردم اين است كه چنين كنند، بلكه وظيفه ماست كه اين مقاومت را هم پاس بداريم و هم فشار را بر مردم كم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون