• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4317 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۸ اسفند

فرصتي براي بررسي FATF

فاطمه ذوالقدر

فرصت چهارماهه FATF به ايران نشان‌دهنده تعاملي است كه اين گروه مي‌خواهد با كشورمان داشته باشد. در واقع با توجه به تمديدي كه انجام شده، گروه ويژه اقدام مالي اين مهلت را به كشورمان داده كه ابعاد و زواياي لوايح پالرمو و CFT را به صورت دقيق بررسي كند. به عبارت ديگر اين گروه نشان داد كه به دنبال تحريم و قرار دادن ايران در ليست سياه نيست، بلكه به دنبال آن است كه نظام جمهوري اسلامي ايران و مجمع تشخيص مصلحت نظام سر فرصت ابعاد مختلف اين لوايح را بررسي كرده و درباره آن نظر بدهند.

نكته‌اي كه بايد مدنظر داشته باشيم، اين است كه لوايح چهارگانه مرتبط با FATF يك مساله ملي است كه دولت، مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان قبلا نظر خود را در رابطه با آنها اعلام كرده‌اند.

در حال حاضر، اين لوايح در مجمع تشخيص مصلحت نظام كه از همه قوا در آن شركت دارند در دست بررسي است و در نهايت اين نهاد بايد در خصوص اين لوايح تصميم‌گيري كند و قطعا در مجمع تشخيص مصلحت نظام، براي بررسي و تصويب اين لوايح، منافع ملي در نظر گرفته خواهد شد.

اعضاي اين نهاد، منفعت‌ها و آسيب‌هاي احتمالي پذيرش و تصويب اين لوايح را بررسي خواهند كرد و ...

سپس تصميم‌گيري مي‌كنند، در همين رابطه، كميته‌هايي در مجمع تشخيص مصلحت نظام تشكيل شده تا بررسي‌هاي لازم را انجام داده و در نهايت نظر قطعي كه مناسب منافع و مصالح كشور باشد، اتخاذ شود. به نظر مي‌رسد كه مجمع تشخيص مصلحت نظام هم ديدگاه مثبتي نسبت به لوايح چهارگانه دارد و اين ديدگاه را در زمان بررسي اين لوايح اعمال مي‌كند. البته اين موضوع كه تصويب لوايح مرتبط با FATF در مجمع طول كشيده، ناشي از آن است كه اعضاي اين نهاد مي‌خواهند تمام جوانب اين موضوع را در نظر بگيرند و سپس نظر خود را اعلام كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون