• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

ازحرف‌هاي فتحعلي‌بيگي تا جايزه آذريزدي

احمد ابومحبوب درگذشت

گروه ‌فرهنگي

درگذشت احمد ابومحبوب، حرف‌هاي يك كارگردان شناخته شده نمايش‌هاي آييني و سنتي، نمايش فيلم «خط قرمز» به كارگرداني مسعود كيميايي در خانه سينما و جايزه مهدي آذريزدي، خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

درگذشت يك پژوهشگر

احمد ابومحبوب استاد دانشگاه، مترجم و پژوهشگر ديروز (يكشنبه، ۱۲ اسفند ماه) به علت نارسايي كبد از دنيا رفت. ابومحبوب در كنار فعاليت‌هاي متعدد ادبي، در زمينه احياي نقد نوين در ايران هم فعاليت‌ داشت. از اين نويسنده و پژوهشگر آثاري چون تصحيح «ديوان رباعيات اوحدالدين كرماني»، «ساخت زبان فارسي»، «كالبدشناسي نثر»، «عروض و قافيه و نقد ادبي»، «يك حبه قند فارسي (۱۰ جلد)»، «فرهنگ چهارزبانه علوم اجتماعي»، «در‌هاي و هوي باد»، «گهواره سبزافرا»، «كك كوهزاد»، «معروف كرخي» و «فمينيسم‌هاي ادبي» به‌جا مانده است. او همچنين مولف مقاله‌هاي علمي بسياري هم بود.

فتحعلي‌بيگي و حرف‌هاي تازه

نام‌ داوود فتحلي‌بيگي حالا ديگر با تئاتر سنتي ايران گره‌ خورده است. فتحعلي‌بيگي اما اين روزها حال خوشي ندارد و مي‌گويد كه رفتنش از كانون نمايش‌هاي سنتي به خواسته ‌خودش نبوده. اين كارگردان باسابقه و كارشناس تئاتر سنتي گفته كه نه در محيط دانشگاه‌ها و نه از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي چندان توجهي به اين سبك از تئاتر نمي‌شود. فتحعلي‌بيگي به تازگي از مسووليتش به عنوان مدير كانون نمايش‌هاي سنتي و آييني كنار گذاشته شده است.

كيميايي با «خط‌ قرمز» در خانه سينما

مسعود كيميايي از نظر طيف وسيعي از مخاطبان، يكي از فيلمسازان جريان‌ساز سينماي ايران است. فيلمسازي كه شاهكارهايي چون «قيصر، گوزن‌ها، سرب، محاكمه و...» را در پرونده كاري خود دارد. خبر خوب اينكه علاقه‌مندان به آثار اين كارگردان مي‌توانند روز سه‌شنبه 14 اسفند در محل خانه سينما به تماشاي يكي از بهترين‌ كارهاي كيميايي به نام «خط ‌قرمز» بنشينند. «خط قرمز» محصول ۱۳۶۰ و براساس نوشته «شب سمور» بهرام بيضايي و با شركت سعيد راد و فريماه فرجامي ساخته شده و خسرو شكيبايي، جمشيد آريا، امرالله صابري و سعيد پيردوست از جمله بازيگران آن هستند. علي‌رضا زرين‌دست فيلمبرداري اين فيلم را برعهده داشته و مجيد انتظامي براي آن موسيقي ساخته است.

جايزه‌اي به نام آذريزدي

خيلي از منتقدان ادبي اعتقاد دارند كه جوايز ادبي حالا ديگر آن اعتبار و ارزش 10 سال پيش را ندارد و بايد براي بازگرداندن اعتبار آن، تدابير تازه‌اي اتخاذ كرد اما جايزه‌اي كه به ‌نام يكي از برجسته‌ترين نويسندگان كودك كشور يعني مهدي آذريزدي باشد قطعا نگاه‌هايي از اين دست را تغيير خواهد داد. اين جايزه با همت موسسه فرهنگي هنري حوض فيروزه براي كودكان و نوجوانان (رده سني ۸ تا ۱۵ سال) با موضوع آزاد برگزار مي‌شود. مهلت ارسال آثار به دبيرخانه تا ۲۸ اسفند ماه اعلام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون