• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4327 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ اسفند

كتابخانه

انديشه نظام‌مند

كتاب سيستم و تفكر سيستمي به اين موضوع مي‌پردازد كه جامعه بشري از مراحل «پيشاصنعتي»، با محوريت «ماده» و «صنعتي» با محوريت «انرژي»، عبور كرده و به مرحله «پساصنعتي» با محوريت «اطلاعات»، رسيده است؛ دوراني كه در آن به جاي «ماشين» عصر صنعتي، «سيستم» عصر پساصنعتي حاكميت دارد. «ماشين» عصر صنعتي فقط شامل «سخت‌افزار» و فاقد روح بود و تنها با استفاده از انرژي كار مي‌كرد. در صورتي كه «سيستم» عصر پساصنعتي در كنار سخت‌افزار، شامل «نرم‌افزار» -به عنوان نوعي روح- نيز هست و علاوه بر انرژي، اطلاعات را نيز به روش‌هاي بسيار موثرتري از گذشته به‌كار مي‌گيرد. مطالعه تاريخ نيز نشان مي‌دهد تحولاتي كه بشريت را به پيشرفت‌هاي حيرت‌انگيز امروز رسانده است، از زمان محور قرار گرفتن «انرژي» (عصر صنعت) شروع شده و با آغاز محور قرار گرفتن «اطلاعات» (عصر پساصنعت) به اوج خود رسيده است.

 

علم در گذر قرن‌ها

علم حيرت‌انگيز است. از پهناي بيكران فضا براي‌مان مي‌گويد و از ريزترين موجود زنده؛ از اندام انسان و از تاريخ سياره‌مان. دانشمندان و دانش‌ورزان، از سرِ شگفتي و حيرت، شروع كردند به بررسي و آزمايش و محاسبه و گاه به چنان كشف‌هاي تكان‌دهنده و بهت‌آوري رسيدند كه آدميان، پس از آنها، با دنيا به طرز كاملا جديدي مواجه شدند. كتابي كه در دست داريد داستاني است پرماجرا در خلال زمان و مكان از روزگاران كهن تا به امروز؛ تا تازه‌ترين دستاوردهايي كه انسان معاصر هنوز با آنها درگير است و در اين روايت از زندگي دانشمنداني مي‌گويد كه بعضي نام‌آشنا و برخي ناشناسند. تاريخ مختصر علم شرحي است به زباني ساده و شيرين از روند رشد علم درگذر قرن‌ها.

كانت به روايت گلدمن

كتاب حاضر يكي از معدود پژوهش‌هايي است كه فلسفه كانت را به‌طور كلي مورد بررسي قرار مي‌دهد. لوسين گلدمن رابطه ميان ادوار انتقادي و پيش‌انتقادي را در تحول انديشه كانت مطالعه مي‌كند و بر اين باور است كه غفلت گسترده دوره پيش‌انتقادي، فهم شايسته دوره انتقادي را زايل كرده است. گلدمن ايده‌هاي كانت را در بافت اجتماعي و تاريخي‌اش قرار مي‌دهد. در اين اثر بود كه گلدمن پايه كاربرد مضمون «نگرش تراژيك» را گذاشت كه به پژوهش درخشان وي درباره پاسكال و راسين، يعني خداي پنهان گسترش يافت. اين كتاب درواقع ادامه بررسي پيشين او درباره كانت و تحليلي ماركسيستي از ادبيات و فلسفه در فرانسه است.

نگاهي به اديان

در دنياي قرن بيست و يكم آگاهي گسترده و فزاينده‌اي نسبت به اهميت اديان و باورها به چشم مي‌خورد. اديان نه‌تنها به پايه‌ريزي تمدن‌ها در سراسر تاريخ ياري رسانده‌اند، بلكه مناسبات بين‌الملل معاصر و رويدادهاي پر اهميت دنياي ما را نيز تحت تاثير قرار داده‌اند. صرف‌نظر از انديشيدن يا نينديشيدن به جهاني شدن «بنيادگرايي‌ها» سياست ديني، ظهور اديان گوناگون جديد، يا افزايش كثرت‌گرايي در جوامع ما، شهروند مطلع قرن بيست و يكم نمي‌تواند از كسب نوعي شناخت درباره باورها و شعاير ديني چشم‌پوشي كند. كتاب حاضر مجموعه‌اي است از مدخل‌هاي ژرف، برانگيزنده و قابل فهم كه از تاريخ و تحولات قرن حاضر و رويدادهاي موثق تشكيل شده است. افزون بر اين، كتاب «سيري در اديان جهان» مزين به تصويرها، عكس‌ها و نقشه‌ها و نمودارهاي بسياري است كه اديان را در معرض ديد قرار مي‌دهد. در نتيجه اين كتاب به كساني كه خواهان كسب دانش مقدماتي در حوزه سنن ديني جهان هستند، كمك شاياني مي‌كند. پروفسور كريستوفر پارتريج سرويراستار اين كتاب، استاد مطالعه اديان معاصر در كالج چستر انگلستان است. او درباره اديان و گرايش‌هاي معنوي نو در غرب آثار پژوهشي بسياري به رشته تحرير درآورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون