• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4330 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ اسفند

خبرخوان

معافيت چين و هند از تحريم‌ نفتي ايران تمديد مي‌شود

مشاور سابق تحريم‌ها در وزارت خزانه‌داري امريكا گفت: امريكا معافيت چين و هند را از خريد نفت ايران تمديد مي‌كند چون از نظر اقتصادي و سياسي صفر كردن واردات نفت آنها از ايران دشوار است. به گزارش اس‌پي گلوبال پلتس، امريكا در نوامبر دوباره تحريم‌هايي عليه نفت خام ايران وضع كرد، معافيت‌هايي هم به بزرگ‌ترين خريداران نفت اين كشور داد تا بتوانند به واردات نفت از ايران ادامه دهند ولي بايد مقدار آن را پايين مي‌آوردند. مهلت اين معافيت‌ها كه به هند، چين، ايتاليا، يونان، ژاپن، كره جنوبي، تايوان و تركيه اعطا شد اوايل ماه مه پايان مي‌يابد. مقامات دولت ترامپ چيزي در مورد تمديد معافيت‌ها، اصلاح آنها يا لغو كامل‌شان نگفته‌اند. در حاشيه كنفرانس سراويك، اليزابت روزنبرگ مدير برنامه انرژي در مركز امنيت جديد امريكا و يك مشاور سابق تحريم‌ها در وزارت خزانه‌داري امريكا در مورد معافيت‌ها از تحريم‌هاي ايران با گلوبال پلتس گفت‌وگو كرد:

قيمت نفت چقدر موثر خواهد بود؟

قيمت نفت بر تصميم‌گيري امريكا اثر مي‌گذارد. در نوامبر دولت امريكا نسبت به قيمت نفت حساسيت نشان داد و هدف صفر كردن صادرات نفت ايران را به تعويق انداخت.

شرايط خاصي بود چون فقط چند روز تا انتخابات ميان دوره‌اي مانده بود. حالا هم در آستانه انتخابات كنگره و رياست‌جمهوري 2020 قرار داريم.

آيا براي تمديد يا لغو معافيت‌ها قيمت خاصي براي نفت مد نظر است؟

نه قيمت نفت الان خوب است و فكر مي‌كنم اگر بالاتر برود بهتر هم باشد. به‌ نظر نمي‌رسد با اقدامات ونزوئلا خيال دولت امريكا بتواند راحت شود. امريكا قرار است روزانه يك ‌ميليون بشكه نفت ديگر به توليدش اضافه كند بنابراين يك عدم تعادل پيش مي‌آيد. تحريم‌ها جريان نفت خام سنگين را كند مي‌كند و عرضه نفت پرمين جاي آن را نخواهد گرفت. حالا امريكا بايد تصميم بگيرد كه آيا عرضه نفت به بازار به ‌اندازه كافي هست تا تحريم‌هاي ايران را با آن تطبيق دهد.

انتظار شما چيست؟

به ‌نظر من امريكا معافيت چين و هند را از خريد نفت ايران تمديد مي‌كند چون از نظر اقتصادي و سياسي صفر كردن واردات نفت آنها از ايران دشوار است. شرايط هند سخت است. اين كشور هنوز صدها هزار بشكه نفت ايران را وارد مي‌كند چون پالايشگاه‌هايش اين نفت سنگين را مي‌خواهند. آنها بخشي از بشكه‌هاي ونزوئلا را هم مي‌خرند چون پالايشگاه‌هايشان با اين نفت كار مي‌كنند. براي رهبران هند سخت است كه به مردمش بگويد، امريكا سياست اقتصادي و خارجي آن را تنظيم مي‌كند.

اگر همه معافيت‌ها لغو شود چه اتفاقي مي‌افتد؟

اگر معافيت‌ها صفر شود آن ‌وقت جرايم اقتصادي براي تنبيه موسساتي كه درگير معاملات مالي با ايران بوده‌اند، اجرايي مي‌شود. اين تحريم‌ها شامل كشتي‌ها، بنادر، دريانوردان، بيمه‌كنندگان و... مي‌شود. همه اينها يك كشمكش اقتصادي به وجود مي‌آورد. تسنيم

 

توزيع بسته‌هاي ۵ تا ۱۰ كيلويي شكر در بازار

رييس اتحاديه بنكداران مواد غذايي گفت: با كمبود شكر در بازار و افزايش قيمت آن دولت به بازار ورود كرد و با توزيع شكر در بين اصناف و فروشگاه‌ها نبض بازار را در دست گرفت و مانع افزايش مجدد قيمت اين محصول شد.

با تاخير در برداشت نيشكر در خوزستان، بازار قند و شكر در كشور دچار تلاطم شد به طوري كه شاهد كمبود اين محصولات و افزايش روزانه قيمت آن در بازار بوديم. در بسياري از فروشگاه‌ها اين محصولات كمياب شد و پيش‌بيني مي‌شد قيمت محصولات صنايع وابسته به شكر هم در همين راستا افزايش يابد. دولت و وزارت جهاد كشاورزي كه مدعي برداشت، توليد و عرضه 230 هزار تن شكر در يك ماه اخير هستند در تلاش بودند تا با تزريق شكر وارداتي به بازار اين مشكل را برطرف كرده و از تلاطم بيشتر و نوسانات قيمتي در بازار پيشگيري كنند. در اين رابطه محمد آقاطاهر رييس اتحاديه بنكداران مواد غذايي، برنج و حبوبات اظهار كرد: به هر شهر مقادير زيادي شكر توسط دولت اختصاص داده شده كه در حال حمل و انتقال به استان‌هاست. از فردا شكر تعبيه شده در اتحاديه تهران هم دپو مي‌شود و به مغازه‌ها براي فروش ارسال خواهد شد.

وي افزود: اين شكرها به صورت بسته‌هاي 5 تا 10 كيلويي بين مردم توزيع خواهد شد. قيمت شكر و قند بسيار بالا رفته بود اما با اقدامات وزارت‌ جهاد كشاورزي، قيمت آن در بازار كاهش خواهد يافت و ما اميدواريم قيمت اين اقلام در تهران هم كاهش يابد. رييس اتحاديه بنكداران مواد غذايي، برنج و حبوبات با اشاره به كاهش قيمت قند و شكر در استان‌هاي مجاور تهران تصريح كرد: قيمت اين محصولات در استان قم به ‌شدت افت كرده و با ادامه اين تزريق قند و شكر ما شاهد كاهش قيمت در تهران خواهيم بود. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون