• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4330 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ اسفند

عدد و رقم

30 هزار ميليارد تومان

تهاتر بدهي دولت به بانك‌ها

معاون سازمان برنامه با اشاره به برنامه تهاتر ۱۰۰هزار ميليارد تومان از بدهي‌هاي دولت، گفت: از اين ميزان ۳۰هزار ميليارد تومان انجام و مابقي به سال بعد موكول شد.حميد پورمحمدي درباره تسويه بدهي دولت به بانك‌ها، اظهار داشت: در رابطه با تسويه بدهي دولت به بانك‌ها در بودجه سال ۹۷ دو مساله مورد توجه قرار گرفت.معاون سازمان برنامه و بودجه كشور افزود: يكي اينكه دولت بخشي از بدهي خود به بانك‌ها را تبديل به اوراق مالي كند و بانك مركزي نيز عمليات بازار باز را روي آنها انجام دهد.وي ادامه داد: مورد دوم هم تهاتر ۱۰۰ هزار ميليارد تومان بين دولت، بخش خصوصي، بانك‌ها و بانك مركزي بود.پورمحمدي گفت: در اين راستا طي ۱۱ ماهه سال جاري كار تهاتر ۳۰ هزار ميليارد تومان بدهي انجام شد.معاون سازمان برنامه و بودجه كشور افزود: مابقي رقم تهاتر نيز به سال آينده موكول شده است.

۱.۵ ميليارد دلار

مثبت شدن تراز تجاري

آمارهاي تجارت خارجي ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ نشان مي‌دهد در اين مدت واردات كاهش يافته است.

براساس جديدترين آمارهايي كه اتاق بازرگاني تهران منتشر كرده در ۱۱ ماهه سال ۹۷، شركت‌هاي ايراني بدون محاسبه نفت خام توانسته‌اند حدود ۱۰۶ ميليون تن كالا صادر كنند كه اين رقم در قياس با مدت مشابه سال گذشته كاهش ۶.۴درصدي را نشان مي‌دهد.

همچنين ارزش كل صادرات انجام شده در اين مدت به حدود ۴۰ ميليارد دلار رسيده كه در قياس با سال ۹۶ كاهش يك‌درصدي را نشان مي‌دهد. بسياري از تحليلگران اقتصادي معتقدند با وجود تحريم‌هاي جديد دولت امريكا عليه ايران، ثبت اين آمارهاي جديد نشان از آن دارد كه ايران توانسته بازارهاي خود را تا حد زيادي حفظ كند.

آمارها در حوزه واردات مثبت بوده‌اند. براساس آخرين محاسبات صورت گرفته در ۱۱ ماهه سال ۹۷، ايران ۲۹ ميليون تن واردات كالا داشته كه در قياس با مدت مشابه سال قبل كاهش ۱۷.۴درصدي را نشان مي‌دهد.

همچنين ارزش كل كالاهاي وارداتي به ايران ۳۸.۵ ميليارد دلار بوده كه اين عدد نيز در قياس با سال قبل كاهشي ۲۱.۵درصدي را نشان مي‌دهد. به اين ترتيب در طول ماه‌هاي سپري شده از سال ۹۷، تراز تجاري ايران مثبت ۱.۵ ميليارد دلار بوده است. نمودار مقايسه‌اي ماه‌هاي سپري شده از سال ۹۷ نيز نشان مي‌دهد كه ارديبهشت با ثبت ۴.۶ميليارد دلار، بهترين ماه از نظر عملكرد صادراتي بوده و فروردين با ۳.۱ ميليارد دلار، كمترين عملكرد را ميان ماه‌هاي سال‌جاري داشته است. همچنين شركت‌هاي ايراني در بهمن ماه ۳.۷ ميليارد دلار صادرات داشته‌اند.

در حوزه واردات نيز ارديبهشت با ۴.۸ ميليارد دلار بيشترين واردات سال را به خود اختصاص داده و فروردين با ۲.۵ميليارد دلار، كمترين واردات را داشته است. شركت‌هاي ايراني در بهمن ماه ۲.۸ ميليارد دلار واردات داشته‌اند.

 

۱۰هزار تن

توزيع مرغ ۱۱هزار و ۵۰۰ توماني

دبير ستاد تنظيم بازار با تشريح چرايي اختلاف قيمت مرغ در بازار با قيمت مصوب، با اشاره به افزايش قيمت مرغ تا مرز ۱۷هزار تومان در برخي سوپرگوشت‌هاي تهران، از توزيع ۱۰ هزار تن مرغ با قيمت مصوب ۱۱هزار و ۵۰۰ توماني در ميادين ميوه و تره‌بار خبر داد.

عباس قبادي در تشريح چرايي تفاوت قيمتي مرغ موجود در بازار با قيمت مصوب 11 هزار و 500 توماني آن اظهار كرد: در جريان نرخ‌گذاري مرغ، تشكل مربوطه و جهاد كشاورزي پيشنهادات خود را به سازمان حمايت از مصرف‌كننده مي‌برند و پس از بحث و بررسي نرخ تمام ‌شده توليد و فرآيند توليد تا توزيع، قيمت آن مصوب مي‌شود. دبير ستاد تنظيم بازار اضافه كرد: بعد از تصويب نرخ 11 هزار و 500 تومان براي هر كيلوگرم مرغ گرم، متاسفانه به مشكلاتي برخورديم و گرچه قيمت مصوب، نرخي كارشناسي ‌شده بود، به‌دليل مشكلاتي كه در نقل و انتقالات مالي و بانكي براي واردات چند كشتي حامل نهاده‌ها وجود داشت، نوساناتي در ميزان نهاده‌هاي موجود در كشور به‌وجود آمد. وي با تاكيد بر اينكه «ما در شرايط جنگ اقتصادي با دشمنان كشورمان هستيم»، در پاسخ به اين سوال كه براساس آمار گمرك كه مدعي واردات نهاده‌ها به ‌ميزان 1.5 ميليارد دلار طي
10 ماهه ابتدايي امسال است، چطور اين نوسانات به وجود آمده است، افزود: بايد به يك نكته توجه كرد و آن نحوه توليد مرغ و جوجه‌ريزي و ارتباط مستقيم آن با نهاده‌هاست؛ چراكه وقتي يك مرغدار، جوجه‌ريزي مي‌كند، بايد غذاي جوجه‌ها آماده و مهيا باشند؛ به‌ هر حال جوجه، يك موجود زنده است و بايد نهاده‌ها براي مرغدار و توليدكننده فراهم باشد.

 

2 هزار ميليارد ريال

سرمايه‌گذاري شركت آلماني در مهاباد

نماينده مردم مهاباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: يك شركت آلماني بيش از 2 هزار ميليارد ريال براي احداث يك واحد توليدي در اين شهرستان سرمايه‌گذاري مي‌كند.

جلال محمود‌زاده اظهار داشت: هياتي از اعضاي يك شركت آلماني-عراقي به منظور ايجاد كارخانه توليد انواع خلال و پوره سيب‌زميني به آذربايجان‌غربي سفر و پس از بررسي ظرفيت شهرهاي مختلف اين استان، مهاباد را به عنوان مقصد ايجاد واحد توليدي خود انتخاب كرده است. وي افزود: پيش‌بيني شده كه اين واحد توليدي در 2 فاز و 3 هكتار زمين احداث شود. محمود‌زاده بيان كرد: براساس برآوردهاي صورت گرفته زمينه اشتغال 200 نفر به صورت مستقيم و 4 هزار نفر به صورت غيرمستقيم در سطح اين شهرستان از طريق راه‌اندازي اين كارخانه فراهم مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون