• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4330 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ اسفند

يوونتوس با درخشش ستاره پرتغالي صعود كرد

زود خوشحال شدي آقاي سيمئونه!

سامان سعادت

 

 

هت‌تريك رونالدو مقابل اتلتيكو مادريد و كشاندن يوونتوس به مرحله يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا بار ديگر ثابت كرد كه ستاره‌ها چه تاثيرگذار فوق‌العاده‌اي مي‌توانند در فوتبال داشته باشند. نه اينكه آنچه از بازي تيمي بودن فوتبال همه جا گفته مي‌شود غلط باشد، اما چقدر فكت مي‌توان از همين چند سال اخير فوتبال اروپا و جهان آورد كه ستاره‌ها يا بهتر بگوييم فوق ستاره‌ها بازي‌ها را درآورده‌اند؟ بازي‌هايي كه روند طبيعي آنها تحت تاثير حضور يك بازيكن شاخص قرار گرفته است. مسي را به ياد بياوريم كه چه مسابقه‌هاي سختي را براي بارسلونا آسان كرد و اگر شبي نتوانست كاري از پيش ببرد تيمش هم نااميدكننده ظاهر ‌شد. همين رونالدو را اگر از لحاظ تاريخي بررسي كنيم؛ به نقاط مهمي در زندگي فوتبالي او برمي‌خوريم كه نشان مي‌دهد براي يك تيم داشتن بازيكني مثل رونالدو چقدر مهم است. يوونتوس تيمي كه بيشترين گل را از ستاره پرتغالي دريافت كرده بود، يعني 10 گل و در سال‌هاي گذشته بارها و بارها توسط شخص رونالدو از گردونه رقابت‌هاي اروپا كنار رفته بود، در فينال كارديف و نيمه نهايي فصل پيش كه رونالدو آن قيچي برگردان وحشتناك را زد، به اين نتيجه مي‌رسد كه براي مهار رونالدو هيچ تاكتيكي نمي‌توان متصور بود جز اينكه او را به تيم خودش بياورد. تا ديگر رونالد نه در مقابل بانوي پير كه در كنارش نباشد. اين يك حركت هوشمندانه از طرف خانواده آنيلي بود و حالا آنها ثمره كارشان را به خوبي مشاهده مي‌كنند. رونالدو هم بعد از هت‌تريك مقابل اتلتيكو مادريد، صراحتا اعلام مي‌كند كه باشگاه مرا براي همين استخدام كرده است. وگرنه يوونتوس بدون رونالدو هم فاتح سري‌آ و كوپا ايتاليا مي‌شد و تنها نداشته‌اش ليگ قهرمانان بود كه حالا اميدوار است با سي‌آرسون به آن برسد.

نكته جالب توجه رونالدو در ليگ قهرمانان درخشش او در مراحل حذفي است. يعني دقيقا جايي كه بايد يك بازيكن شاخص بتواند روندي را تغيير دهد. آنجايي كه ديگر فرصتي براي بازي‌هاي باقيمانده وجود ندارد، چرا كه ديگر خبري از مرحله گروهي و 6 بازي نيست. تنها دو ديدار رفت و برگشت وجود دارد. 180 دقيقه و تمام. فوق ستاره بازيكني است كه بايد يا در همين 180 دقيقه كاري بكند يا اگر نتواند در يك بازي اثرگذار باشد، مثل خود رونالدو در بازي رفت مقابل اتلتيكو، بايد در 90 دقيقه بعدي زهرش را بريزد. رونالدو تنها بازيكني است كه بيشتر از مرحله گروهي در مرحله حذفي يوسي‌ال گل زده است. او 63 گل از 124 گلش در ليگ قهرمانان را در مراحل يك‌هشتم تا فينال به ثمر رسانده است. رئال مادريد سه سال پياپي از اين ويژگي رونالدو استفاده كرد و قهرمان اروپا شد. بحث سر اينكه رونالدو چقدر در قهرماني‌هاي رئال مادريد سهم داشته است، بسيار پيچيده و شايد بي‌نتيجه باشد، با اين حال هر عقل سليمي به راحتي مي‌تواند اين گزاره را تاييد كند كه بخش قابل توجهي از قهرماني‌هاي رئال در اروپا مديون او بوده است. طبيعتا چنين بازيكني حق دارد آن قدر مغرور شود كه تمام جوايز فردي را حق خودش بداند و وقتي در دقيقه 86 پنالتي را خلاف جهت حركت اوبلاك به تور دروازه روخي‌ بلانكو مي‌دوزد، بعد از دو ضربه سر تبديل به گل شده، خوشحالي زشت ديه‌گو سيمئونه در بازي رفت را عينا اجرا كند كه يعني: تو خيلي زود فكر كردي همه ‌چيز تمام و به پايان رسيده است!

كامبك‌هاي اين فصل ليگ قهرمانان با بازگشت شكوهمندانه بانوي پير به ليگ قهرمانان تكميل شد. بعد از آژاكس و منچستريونايتد و پورتو نوبت به يوونتوس رسيد و آنها توانستند با حمايت روحي و معنوي هواداران‌شان، با شطرنج درست آلگري مقابل سيمئونه و البته همان‌طور كه گفته شد درخشش كم‌نظير ولي ثابت كريستيانو رونالدو، بازي دو بر صفر باخته در متروپوليتانو را با برد سه هيچ در بازي برگشت جبران كنند و به مرحله يك‌چهارم نهايي صعود كنند. با توجه به حذف رئال مادريد، تنها تيمي كه در ساليان اخير موفق به كنار زدن يوونتوس شده بود، شايد امسال يوونتوس بتواند به آرزوي قرن بيست و يكمي‌اش جامه عمل بپوشاند. آنها براي اينكه ببينند در مرحله بعد بايد با چه تيمي بازي كنند تا جمعه صبر خواهند كرد و بعد ماموريت جديد كريس رونالدو به او ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون