• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

اهالي توييتر قرباني‌هاي حادثه تروريستي نيوزيلند را روايت كردند

آنها جان داشتند

كمي بعد از حادثه تروريستي نيوزيلند، هشتگي به نام «49 جان» در توييتر راه افتاد؛ هشتگي كه درباره كشته‌‌شدگان اين فاجعه بود و شناختن اين قرباني‌ها از دريچه‌اي نزديك‌تر. در نهايت، كاربران توييتر موفق شدند تا روز يكشنبه روايتي ساده از زندگي 33 نفر از اين قربانيان را بنويسند و آنها را معرفي كنند؛ معرفي‌نامه‌اي ساده براي روايت انسان‌هايي كه قرباني خشم و نفرت شدند. احتمالا اين فهرست در روزهاي آينده كامل مي‌شود.

1- داوود نبي: او اولين قرباني اين حمله بود. نبي پشت در مسجد ايستاده بود و آماده نماز. بدون آنكه بداند، به تروريست خوشامد گفت: «بيا تو برادر». اين آخرين جمله‌هايش بود. پدربزرگ درحالي كشته شد كه تلاش مي‌كرد يك‌نفر را از گلوله خوردن نجات دهد.

2- نائم رشيد: اسمش را به خاطر بسپاريد. بعد از اينكه شاهد شهادت پسرش بود و زن و مردي كه كنارش بودند گلوله خوردند و كشته شدند، با دست‌هاي خالي مقابل مرد مهاجم تروريست ايستاد. او تا لحظه آخر ايستادگي كرد و مثل يك قهرمان كشته شد.

3- عبدالله ديريه: فقط 4 سالش بود. يكي از 49 نفري كه كشته شد. او با پدرش و 4 نفر ديگر از اعضاي خانواده‌اش در مسجد بود. اعضاي خانواده جان سالم به ‌در بردند اما عبدالله كوچك، داخل مسجد كشته شد.

4- موكا عبدي: 3 سال داشت و كوچك‌ترين نمازگزاري بود كه در مسجد كشته شد. او تمام زندگي را پيش ‌رو داشت، اما به خاطر نفرت كشته شد. او را اين‌طور به خاطر بسپاريد: با لبخندي پهن در آغوش برادرش.

5- سي‌ياد ميلان: يك شاگرد خوب كه تازه 14 سالش شده بود. او هر جمعه با مادر و دوستانش به مسجد مي‌رفت. اين دانش‌آموز هميشه با همراه خودش پلاكي داشت كه روي آن نوشته شده بود: «همه، همديگر را دوست دارند» و او را به ياد پدرش مي‌انداخت.

6- محمد عطا: پناهنده فلسطيني كه پايه‌گذار جامعه مسلمانان نيوزيلند بود. او در عكس‌هايش حين پريدن مي‌خنديد و به دنبال ايجاد فضا و موقعيتي براي پناهندگان مسلمان و اجتماع مسلمانان نيوزيلند بود.

7- ليندا آرمسترانگ: «همه باهم خواهريم». اين جمله‌اي بود كه ليندا هميشه تكرار مي‌كرد. او در نيوزيلند به دنيا آمد و به اسلام روي آورد. او روح گرمي داشت. پسري از بنگلادش را به فرزندخواندگي پذيرفته بود. او نوه داشت و در نيوزيلند عليه «اسلام‌فوبيا» فعاليت مي‌كرد.

8- حسين آل‌عمري: «مرد مسووليت‌پذير». او از سربازان نيوزيلندي بود كه براي جنگ به عراق رفت. او به خاطر پدرومادرش بازگشت و سعي كرد كه كمك حال آنها باشد. او هرجمعه به اين مسجد مي‌آمد.

9- فرج آشان: او مهندس بود و از حيدرآباد هند به نيوزيلند آمده بود. همسرش و دو فرزند 3 ساله و شش ماهه‌اش ديگر او را نمي‌بينند.

10 و 11- عارف و رامز: پدر و پسر باهم كشته شدند. عارف و همسرش براي ديدن پسرشان از هند به نيوزيلند آمده بودند. رامز تازه پدر شده بوده. پدروپسر براي نمازجمعه به مسجد رفتند و كمي بعد باهم به شهادت رسيدند.

12- عطا ايليان: يك وطن‌پرست. پسرجوان 33 ساله‌اي كه عاشق كشورش بود. او گلر تيم نيوزيلند در بازي‌هاي مقدماتي جام‌جهاني بود. اصليت فلسطيني داشت و خيلي زود از دست رفت.

13- محسن آل‌هربي: 5 بار به او شليك شد. 25 سال نيوزيلند را خانه خود مي‌دانست و تا آخرين لحظه براي زنده ماندن جنگيد، اما در بيمارستان از دنيا رفت.

14- علي عيسي هاوري: حالا عكسي با نوه‌اش در فلسطين دست به دست مي‌شود. براي ديدن اعضاي خانواده‌اش به مسجد آمده بود و نوه‌اش ديگر او را نمي‌بيند.

15- بيسل شورتلي: او عاشق زندگي بود. اصليت فلسطيني داشت. خانواده‌اش مي‌گويند هروقت او بود، خنده و گرمي هم در خانه بود.

16- هارون محمود: پزشك آينده. او از پاكستان براي ادامه تحصيل به نيوزيلند آمد و آخرين عكسش قبل از حمله جمعه با همسر و دو فرزندش گرفته شده.

17- سهيل شهيد: همسرش او را بهترين دوست من صدا مي‌زد. از پاكستان آمده بود و سخت كار مي‌كرد تا مهندسي ماهر شود. او باهوش بود و از همه مهم‌تر، مرد خانواده بود.

18- عابد احمد: يكي از شش پاكستاني كه در اين حمله كشته شدند. 27 ساله بود و حسابدار. جوان بود و شور و هيجان زيادي براي زندگي داشت.

19- ليليك عبدالحميد: اهالي مسجد او را با مهرباني‌اش به ياد مي‌آورند. اصليت اندونزيايي داشت و هيچ‌وقت نمازجمعه را از دست نمي‌داد.

20- آرا پروين: 42 ساله بود. او و همسرش از بنگلادش به نيوزيلند آمده بودند. سال گذشته همسرش مريض شد و ويلچيرنشين شد. همين جمعه تروريست به سمت همسرش شليك كرد و او براي نجات جان همسرش خود را قرباني كرد.

21 و 22- حمزه و خالد مصطفي: پدر و پسر كشته شدند. براي مادر اين خانواده دعا كنيد كه همسر و پسرش را باهم از دست داده.

23- امجد حميد: 23 سال پيش از فلسطين به نيوزيلند آمد. پزشك بود، هميشه لبخند داشت و به بيمارانش كمك مي‌كرد.

24- منير سليمان: سال‌ها پيش به اسلام روي آورد. براي زندگي بهتر به نيوزيلند آمد و يكي از قرباني‌ها شد.

25- اسامه عدنان: اصليتش مصري بود. 37 ساله بود و تا كمي بعد از حادثه خبري از او نبود. اما در نهايت خانواده‌اش تاييد كردند كه در ميان كشته‌شدگان است.

26-محبوب خوخور: اختر همسرش 58 ساله‌اش مي‌گويد: هنوز باور نمي‌كنم كه نيست. او و همسرش براي ديدن پسر خود به نيوزيلند آمده بودند و قرار بود صبح شنبه به هند بازگردند.

27- اشرف علي: مي‌گفتند آدم بسيار كم حرفي است. اما صداي بلند خنده‌هايش معروف بود. او جوان بود و عاشق زندگي.

28- زلفر سيه: او خودش را پناه پسر كوچكش كرد تا تير نخورد. پسرش زنده ماند، اما او نتوانست از مرگ فرار كند.

29- جهانداد علي: 34 ساله بود. دوستان زيادي در نيوزيلند داشت. همسرش دور از او در پاكستان زندگي مي‌كرد و آخرين‌بار، پنجشنبه شب با او صحبت كرد.

30- خالد مصطفي: از سوريه آمده بود. او با همسر و سه فرزندش زندگي مي‌كرد و اميدوار بود روزي صلح در سوريه را ببيند.

31- موسي پاتل: حافظ قرآن بود. او تازه به نيوزيلند آمده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون