• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

6 دليل براي اينكه يونايتد مي‌تواند بارسا را تهديد كند

خون تازه در رگ سرخ‌ها

آلبرتو روبيو/ ترجمه بهار سرلك

 

 

در بازي يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا پس از اينكه قرار بر اين شد بلوگرانا با منچستريونايتد بازي كند، اولين گزينه دروازه‌باني اسپانيا، ديويد دخيا، در برابر گلزن قهار بارسلونا يعني ليونل مسي قرار مي‌گيرد. با وجودي كه دخيا يكي از دروازه‌بانان تراز اول دنياي فوتبال شناخته مي‌شود اما حضور منچستريونايتد در اين كارزار را مي‌توان به خوش‌شانسي اين تيم ربط داد؛ آن شروع مفتضحانه در آغاز فصل كه با سرپرستي خوزه مورينيو رقم خورد، انتظار چنين حضوري را پيش نمي‌آورد. وقتي اوله گونر سولشير روي صندلي مربيگري اين تيم نشست، حال ‌و هواي استاديوم «اولدترافورد» را عوض كرد و منچستر بازگشتي قدرتمندانه در برابر پاري‌سن‌ژرمن را به نمايش گذاشت. مصدوميت‌ها مانع پيشرفت منچستريونايتد شده است و با غيبت خوآن ماتا و آندر هرارا، اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا اعضاي اسپانيايي تيم به قدر كافي توان رويارويي با بلوگرانا را دارند يا خير. از طرفي ارنستو والورده نگران حال عثمان دمبله است؛ اين بازيكن در بازي با ليون دچار مصدوميت شد و يك ماهي را بايد دور از زمين بگذراند. اما با ميزباني غول‌هاي انگليس از نخستين بازي دور يك‌چهارم نهايي در نهم آوريل اين فوروارد فرانسوي دوران نقاهت را طي كرده است.

امسال بار ديگر بارسلونا در ليگ قهرمانان اروپا به مرحله‌اي رسيده كه خاطرات خوشي را يادآوري مي‌كند. بلوگرانا فينال ليگ قهرمانان را در سال 2009 با برد 2 بر صفر از منچستريونايتد برد و در سال 2011 در مقابل همين حريف پيروزي سه بر يك را از آن خود كرد. هر چند ورزشگاه نيوكمپ خاطره‌هاي شيريني را در ذهن اوله گونر سولشير، سرمربي منچستر، تداعي مي‌كند؛ بعد از اينكه تدي شرينگهام در دقيقه نودويكم فينال اين ليگ را در سال 1999 مساوي كرد، گل دقيقه نودوسوم سولشير جام قهرماني را براي شياطين سرخ به ارمغان آورد. حالا او بعد از احيا كردن اقبال من‌يونايتد، از روي جايگاه مربيگري به تماشاي بازي با آبي‌اناري‌ها مي‌نشيند.

در اين گزارش نگاهي داشته‌ايم به توانايي‌هاي يونايتد كه درخشش بارسلونا را تهديد مي‌كند.

 

مسلط در نبردهاي هوايي

اگر بازيكنان منچستريونايتد ويژگي‌هاي حائز اهميتي داشته باشند، نخستين آن ميانگين قدي بالاست. كريس اسمالينگ و نمانيا ماتيچ هر دو يك متر و 94 سانتي‌متر هستند، اسكات مك‌تاميني با يك و 93 سانت در جايگاه دوم قرار مي‌گيرد، پل پوگبا يك و 91 سانت، روملو لوكاكو يك متر و 90 سانت، ديويد دخيا يك و 89، ويكتور ليندلوف و اريك بيلي يك و 87 و كوتاه‌ترين آنها ماركوس راشفورد يك متر و 85 سانت قد دارد. نمي‌توان اين برتري را به امتياز گرفتن تعبير كرد، اگرچه اين نكته كه اين سرزن‌ها در تمام مسابقات فصل، فقط پنج امتياز گرفته‌اند غافلگيركننده است.

غلبه‌ناپذيري

پيروزي در ورزشگاه خانگي پي‌اس‌جي -با 10 بازيكن مصدوم درحالي كه مجبور بودند باخت دو بر صفر خود را در بازي رفت جبران كنند- اعتماد به‌نفس اعضاي تيم را دوچندان كرده است. از زمان پيوستن سولشير، بازيكنان تيم احساس غلبه‌ناپذيري مي‌كنند و آمار و ارقام نشان‌دهنده اين امر است. علاوه بر اين، تيم با دردسرهاي سختي روبه‌رو شده است. آنها محبورند بعد از باخت مقابل آرسنال و بازي برابر پي‌اس‌جي در ادامه با چلسي و تاتنهام هم روبه‌رو شوند.

 

پوگبا تحسين‌برانگيز

وقتي صحبت از آناليز رشد فردي بازيكنان از زمان آمدن سولشير در منچستر مي‌كنيم، پوگبا بهترين نمونه آن است. در زمان مورينيو، پوگبا 20 بازي انجام داد، اما تنها 5 گل زد و 4 پاس گل داد. زيرنظر مرد نروژي او فقط در 14 بازي، 8 گل و 6 پاس گل داده است. حضور آندر هررا و ماتيچ در كنار او باعث شده كه پوگبا با آزادي عمل بيشتري كار كند.

 

شماره 9؛ واقعي يا كاذب؟

يك سوال مهم براي سولشير وجود دارد كه او بايد به آن جواب دهد؛ يك شماره 9 واقعي يا 9 كاذب؟ درواقع انتخاب بين جسي لينگراد به عنوان يك سنتر فوروارد كلاسيك شبيه به لوكاكو يا استفاده از او
به عنوان يك مهاجم سايه؟ به محض اينكه سولشير به تيم پيوست، او لينگراد را به عنوان بازيكن ثابت درنظر گرفت اما بعد از مصدوميت او لوكاكو عملكرد بي‌نظيري از خود به نمايش گذاشت و 6 گل در
4 مسابقه به ثمر رساند و حالا بسيار سخت مي‌توان او را كنار گذاشت.

 

ضدحمله‌هاي مرگبار

يونايتد زيرنظر مورينيو واكنش‌هاي خوبي نداشت. بازيكن‌ها سعي در خلق موقعيت داشتند اما با اين حال مشكلات زيادي در طراحي حملات داشتند. قطعا بارسلونا بازي را تهاجمي آغاز خواهد كرد اما يونايتد منتظر يك اشتباه كوچك از سوي حريف مي‌ماند تا با ضدحمله آن را پاسخ دهد. آنها از
3 اشتباه پي‌اس‌جي با 4 شوت داخل چارچوب، 3 گل به ثمر رساندند. آنها براي ضدحمله‌هاي‌شان از سرعت فوق‌العاده لينگارد، رشفورد، آنتوني مارسيال، لوكاكو و پوگبا بهره مي‌برند.

 

امنيت در چارچوب دروازه خودي

بازي‌هاي نااميدكننده دخيا در جام جهاني 2018 نبايد ما را گمراه كند. ديويد دخيا يكي از بهترين دروازه‌بانان حال حاضر پريمير ليگ و جهان به‌شمار مي‌رود. تا همين امروز او 100 كلين شيت در ليگ جزيره ثبت كرده و چهاربار مرد سال باشگاه منچستريونايتد شده است. دروازه‌بان سابق اتلتيكومادريد در جريان پيروزي مقابل تاتنهام
11 سيو را به نام خود ثبت كرده كه آماري باورنكردني است.

منبع روزنامه ماركا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون