• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4341 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ فروردين

اخبار ديپلماسي

نامه ظريف به دبيركل سازمان ملل

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در نامه‌اي به آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل در رابطه با اقدام اخير امريكا در قبال سپاه و قرار دادن نام اين نهاد نظامي ايران در فهرست موسوم به سازمان‌هاي تروريست خارجي تاكيد كرد: «ايران ضمن محكوميت شديد اين اقدام بي‌اساس و تحريك‌آميز، آن را اقدامي خصمانه عليه جمهوري اسلامي ايران و خطر عمده‌اي براي صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌داند.» ظريف تصريح كرد: «اين حركت تحريك‌آميز تنش‌ها را به سطحي تقابلي و غيرقابل كنترل مي‌رساند و خطر حوادث و وقايع را در منطقه‌اي كه پيش از اين هم با چالش‌هاي بي‌شماري مواجه بوده، افزايش مي‌دهد. بديهي است رژيم ايالات متحده امريكا همراه با كساني كه به صورت علني مشاركت و تاثيرگذاري در اين اقدام را پذيرفته‌اند و همچنين دو يا سه رژيم دست نشانده‌اي كه از اين كار حمايت كرده‌اند، تمامي مسووليت‌هاي عواقب خطرناك اين اقدام ماجراجويانه را برعهده خواهند داشت.» وزير امور خارجه ايران نوشت: «نيروهاي مسلح ايران از جمله به ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوسته در خط مقدم مقابله با تروريسم و افراطي‌گري در منطقه بوده‌اند. نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مقابله با گروه‌هاي تروريستي مورد تحريم شوراي امنيت نظير القاعده، داعش، النصره و ساير گروه‌هاي تروريستي در منطقه توسط مردم و دولت‌هاي آسيب‌ديده همواره مورد توجه و تقدير بوده است.» وي با اشاره به اقدام متقابل ايران تاكيد كرد: «در اقدامي متقابل در برابر اقدام غيرقانوني و نابخردانه امريكا، جمهوري اسلامي ايران رژيم ايالات متحده امريكا را «دولت حامي تروريسم» و «فرماندهي مركزي امريكا موسوم به سنتكام» و تمامي نيروهاي وابسته به آن را «گروه تروريستي» اعلام كرد. در پايان اين نامه آمده است: «جمهوري اسلامي ايران همچنين مي‌خواهد تصريح كند كه با وجود اقدام‌هاي متعدد مستقيم و غيرمستقيم صورت گرفته از سوي سنتكام كه ذات تروريستي دارد، اعلان اين نهاد دولتي به عنوان يك سازمان تروريستي توسط ايران صرفا بر اساس عمل متقابل است و نبايد تغيير در موضع حقوقي ايران در ارتباط با اصل برابري حاكميت دولت‌ها و تعريف تروريسم تلقي شود.»

عمران خان به زودي در تهران

سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان از سفر حتمي عمران خان به ايران در اوايل ارديبهشت ماه خبر داد. به گزارش تسنيم، دكتر محمد فيصل، سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان از سفر حتمي عمران خان به ايران در اوايل ارديبهشت ماه خبر داد. منابع خبري از حضور عمران در ايران به مدت دو روز خبر دادند و گفته شده است در اين سفر احتمالا وزراي امور خارجه، وزير اقتصاد، وزير محيط زيست و همين‌طور «زلفي بخاري» مشاور ارشد نخست‌وزيري پاكستان در امور پاكستاني‌هاي مقيم خارج از كشور در اين سفر «خان» را همراهي مي‌كنند. گفتني است «محمد فيصل» ديروز در نشست خبري هفتگي خود با خبرنگاران خارجي در اسلام‌آباد در پاسخ به پرسش خبرنگار ايراني در خصوص سفر «خان» به ايران افزود: «سفر رسمي نخست‌وزيري پاكستان به ايران از ماه‌ها قبل در دستور كار بوده اما متاسفانه به دلايلي تا به امروز محقق نشده است؛ لذا به زودي جزييات نهايي در اين باره از طريق مرجع رسمي وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد.»

نتايج رسمي انتخابات رژيم صهيونيستي اعلام شد

كميته انتخابات اسراييل نتايج شمارش ۱۰۰ درصد آرا را اعلام كرد كه حاكي از پيروزي حزب ليكود به رهبري بنيامين نتانياهو است. به گزارش ايسنا و به نقل از روسيا‌اليوم، حزب ليكود ۳۶ كرسي را از ميان ۱۲۰ كرسي در كنست از آن خود كرده است. اين در حالي است كه ائتلاف آبي - سفيد به رهبري بني گانتس، رييس پيشين ستاد مشترك ۳۵ كرسي را به دست آورده است. دو حزب تندروي شاس و يهودت هتوراه به ترتيب 8 و 7 كرسي را به دست آورده‌اند. بر اساس نتايج ساير احزاب چپ‌گرا و احزابي كه نماينده عرب‌هاي داخل اراضي اشغالي هستند، حزب كارگران 6 كرسي و ميرتس 4 كرسي و دو فهرست عربي مجموعا ۱۰ كرسي را به دست آورده‌اند. تعداد 14 كرسي باقيمانده اين‌گونه توزيع شده كه به حزب «اسراييل خانه ماست» به رهبري آويگدور ليبرمن پنج كرسي رسيده و اتحاد راست‌گراها پنج كرسي و كولانو چهار كرسي را از آن خود كرده‌اند. احزاب ديگر نتوانسته‌اند حد ۳.۲۵ درصد از آرا را پشت سر بگذارند تا كرسي‌هايي را در كنست به دست آورند.

تغييرات بي‌سابقه سياسي در كره‌شمالي

مجمع عالي خلق كره در اولين نشست خود بعد از انتخابات در اقدامي كم‌ سابقه رييس كابينه اين كشور موسوم به رييس پرزيديوم را تغيير داد. به گزارش فارس و به نقل از يورونيوز، در يكي از كم سابقه‌ترين تغييرات در راس قدرت كره‌شمالي طي سال‌هاي اخير، مجمع عالي خلق كره‌شمالي در اولين نشست خود بعد از انتخابات، رييس‌جمهور يا رييس پرزيديوم اين كشور را تغيير داد. بر اساس اين گزارش، همچنين كيم‌جونگ‌اون، رهبر كره‌شمالي مجددا به عنوان رييس كميسيون امور دولتي حزب كارگران كره انتخاب شد همچنين يك لقب جديد نيز از طرف مجمع قانونگذاري اين كشور دريافت كرد. لقب جديد كيم جونگ اون «نماينده عالي همه مردم كره‌اي» است كه از طريق يك فرمان ويژه در ماه فوريه گذشته به وي اعطا شده بود اما تا روز جمعه آشكار نشده بود. رسانه‌هاي كره از روز جمعه از اين عنوان براي كيم جونگ اون نيز استفاده كرده‌اند. بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، در يك تغيير محسوس، «چو ريونگ هائه» به عنوان رييس‌جمهور و رييس پرزيديوم كره‌شمالي انتخاب شد و جايگزين «كيم يونگ نام» شد. بر اساس گزارش‌ها، نمايندگان مجمع عالي خلق همچنين درباره بودجه سال 2018 بحث و گفت‌وگو كردند و بودجه سال 2019 را نيز مورد تصويب قرار دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون