• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4341 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ فروردين

عدد و رقم

28 هزار بشكه

كاهش روزانه توليد نفت ايران

اوپك در جديدترين گزارش خود از كاهش 28 هزار بشكه‌اي توليد روزانه نفت ايران در مارس 2019 و افزايش 2.78 دلاري قيمت نفت سنگين ايران در اين ماه خبر داد. اوپك در جديدترين گزارش ماهيانه خود به نقل از منابع ثانويه اعلام كرد، توليد نفت ايران در ماه مارس 2019 با 28 هزار بشكه در روز كاهش نسبت به ماه قبل از آن به 2.698 ميليون بشكه در روز رسيده است. ميزان كل توليد نفت اوپك نيز در ماه مارس با 534 هزار بشكه كاهش به رقم 30 ميليون و 220 هزار بشكه در روز رسيده است. توليد نفت ايران در ماه پيش از آن 12 هزار بشكه در روز افزايش يافته بود. بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشكه نفت خام سنگين ايران در ماه مارس با 2.78 دلار معادل افزايش نسبت به ماه قبل از آن به 64 دلار و 17 سنت رسيده است. قيمت متوسط سبد نفتي اوپك نيز در ماه مارس با افزايش 2.54 دلاري نسبت به ماه قبل از آن به 66 دلار و 37 سنت رسيده است.

3.7 درصد افزايش

واردات و صادرات چين

با وجود جنگ تجاري چين و امريكا و فشارهاي واشنگتن بر پكن، ارزش كل صادرات و واردات چين در 3 ماهه نخست سال جاري به بيش از 7 هزار ميليارد يوآن رسيده كه در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته 3.7 درصد افزايش يافته است. بر اساس آمار اداره گمرك چين كه روز جمعه منتشر شد، تجارت خارجي چين گرايش رشد با ثبات و در حال افزايش را در 3 ماهه نخست سال 2019 ميلادي حفظ كرده است. اين گزارش مي‌افزايد: در 3 ماهه نخست سال جاري، ارزش صادرات 3 هزار و 770 ميليارد يوآن است كه در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته 6.7 درصد افزايش يافته است. اين گزارش، ارزش كل صادرات چين در 3 ماهه گذشته را 3 هزار و 240 ميليارد يوآن اعلام كرده كه 0.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل فزوني يافته است. اداره گمرك چين همچنين اعلام كرد، مازاد تجاري اين كشور در مدت مذكور به 529.67 ميليارد يوآن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 75.2 درصد افزايش دارد. بر اين اساس ميزان كل واردات و صادرات در ماه مارس به 2 هزار و 460 ميليارد يوآن رسيده كه 9.6 درصد افزايش يافته و اين به افزايش سرعت رشد تجارت خارجي در 3 ماهه نخست سال 2018 ميلادي كمك كرده است. در 3 ماهه نخست سال جاري اتحاديه اروپا، كشورهاي عضو اتحاديه «آ.سه. آن» و امريكا 3 شريك عمده تجاري چين بوده‌اند و روابط تجاري چين با كشورهاي بازار نوظهور نيز تقويت يافته است.

۳۷۰۰ ميليارد تومان

پرداخت تخصيص‌هاي ابطال شده آخرين روز سال

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، دستور پرداخت حدود ۳۷۰۰ ميليارد تومان از تخصيص‌هاي ابطال شده در آخرين روز سال صادر شد. رييس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت 3700 ميليارد تومان تخصيص‌هاي لغو شده دستگاه‌هاي اجرايي از قبيل آموزش و پرورش در آخرين روز سال خبر داد. بر اين اساس حدود 2100 ميليارد تومان از تخصيص‌هاي ابطال شده آخرين روز سال 97 نيز در هفته بعد پرداخت خواهد شد.

12 هزار تومان

هر شانه تخم‌ مرغ

در حالي كه قيمت هر شانه 30 عددي تخم مرغ در هفته‌هاي گذشته تا 17 هزار تومان افزايش يافته بود، قيمت اين محصول كاهش يافته و به حدود 12 هزار تومان رسيده و موجب نارضايتي مرغداران شده است. قيمت هر شانه تخم مرغ 30 عددي به 12 هزار تومان تا 12 هزار و 500 تومان كاهش يافته در حالي كه اين محصول در هفته‌هاي گذشته حدود 17 هزار تومان به فروش مي‌رسيد و در مقطعي از سال گذشته به 20 هزار تومان هم رسيده بود و دولت براي تنظيم بازار تخم مرغ تركيه‌اي را به ايران آورد و به قيمت شانه 12 هزار و 500 توماني به فروش رساند اما حال كه قيمت اين محصول به نرخ مورد نظر دولت رسيده است، مرغداران خبر از ضرر و زيان و توقف توليد مي‌دهند.

فرزاد طلاكش دبيركل كانون سراسري مرغ تخم‌گذار ايران در اين ارتباط گفته است كه قيمت تخم مرغ هر كيلو در مرغداري حدود 5 هزارو 800 تومان است درحالي كه قيمت تمام شده اين محصول 7800 تومان است و مرغدار با زيان
2 هزار توماني محصول خود را عرضه مي‌كند.

افزايش ۲ برابري صادرات

به كشورهاي همسايه تا ۱۴۰۰

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه ۲ درصد واردات كشورهاي همسايه از ايران است، گفت: برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گرفته تا ميزان صادرات به كشورهاي اطراف تا سال ۱۴۰۰ يعني دو سال آينده ۲ برابر مي‌شود. رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌هاي وزارتخانه متبوعش براي تحقق شعار سال 98 به نام «رونق توليد» گفت: وزارت صمت سال جاري با چند رويكرد برخي پروژه‌هاي ويژه را تعريف كرده كه نخستين و اصلي‌ترين رويكرد وزارتخانه نيز تاكيد بر ساخت داخل، ايجاد پروژه‌هاي داخلي و بومي كردن ساخت تمام قطعات وارداتي در تمامي رشته‌هاي صنعتي است. يكي از راه‌هاي رونق توليد و آرام نگه داشتن آن در سال 98 و 99 افزايش صادرات است كه بر اين اساس تقاضا در كشورهاي همسايه ايجاد و ظرفيت خوبي براي صادرات فراهم مي‌شود. اين عضو كابينه دولت دهم با تاكيد بر ظرفيت ويژه بخش معدن براي رونق توليد افزود: در سال جاري يك تحول و انقلاب اساسي در حوزه معدن انجام مي‌شود كه ظرفيت قابل توجه اين بخش در سال 98 فعال مي‌شود و در سال جاري روي موضوع فناوري نيز توجه ويژه‌اي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون