• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4343 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ فروردين

عدد و رقم

بيش از 4.4 ميليون تن

صادرات فولاد خام

انجمن توليد‌كنندگان فولاد ايران اعلام كرد: از ابتداي فروردين تا پايان بهمن سال 97 حدود چهار ميليون و 484 هزار تن فولاد مياني (خام) و 2 ميليون و 612 هزار تن محصولات فولادي صادر شد. مقايسه صادرات فولاد مياني در دوره 11 ماهه 97 نسبت به دوره مشابه 96 از افت 26 درصدي حكايت دارد. اما صدور محصولات فولادي نيز در مدت مورد بررسي نسبت به 11 ماهه 96 افزايش 90 درصدي داشت. صادرات فولاد مياني (خام) و محصولات فولادي در 11 ماهه 96 به ترتيب 6 ميليون و 42 هزار تن و يك ميليون و 375 هزار تن ثبت شده بود.

۶۲ درصد

افزايش ذخاير آب نسبت به پارسال

وزير نيرو گفت كه حجم ذخاير آب نسبت به سال‌هاي گذشته ۶۲ درصد افزايش داشته است. مهرداد لاهوتي با اشاره به حضور وزير نيرو در جلسه فراكسيون مستقلين گفت: آقاي اردكانيان در جلسه فراكسيون گزارشي از وضع موجود را ارايه كردند و گفتند كه حجم ذخاير آبي نسبت به سال‌هاي گذشته ۶۲ درصد افزايش داشته و با وجود تخليه صورت گرفته ۷۶ درصد سدها پر است.

وي اضافه كرد: طبق گزارش ارايه شده از سوي وزير نيرو ۴۴ تالاب بزرگ كشور بين ۴۰ تا صد در صد پر شده و بارش نيمه فروردين در مقايسه با سال‌هاي گذشته ۱۹ برابر شده است. علاوه بر اين ‌بارش‌ها در مقايسه با متوسط ۵۰ سال گذشته سه برابر افزايش داشته است.

سخنگوي فراكسيون مستقلين يادآور شد: طبق گزارش وزير نيرو حدود سه هزار و ۵۲۰ ميليارد تومان خسارت به تاسيسات آب و برق وارد شده و از دو هزار و ۴۰۰ روستايي كه آب و برق‌شان قطع شده بود الان آب ۵۰ روستا و برق ۳۵ روستا همچنان قطع است.

 

بيش از 8 ميليون تن

واردات ذرت دامي

بر اساس آمار گمرك ايران از تجارت خارجي ۱۱ ماهه سال گذشته در اين مدت 8 ميليون و ۲۹ هزار تن ذرت دامي به ايران وارد شده كه ارزش آن در مجموع به حدود يك ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار مي‌رسد. اين ‌بارها از ۱۸ كشور دنيا به ايران ارسال شده كه ميان كشورهاي صادركننده ذرت دامي به ايران نام ايالات متحده امريكا نيز به چشم مي‌خورد. بر اساس آمار گمرك ايران، در اين مدت ۲۲۲۵ تن ذرت دامي به ارزش حدود ۵۰۰ هزار دلار از امريكا به ايران وارد شده است. بخش عمده ذرت دامي وارد شده به ايران از طريق چهار كشور تامين شده كه در اين ميان سوييس بيش از ۴۳۰ ميليون دلار ذرت دامي به ايران صادر كرده است. پس از سوييس، هلند با ۳۷۴ ميليون دلار، انگليس با ۳۱۳ ميليون دلار و سنگاپور با ۲۹۹ ميليون دلار، بيشترين ميزان صادرات ذرت دامي به ايران را داشته‌اند.


امین حضور در محاصره کالای ایرانی

بازار لوازم خانگی هنوز در خواب بهاره به سر می‌برد و بسیاری از مغازه‌های لوازم خانگی امین‌حضور تهران، برندهای بزرگ و محبوب کره‌ای را نمی‌فروشند. فعالان بازار می‌گویند که این مسئله موجب شده است که بسیاری از فروشندگان، برندهای محبوب را در انبارهای خارج از شهرشان احتکار کنند و درحال حاضر در بازار لوازم خانگی بیشتر کالاهای چینی و برندهای ایرانی را می‌فروشند. میری، نایب‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی به «شهروند» می‌گوید: «درحال حاضر دو برند اصلی لوازم خانگی کره‌ای عرضه‌ای در بازار نداشته و خریدوفروشی انجام نمی‌شود.» میری اما تأکید می‌کند که تولیدکنندگان منتظر تعیین تکلیف قیمت‌ها و مجوز سازمان حمایت برای گرانی هستند و امیدوار است که پرونده گرانی لوازم خانگی به رشد 5‌درصدی قیمت‌ها ختم شود، اما فروشندگان بازار امین‌حضور معتقدند سیل اخیر، میزان تقاضا را بالا برده و همین مسأله می‌تواند رشد 20 تا 30درصدی قیمت‌ها در بازار را رقم بزند.

 

دلیل نصب قطعات معیوب روی برخی تولیدات لوازم خانگی

اسماعیل بازارچی در مورد دلیل نصب قطعات معیوب بر روی بخشی از تولیدات لوازم خانگی و شکایت برخی خریداران از کیفیت پایین لوازم خانگی، اظهار داشت: این مساله به نحوه تأمین مواد اولیه و محدودیت‌های موجود در این بخش بر می‌گردد. بعضی از قطعات لازم برای تولید لوازم خانگی باید از داخل تأمین شود و بخشی نیز باید وارد شود، ممکن است محدودیت‌های موجود در این بخش‌ها در معیوب شدن لوازم خانگی تاثیرگذار باشد. وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی هیچ‌وقت کیفیت تولیدات خود را پایین نمی‌آورند تا بازار را از دست ندهند اما برخی واحدهای زیرپله‌ای برای کاهش قیمت تمام شده ممکن است کیفیت تولیداتشان را کاهش دهند.

دبیر انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد معیوب شدن برخی لوازم خانگی داخلی چند روز پس از تحویل کالا از تولیدکننده گفت: برخی قطعات مانند بُرد یخچال فریزر در داخل تولید نمی‌شود و باید از طریق واردات تامین شود. شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی این قطعات را باید از کشور سازنده اصلی تامین کنند که کیفیت قابل قبولی داشته باشد. در عین حال در کنار واردات هر 100 قطعه لوازم خانگی نیز باید 5 تا 10 قطعه برای تأمین نیاز قطعات یدکی به کشور وارد شود. بازارچی تصریح کرد: به این ترتیب قطعات یدکی نیز به همراه قطعات مورد استفاده در خطوط تولید، به کشور وارد می‌شود و در صورت معیوب بودن لوازم خانگی،‌ تولیدکننده موظف است نسبت به تعویض قطعه معیوب اقدام کند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون