• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

به ‌بهانه مختومه شدن پرونده شكايت خاتمي از كريمي‌قدوسي در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان

داستان دنباله‌دار اتهامات

سيدميلاد علوي

 

 

كريمي قدوسي نخستين‌بار از «تقليد صداي رييس‌جمهوري توسط برادرش» و «خانه‌نشيني 9 روزه وزير امور خارجه» سخن به ميان آورده و هر بار هم كه خبرنگاران منبع اين اطلاعات را از او مي‌پرسند، جز لبخند پاسخي تحويلشان نداده است. او معمولا حاضر به گفت‌وگو با «زنجيره‌اي‌ها» نيست، خود را از «صادق‌ترين» ساكنان ساختمان سبز بهارستان مي‌خواند و در پاسخ به چرايي تكذيب‌هاي پي‌در‌پي اظهاراتش مي‌گويد كه ساير مسوولان حاضر نيستند «حرف‌هاي‌شان در جلسات خصوصي را علني بيان كنند.» جواد كريمي‌قدوسي، نماينده عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس، اما ابايي از طرح اتهامات و ادعاهاي تازه عليه مسوولان فعلي و گذشته ندارد و حتي صراحتا رييس شوراي عالي امنيت ملي كشور را به ‌نقل از اطلاعات سپاه، «جاسوس» مي‌نامد؛ ادعايي كه هنوز ساعتي از طرحش نگذشته، ازسوي سپاه تكذيب شد.

كريمي‌قدوسي اما با ادعاهاي خود بسياري از مسوولان اصلاح‌طلب يا نزديك به اصلاح‌طلبان را مورد نوازش قرار داده است. چنانچه در يكي از آخرين موارد در هفتمين ‌روز مهرماه سال گذشته در شبكه اجتماعي فيلتر شده توييتر، ادعايي را با ذكر برخي جزييات تكرار كرد كه پيش‌تر از سوي محمدرضا نقدي، معاون فرهنگي فعلي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز مطرح شده بود. نماينده مشهد در توييتر خود گفته بود كه رييس دولت اصلاحات در ايام انتخابات پرحاشيه دهمين دوره رياست‌جمهوري در سفري به عربستان، خواستار حمايت ملك‌ عبدالله، پادشاه اين كشور از ميرحسين موسوي شده است. ادعاي او به همين ‌جا ختم نشده و اين نماينده مجلس روايتي را از پاسخ پادشاه عربستان به خاتمي نقل كرد و نوشت: «در آن جلسه عبدالله خطاب به خاتمي مي‌گويد: چرا ايران در منطقه و كشورهاي عربي فعال است؟ مي‌خواهيد دستور بدهم ايران را روي سرتان خراب كنند؟»

كريمي‌قدوسي در ادامه و درباره پاسخ خاتمي به ملك ‌عبدالله، جمله‌اي را نقل كرد كه تا چند روز نقل توييتر شده بود. او مدعي شد كه رييس دولت اصلاحات، پادشاه عربستان را «اعلي‌حضرتا» خطاب كرده و در پاسخ به پرسش او گفته است: «اعلي‌حضرتا، درصورت راي آوردن ما، از هر كجا كه امر بفرماييد خارج مي‌شويم.» اظهارات كريمي‌قدوسي تا حدي براي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در آن زمان غيرقابل باور بود كه عمدتا با ماجرا با ‌ديد طنز مواجه شدند و كمي بعد هم به‌ سادگي از كنارش گذشتند. هر چند چنان كه از قديم هم گفته‌اند: «اين رشته سر دراز دارد...» محمدرضا نقدي 10 روز پس از اظهارات كريمي‌قدوسي در برنامه اينترنتي شبكه افق به نام «رو در رو» حاضر شد و بار ديگر ادعاهاي 2 سال پيش عليه رييس دولت اصلاحات و اتفاقات رخ ‌داده بعد از انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 را تكرار كرد. او در جريان اين گفت‌وگو بدون ذكر نام كريمي‌قدوسي، توييت‌هاي او را تاييد و گوشزد مي‌كند كه «نوار گفت ‌و گو و گزارش ديدار خاتمي با پادشاه عربستان موجود است.»

اين ادعاي نقدي اما همان زمان با واكنش دفتر خاتمي مواجه و منجر به شكايت رييس دولت اصلاحات از او شد؛ شكايتي كه تا امروز هم منجر به صدور راي نشده و براساس اظهارات رضا باقري - وكيل خاتمي - «هيچ پيشرفتي نداشته است.»

با اين حال دفتر رييس دولت اصلاحات در مقابل ادعاهاي كريمي‌قدوسي سكوت نكرد و پرونده اين شكايت براي بررسي به هيات نظارت مجلس شوراي اسلامي ارجاع شد. با آغاز بررسي‌ها در هيات نظارت، افكار عمومي انتظار حضور وكلاي خاتمي و كريمي‌قدوسي در جلسات مذكور را داشتند ولي چنانچه خود كريمي‌قدوسي به «اعتماد» گفته اگر چه او براي بيان ديدگاه و طرح مدعياتش به جلسات هيات نظارت بر رفتار نمايندگان رفته اما هرگز فرصتي براي حضور وكيل خاتمي در اين جلسات فراهم نشده است. كريمي‌قدوسي اما حالا صراحتا به خبرنگار ما مي‌گويد پرونده شكايت خاتمي از او در هيات نظارت قوه ‌مقننه، «مختومه» شده است. عليرضا سليمي، عضو هيات نظارت مجلس شوراي اسلامي نيز كه خود چندي پيش به ‌واسطه جنجال توييتري به چهره‌اي نام‌آشنا براي دنبال‌كنندگان اخبار بهارستان تبديل شد، درست در لحظاتي كه پشت گيت‌هاي حفاظتي لابي‌هاي بهارستان ايستاده و تاكيد مي‌كرد كه «نماينده دور اول نيست» و خوب بلد است طوري با خبرنگاران مصاحبه كند كه در نهايت حرف خاصي هم نزده باشد، در گفت‌وگويي مختصر با «اعتماد»، رسيدگي و مختومه ‌شدن پرونده شكايت خاتمي از كريمي‌قدوسي در هيات نظارت را تاييد كرده است. پيگيري‌هاي خبرنگار ما در لابي كم‌نور بهارستان اما نشان داد كه كريمي‌قدوسي به‌تنهايي در جلسه هيات نظارت بر رفتار نمايندگان براي رسيدگي به شكايت خاتمي حاضر شده و اسنادي نيز ارايه كرده است. نماينده مشهد تاكيد مي‌كند كه اظهارات خاتمي درباره ديدار خود با پادشاه عربستان ضبط شده است. با اين همه اما بر اساس اظهارات كريمي‌قدوسي، گويا آنچه او در جلسه هيات نظارت به عنوان سند ارايه كرده، «نوار» اظهارات سردار نقدي در همان گفت‌وگوي تصويري با برنامه «رو در رو» شبكه افق است. به بيان ديگر، هيات نظارت صرفا با استناد به اظهارات معاون فرهنگي سپاه پاسداران كه صحت آنها به ‌واسطه شكايت سال 95 رييس دولت اصلاحات زير سوال است، پرونده شكايت خاتمي از عضو جبهه پايداري مجلس دهم را مختومه كرده است. نكته عجيب ماجرا آنجاست كه يكي از اعضاي هيات نظارت كه نخواست نامش فاش شود، مختومه شدن پرونده شكايت خاتمي از كريمي‌قدوسي را مترادف با «محكوميت رييس دولت اصلاحات» دانسته است؛ حال آنكه بر اساس، اساسنامه هيات نظارت بر رفتار نمايندگان اين جلسه صرفا براي بررسي ادعاي كريمي‌قدوسي و حدود آن تشكيل شده، نه قضاوت درباره عملكرد رييس دولت اصلاحات. با تمام اين نواقص اما آنچه قطعي است، پايان بررسي پرونده شكايت خاتمي از نماينده مشهد در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است.

 


روايت كريمي‌قدوسي از آخرين جزييات پرونده شكايت خاتمي

حرف‌هاي سردار نقدي را به عنوان سند پخش كردم

آقاي كريمي‌قدوسي! جلسه هيات نظارت براي بررسي شكايت آقاي خاتمي از شما برگزار شد؟

بله، برگزار شد.

شما در آن جلسه حاضر شديد؟

بله، به جلسه رفتم و سند خود را هم به حاضران نشان دادم. ضمن اينكه اين موضوع عطف به مجلس هشتم مي‌شد، چرا كه من در مجلس هشتم اين موضوع (ديدار خاتمي با پادشاه عربستان) را مطرح كرده‌ام، حتي از تريبون مجلس نهم نيز اين موضوع را مطرح كردم.

سند نشان داديد؟

بله، سند اين موضوع مشخص است. يعني صحبت‌هاي آقاي خاتمي كه اين صحبت‌ها را مطرح كرده، ضبط شده است. جناب آقاي سردار نقدي، مسوول فرهنگي سپاه بعد از همين توييت و مصاحبه من، مصاحبه كرد و گفت كه نوار موجود است. خودش (خاتمي) بگويد چه چيزهايي گفته است!

اين سندي كه در جلسه هيات نظارت پخش كرديد، چه بود؟

نوار صحبت‌هاي آقاي نقدي.

يعني سند شما درباره ديدار آقاي خاتمي با پادشاه عربستان نوار صحبت‌هاي آقاي نقدي است كه بعد از توييت شما در مصاحبه‌اي حرف‌هاي شما را تاييد كرده؟

بله! چون پرونده فتنه 88 دست سپاه بوده است. آن زمان در مجلس هشتم ما اين اسناد را در اختيار داشتيم.

يعني اسناد ديدار آقاي خاتمي با ملك عبدالله را در اختيار داشتيد؟

بله.

اين سند كه مي‌گوييد در اختيار داشتيد، چيست؟

آقاي خاتمي در جلسه روحانيون مبارز جزييات ديدار خود با پادشاه عربستان را براي دوستان يا همكارانش تشريح مي‌كند.

اين فايل صوتي كه مي‌گوييد چطور به دست سردار نقدي و شما رسيده است؟

اطلاعات سپاه مسوول مقابله با فتنه بوده و اخبار و مطالب مربوط به آن را جمع‌آوري كرده است.

وكيل آقاي خاتمي در اين جلسات حاضر بود؟

خير! هيات نظارت بر رفتار نمايندگان است. وكيل در اينجا حاضر نمي‌شود. شكايت به هيات نظارت ارسال شده و در آنجا بررسي مي‌شود. من در اين جلسه حاضر شدم و گفتم اين هم سند كه مي‌خواستيد.

پس شما به تنهايي در اين جلسه حاضر شديد و با همين سند كه گفتيد پرونده مختومه شد؟

بله! نوار را پخش كردم و گفتم اين هم سند. ديگران حرف‌هايي زدند كه من گفتم سند تمام اين موارد موجود است...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون