• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3216 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۲ فروردين

خشونتي ديگر توسط پليس امريكا

پليس امريكا بار ديگر متهم به اعمال خشونت‌آميز نژادپرستانه شده و اعتراض‌هاي جامعه رنگين‌پوست ايالات متحده و همچنين مدافعان حقوق بشر در اين كشور را برانگيخته است. پس از انتشار ويديوي كشته شدن يك فرد سياهپوست توسط پليس در ايالت كاروليناي جنوبي امريكا، اكنون ويديوي ديگري منتشر شده كه نشان مي‌دهد والتر لامر اسكات 50 ساله زماني كه به دليل يك عدم توقف در هنگام چراغ قرمز با ايست مايكل اسليجر، مامور پليس شهر چارلستون شمالي روبه‌رو مي‌شود، به دليل وحشت از اقدام احتمالي اين پليس از خودروي خود خارج شده و پا به فرار مي‌گذارد.  اين ويديو كاملا بي‌اساس بودن ادعاي پليس قاتل درباره مورد تهديد قرار گرفتن از سوي مقتول را رد مي‌كند. اگر چه انتشار اين ويديو باعث دستگيري پليس ضارب و اتهام قتل عليه او شده است اما به باور ناظران با توجه به احكام سابق كه حكم به تبرئه پليس ضارب مي‌داد، احتمال محكوم شدن اين پليس يا صدور حكم سنگين عليه او بسيار ناچيز است. بنابر گزارش‌ها، در سال 2013 نيز از اين پليس ضارب به خاطر استفاده نابجا از اسلحه فلج‌كننده خود، شكايت شده بود ولي او تحت پيگرد قضايي قرار نگرفته بود.  اما اكنون ويديويي منتشر شده كه به شكل مستند نشان مي‌دهد مايكل اسليجر به طور عمد والتر لامر اسكات را به قتل رسانده است، در حالي كه مقتول هيچ تهديدي عليه او نداشته است. اسليجر مدعي است كه مقتول، شوك الكتريكي او را از جا درآورده بود و شليك‌هايش براي حفاظت از جانش بوده است. در پي انتشار اين ويديو روز چهارشنبه، صدها تن از شهروندان چارلستون شمالي در ايالت كاروليناي جنوبي در برابر محل وقوع قتل گردهم آمدند.  فيدين سانتانا، جوان رنگين پوستي كه با گوشي موبايل خود اين ويديو را ثبت كرده در مصاحبه‌اي اعلام كرده: دليل اينكه اين تصاوير را ثبت كردم براي اين بود كه اگر روزي چنين بلايي سر من هم بيايد مي‌خواهم كه همه، حقيقت ماجرا را بدانند.
وي همچنين اذعان دارد كه در زمان فيلمبرداري بسيار نگران بوده است كه پليس به سوي او نيز تيراندازي كند.  لازم به ذكر است از تابستان گذشته تاكنون، موارد مشابه تيراندازي و قتل سياهپوستان به دست ماموران پليس، اعتراض گسترده مردمي عليه خشونت پليس امريكا را به همراه داشته كه در برخي موارد به شورش شهري نيز منجر شده است.  ابتدا كشته شدن نوجواني سياهپوست به نام مايكل براون 17 ساله در شهر فرگوسن در ايالت ميزوري، منجر به اعتراض‌هاي بسياري در اين زمينه شد و بعد كشته شدن اريك گارنر در نيويورك به آتش اعتراض‌ها به پليس افزود.
ظاهرا چارلستون شمالي نيز از همان تبعيضي رنج مي‌برد كه فرگوسن مي‌برد. تنها ۳۷ درصد از ساكنان چارلستون شمالي را سفيدپوستان تشكيل مي‌دهند. در نيروي پليس اما ۸۰ درصد سفيدپوست هستند. برخي معتقدند كه همين نسبت نابرابر نژادها در نيروي پليس موجب مي‌شود كه سياهپوستان بيشتر مورد خشونت پليس قرار بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون