• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

چرا مخالفان FATF سرنوشتِ «پالرمو» و «CFT» را به اقدام امريكا عليه سپاه گره مي‌زنند؟

نسخه قاليباف براي FATF

تصميم‌گيري براي لوايح معروف به FATF بعد از قراردادن سپاه جزو ليست گروه‌هاي تروريستي از سوي امريكا وارد فاز جديدي شد و از آن روز، مخالفان تمام حرف‌شان درباره مخالفت با اين لوايح متوجه اقدام امريكا درباره سپاه است. نبايد با كنوانسيون‌هاي بين‌المللي موافقت كنيم يا به آن بپيونديم. يكي از اين افراد محمدباقر قاليباف شهردار اسبق تهران و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است. او در توييتي با هشتگ FATF مي‌نويسد: «در شرايط فعلي، پذيرفتن توصيه‌هايFATF، قطعا به ضرر ماست، اما پاسخ سريع و صريح «بله» يا «نه»، منافع ملي امروز و فرداي ما را تامين نمي‌كند.» البته اين بخشي از يادداشت قاليباف در روزنامه اصولگراي «صبح نو» است كه در توييتر به آن اشاره مي‌كند؛ روزنامه‌اي كه درست از 3 سال قبل، يعني از همان انتشار نخستين شماره در ارديبهشت‌ماه 95 به عنوان روزنامه نزديك به قاليباف شناخته مي‌شد و حالا به ‌نظر مي‌رسد قرار است ارتباط اين مطبوعه و شهردار اسبق پايتخت نيز وارد فازي تازه شود. به هر تفسير، قاليباف در يادداشت روز گذشته خود در «صبح‌ نو» كه با عنوان «ضرورت روزآمدسازي شيوه‌هاي مبارزه با نظام سلطه» منتشر شد، مي‌نويسد: «ما نمي‌توانيم از كنار امريكا و مسائل ديگري نظير FATF عبور كنيم و آنها را ناديده بگيريم. به هر حال فشار آنها وجود دارد و روزبه‌روز هم بيشتر مي‌شود. مثلا در همين داستان گروه اقدام مالي يا FATF، چه درون آن باشيم و چه بيرون آن، تاثير خيلي زيادي در توانايي اين نهاد براي اعمال فشار بر ايران ايجاد نمي‌شود، زيرا برخلاف سازمان‌هاي بين‌المللي قديمي‌تر FATF حتي بر عملكرد غيرعضوها هم نظارت دارد و مي‌تواند آنها را تحريم كند، كما اينكه تا پيش از امضاي توافق برجام با ايران اين‌گونه رفتار مي‌كرد و بعد از برجام اقدامات تقابلي خود را تعليق كرد.

به زبان ساده در حالي كه شوراي امنيت خود را متولي و مسوول حفظ امنيت بين‌المللي مي‌داند FATF هم مي‌گويد من مسوول حفظ امنيت نظام مالي جهان هستم و لذا مي‌توانم با هر اقدامي كه امنيت نظام مالي جهان را از نظر من تهديد مي‌كند مقابله كنم، چه اين عنصر تهديدكننده عضو FATF باشد و چه نباشد، زيرا هم‌اكنون كه وارد آن نشده‌ايم، تعاملات مالي و بانكي ما را به بهانه‌هاي سياسي و نه به دلايل فني محدود كرده است، حتي در ميان اعضاي FATF نسبت به سياسي‌كاري آن اعتراض وجود دارد. برخورد دوگانه FATF با امارات متحده عربي و ايران در موضوع پولشويي نمونه آشكار اين برخورد دوگانه است. متاسفانه شبكه‌هاي جديد حكمراني در جهان اين‌گونه‌اند، مثل سازمان ملل نيستند كه طرف حساب شما دولت‌ها و مجموعه‌اي از معاهدات بين‌المللي باشد و حقوق شما هم روشن باشد و لااقل بتوانيد از نقض حقوق خودتان شكايت كنيد.»

نكته قابل‌توجه در بحث مخالفان FATF اما تناقضي است كه در اظهارات قاليباف و همفكرانش به‌چشم مي‌آيد؛ آنها معتقدند بايد وارد تعامل با دنيا شد تا با اقتصاد پوياتر نقشه امريكا براي تضعيف ايران را نقش برآب كنيم اما در عين حال براي وارد شدن به اين مرحله با فراهم كردن شرايط اوليه هم موافقت نمي‌كنند و علنا آن را نقشه‌اي شوم از جانب امريكا مي‌خوانند. آنها از طرفي خود را حامي استقلال اقتصاد از درآمدهاي نفتي معرفي مي‌كنند اما وقتي پاي تبادلات بانكي و تجاري به ميان مي‌آيد، دست رد به هرگونه اصول و قاعده‌اي مي‌زنند كه دروازه ورود به اين عرصه محسوب مي‌شود.

در اين ميان اما سوال اينجاست آيا چنانكه قاليباف مي‌گويد تصويب FATF‌ ارتباطي با تروريست خواندن سپاه از سوي امريكا دارد؟ و مهم‌تر اينكه آيا اين موضوع مي‌تواند منافع ملي را به خطر بيندازد؟! حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس كميسون امنيت ملي و سياست خارجي در اين رابطه به ايسنا گفته است: «موضوع FATF و لوايح پالرمو و CFT مقوله‌هاي جدا از اقدام امريكا هستند. جمهوري اسلامي ايران نبايد فعاليت مرتبط با FATF را در قالب روابط با امريكا ببيند كه هر كدام شرايط خاص خود را دارند. هر چند كه معتقدم اين شرايط منجر به اثرات منفي هم مي‌شود.» او ادامه مي‌دهد: «در شرايط كنوني تلاش دشمنان منزوي كردن ما در عرصه بين‌المللي است، لذا بايد با هر اقدامي كه باعث انزواي بين‌المللي ايران مي‌شود، مخالفت كرد.»

محمد فيضي نماينده اصلاح‌طلب مجلس نيز در نطق ميان‌دستور ديروز خود به همين موضوع اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «عده‌اي در كشور اين كار امريكا را مقدمه‌اي بر رد لايحه CFT و پالرمو در مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌دانند و با تاكتيك‌هاي مختلف و اهداف مشخص در جامعه سخن‌پراكني مي‌كنند. مبارزه با تامين مالي تروريسم و جرايم سازمان‌يافته بين‌المللي يعني بازي شفاف در عرصه بين‌المللي. از مجمع تشخيص مصلحت نظام انتظار مي‌رود اين دو لايحه را تعيين تكليف نمايد و با تصويب لايحه نشان خواهيم داد كه دنيا فقط امريكا نيست و بدون هيچ هراسي قاعده بازي در عرصه بين‌المللي را بلد هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون