• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

جهانگيري در مراسم«جايزه ميرزاخاني»:

۳۰ درصد جايگاه‌هاي مديريت اجرايي كشور دراختيار زنان قرار گيرد

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه زنان
به عنوان نيمي از جمعيت جامعه بايد نقش خود را در پيشرفت و توسعه همه‌جانبه ايران ايفا كنند، گفت: مديران كشور بايد شرايطي را فراهم كنند تا مسير براي حضور و نقش‌آفريني زنان در جامعه فراهم شود. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، اسحاق جهانگيري صبح روز گذشته در دومين جشنواره ملي «زن و علم، جايزه دكتر مريم ميرزاخاني» كه در دانشگاه تهران برگزار شد،
با اشاره به افتخارآفريني دانشمند جوان ايراني پروفسور مريم ميرزاخاني تصريح كرد: عملكرد شادروان ميرزاخاني موجب شد تا توجه همه انجمن‌ها، نهادهاي علمي-تخصصي و دستگاه‌هاي اجرايي كشور به موضوع زن و علم جلب شود و به پاس دانش او، روز تولدش به عنوان روز زن و رياضيات در سطح جهان نام گرفت. وي افزود: دكتر مريم ميرزاخاني افق‌هاي جديدي را در علم رياضيات ايجاد كرد و توانست در سطح بين‌المللي سرآمد و منحصر به‌فرد باشد. جهانگيري با بيان اينكه انتظار مي‌رود در ايران كه وطن دكتر مريم ميرزاخاني است، توجه بيشتري به دستاوردهاي اين دانشمند صورت گيرد، گفت: مسيري كه اين دانشمند در دوران حياتش طي كرد، بايد بيش از پيش موردتوجه مجامع علمي و مردم كشور قرار گيرد.

جهانگيري با بيان اينكه جامعه قدرشناس ايران هم در دوره عمر كوتاه دكتر مريم ميرزاخاني و هم پس از مرگ ناگهاني و اندوهبار ايشان قدردان اين دانشمند كشور بودند، گفت: دكتر مريم ميرزاخاني همواره اصرار داشت كه فرزندش تابعيت ايراني داشته باشد و دولت نيز به پاس احترام به زنان كشور قانون قديمي تابعيت را كه براساس آن فرزندان فقط مي‌توانستند از پدر تابعيت دريافت كنند، با فرستادن لايحه‌اي به مجلس شوراي اسلامي اصلاح كرد و اميدواريم هرچه زودتر اين لايحه تصويب شود.

وي با اشاره به وجود نخبگان و دانشمندان بزرگ ايراني كه در داخل و خارج كشور در مسير سربلندي ايران گام بر مي‌دارند، خاطرنشان كرد: اين افراد قهرمانان ملي و سرمايه‌هاي نمادين و علمي كشور هستند و ما بايد با اتكا به همين سرمايه‌ها، انگيزه‌ها را در كشور تقويت كرده و ضمن كشف استعدادها، سرمايه اجتماعي را افزايش دهيم.

معاون اول رييس‌جمهور در ادامه به موضوع بارش‌هاي اخير و سيل نيز اشاره و خاطرنشان كرد: سيل بخش وسيعي از كشور را دربر گرفت و ۲۴ استان كشور متحمل خسارات فراواني شدند. برآورد اوليه خسارات كه به زندگي مردم، اراضي كشاورزي و راه‌ها و زيرساخت‌ها وارد شده نشان مي‌دهد ميزان اين خسارات تاكنون حدود ۴۰هزار ميليارد تومان بوده است. وي اظهار داشت: البته ايران به‌شدت به اين ‌بارندگي‌ها نياز داشت؛ چراكه سال گذشته در همين ايام يكي از دغدغه‌هاي اصلي دولت تامين آب شرب براي بسياري از شهرها و روستاهاي كشور بود و با اين ‌بارش‌ها خداوند نعمت فراواني را به ما عنايت كرد. جهانگيري افزود: البته در جريان وقوع سيل باوجود همه مشكلات و خسارت‌ها، جلوه‌هاي درخشاني نيز از حضور و انسجام مردم، نهادها و دستگاه‌هاي مختلف به نمايش درآمد و بار ديگر نشان داد كه ملت ايران فرصت‌ها و ظرفيت‌هايي در درون خود دارد كه مي‌توان براي پيشرفت كشور از آن استفاده كرد.

وي با تاكيد بر اينكه به ‌شدت به يك زبان و فهم مشترك از مسائل نيازمند هستيم، گفت: ما براي عبور از مسائل و مشكلات به واژگاني نظير اميد، تاب‌آوري، همبستگي، تحرك و تفاهم نياز داريم و وقت آن است كه جامعه علمي و نخبگان كشور همه ظرفيت‌ها را به صحنه بياورند زيرا كارآمدي جمهوري اسلامي ايران جز از طريق به صحنه آوردن تمام سرمايه‌هاي كشور افزايش پيدا نخواهد كرد. معاون اول رييس‌جمهور از همه دستگاه‌هاي اجرايي خواست زمينه را براي استفاده از ظرفيت‌هاي مراكز علمي كشور در جهت توسعه فراهم كنند و گفت: اگر به ظرفيت‌هاي علمي كشور كم‌توجهي شود يا توجه نشود اين جفا در حق كشور خواهد بود.

جهانگيري همچنين با تاكيد بر اينكه اگر فرصت رقابت وجود داشته باشد و ميدان براي حضور زنان فراهم شود، زنان جايگاه خود را به دست خواهند آورد، گفت: براساس گزارش‌هاي ارايه شده ۴۷درصد پذيرفته‌شدگان دانشگاه دختر و بيش از ۲۷درصد اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها را زنان تشكيل مي‌دهند و در مواردي هم كه زنان موفق نشده‌اند به جايگاه اصلي خود دست پيدا كنند، يا تصميم‌گيري مديريتي دخيل بوده يا فرصت رقابت براي آنان مهيا نبوده است. وي افزود: دولت نيز در همين راستا در يكي از جلسات شوراي عالي اداري تصويب كرد كه طي برنامه ششم توسعه كشور بايد ۳۰درصد از جايگاه‌هاي مديريت اجرايي كشور در اختيار زنان قرار گيرد.

در اين مراسم سركار خانم ابتكار معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده نيز مريم ميرزاخاني را شخصيتي جهاني و بين‌المللي توصيف كرد و گفت: دكتر ميرزاخاني توانست جايگاه ممتاز علمي دختران و پسران ايراني را به نمايش بگذارد و به پاس دانش و خدمات او روز تولدش را به عنوان روز جهاني زنان در رياضيات نام‌گذاري كردند. در اين مراسم با حضور معاون اول رييس‌جمهور از برگزيدگان اين جشنواره در رشته‌هاي مختلف قدرداني شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون