• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

سياسيون و نظاميون در مورد فرمانده جديد سپاه چه گفتند؟

رهبر معظم انقلاب، يكشنبه شب طي حكمي ضمن اعطاي حكم سرلشكري به سردار حسين سلامي، او را به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب كردند. همچنين ايشان در حكم جداگانه‌اي ضمن تقدير و تشكر از تلاش‌هاي سرلشكر عزيز‌جعفري، او را با توجه به فعاليت‌هايي كه در زمينه جنگ نرم داشته به عنوان رييس «قرارگاه فرهنگي و اجتماعي حضرت بقيه‌الله» انتخاب كردند. بنابراين دوران 12 ساله حضور عزيز جعفري در راس سپاه پاسداران بالاخره به اتمام رسيد.

مقامات لشكري و كشور روز گذشته با پيام‌هايي انتصاب سرلشكر سلامي را به او تبريك گفته و برخي نيز تغييرات احتمالي در اين نهاد نظامي را بررسي كردند.

سردار علي شادماني، معاون هماهنگ كننده قرارگاه مركزي خاتم‌الانبيا (ص) در مورد اين انتصاب جديد به تسنيم گفت: «سردار سلامي از سال 1388 سمت جانشيني فرمانده كل سپاه را عهده‌دار بود كه اين مهم موجب شده تا تجربيات ارزنده‌ و گرانبهايي در كارنامه كاري سردار سلامي ثبت شود. سردار سلامي پيش از اين هم در سمت‌هاي متعدد ديگري كه در سپاه داشت همواره موفقيت‌هاي فراواني را كسب كرده و كارنامه درخشاني از خود بر جاي گذاشته است.»

همچنين محمدحسن قديري‌ابيانه، تحليلگر مسائل بين‌الملل نيز در گفت‌وگويي با تسنيم گفت: «من اين انتصاب را بسيار مبارك مي‌بينم و موجب تقويت سپاه در منطقه و كشور مي‌شود و اعتماد رهبر معظم انقلاب به ايشان نشان از شايستگي وي دارد.»

اين تحليلگر مسائل بين‌الملل با اشاره به اينكه انتظار مي‌رود در دوره مسووليت سرلشكر سلامي، حمايت از نيروي قدس بيش از گذشته شود و در راستاي انجام وظايف، سپاه را بهتر از گذشته مديريت كنند، مطرح كرد: «باتوجه به ايمان راسخي كه من از ايشان سراغ دارم، دشمن هم حساب جدايي روي اين انتصاب باز مي‌كند و در رابطه با ايران احتياط بيشتري به خرج مي‌دهد.»

مهدي چمران، فعال سياسي اصولگرا و عضو جبهه مردمي انقلاب اسلامي نيز در گفت‌وگو با پايگاه خبري آزادي با تاكيد بر اينكه «طبيعي است بعد از 10 سال فرماندهي سپاه به فرد ديگري سپرده شود»، توضيح داد: « ما در جريان تصميم‌گيري براي تغيير فرمانده سپاه نبوده و نمي‌دانيم كه كي و چطور به اين تصميم رسيده‌اند، اما روشن است كه اين موضوع به اقدامات امريكا مبني بر تروريست خواندن سپاه ارتباطي ندارد. زمان بسياري صرف فكر و ايجاد قرارگاهي شده كه اكنون سردار جعفري به آن رفته و جانشين وي نيز فرمانده سپاه شده است.»

مجتبي ذوالنوري، نماينده قم نيز در گفت‌وگو با مهر اين تغيير و تحول را طبيعي خواند و سردار سلامي را اين‌گونه توصيف كرد: «سردار سلامي فردي استراتژيست، توانمند و خوش‌سابقه است كه رده‌هاي مختلف صفي و ستادي را طي كرده است. او در بعد عملياتي نيز داراي تكنيك قوي بوده و در بعد ستادي نيز توانمند است.»

علي مطهري، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن تاكيد بر عملكرد مثبت سرلشكر عزيز جعفري توضيح داد: «عملكرد ايشان خوب بوده اما گاهي هم وارد سياست مي‌شد و اظهارنظرهايي در حوزه سياسي يا سياست‌ خارجي مي‌كرد كه اين موضوع خلاف رويه‌ مدنظر امام بود.»

او همچنين ابراز اميدواري كرد كه سرلشكر سلامي مساله ورود سپاه به سياست و اقتصاد را جدي بگيرد و هم بنگاه‌هاي اقتصادي را واگذار كند. همچنين وارد حوزه سياست و سياست خارجي نشود.

مطهري در پايان نيز تاكيد كرده كه چه مذاكره با امريكا انجام بشود يا نشود يا هر اقدام سياست داخلي و خارجي ديگري سپاه نبايد اظهارنظر كند و اگر سپاه از سياست و اقتصاد به دور نگه داشته‌ شود هم به نفع اين نهاد نظامي و هم به نفع كشور است.

علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران نيز از ديگر چهره‌هاي سياسي بود كه در مورد اين انتصاب جديد اظهارنظر كرد. او نيز در توييتر خود به بحث دخالت در امور سياست داخلي، خارجي و اقتصاد صحبت و تاكيد كرد كه بايد اين رويه اصلاح شود.

همچنين حسن روحاني رييس‌جمهوري، علي لاريجاني رييس قوه مقننه، سيد ابراهيم رييسي رييس دستگاه قضا، صادق آملي‌لاريجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سرلشكر محمد باقري رييس ستاد كل نيروهاي مسلح، امير سرلشكر موسوي فرمانده كل ارتش و برخي اعضاي كابينه دولت و جمعي از مقامات نظامي سپاه، ارتش و بسيج نيز در پيام‌هايي اين انتصاب را تبريك گفتند.

سرلشكر سلامي، 58 ساله و متولد يكي از روستاهاي توابع گلپايگان استان اصفهان است. او در سال 1357 در رشته مهندسي مكانيك دانشگاه علم و صنعت پذيرفته شد و با آغاز جنگ تحميلي به سپاه پيوست. پس از پايان جنگ دوره دانشكده فرماندهي و ستاد را گذراند و در مقطع كارشناسي ارشد مديريت دفاعي و مكانيك دانشگاه علم و صنعت فارغ‌التحصيل شد.

سردار سلامي پس از دوران دفاع مقدس از سال 1371 تا 1376 فرمانده دانشكده دافوس بود. او معاونت عمليات ستاد مشترك سپاه را از سال 1376 تا 1384، فرماندهي نيروي هوايي سپاه‌ پاسداران از سال 1384 تا 12 مهرماه 1388 و جانشيني فرماندهي كل سپاه و عضويت در هيات علمي دانشگاه عالي دفاع ملي را در كارنامه دارد. وي همچنين سال گذشته در تيرماه 97، طي حكمي با حفظ سمت، سرپرستي معاونت هماهنگ‌كننده سپاه را نيز به ‌عهده گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون