• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

از فيلم تازه مجيد مجيدي تا كتاب جديد علي‌اصغر حداد

جام تهي به‌نفع سيل‌زدگان

موفقيت يك فيلمساز در يك جشنواره جهاني، امضاي يك آلبوم به نفع زلزله‌زدگان و انتقاد از برگزاري نمايشگاه كتاب خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

 

لوح‌وفا به مجيدي رسيد

مجيد مجيدي، كارگردان فيلم‌هايي چون «محمد رسول‌الله»، «رنگ‌خدا»، «بيد مجنون» و... موفق به دريافت لوح تقدير وفا از كشور تركيه شد. جشنواره «صوفي‌سين» كه هرساله در اين كشور برگزار مي‌شود، يادنامه‌اي براي مولانا‌ جلال‌الدين بلخي است. گفتني ‌است كه اين جشنواره از اول تا هفتم ماه مه‌ (يازدهم تا شانزدهم ارديبهشت)، به مناسبت ورود خانواده مولانا به قونيه، برگزار مي‌شود و در آن فقط فيلم‌هايي كه تم عرفاني و مذهبي دارند، پذيرفته مي‌شوند. اضافه مي‌شود كه اين فستيوال در سال گذشته، رضا ميركريمي با فيلم «زير نور ماه» را دعوت كرده‌ بود. اهداي اين لوح قدرداني از كارگردان‌هايي است كه به ريشه‌ها و باورهاي معنوي و مذهبي خود وفادار مانده‌اند. همچنين اين فستيوال يك بخش سناريونويسي دارد كه علاقه‌مندان مي‌توانند از سال ديگر از طريق سايت صوفي‌سين اطلاعات لازم را بگيرند.

 

امضاي پوستر «جام تهي» به نفع سيل‌زدگان

مراسم امضاي پوستر و آلبوم «جام تهي» با حضور حسين عليزاده، فريدون شهبازيان و بهزاد جوانبخت برگزار خواهد شد. اين رويداد كه براي ياري رساندن به سيل‌زدگان هم‌وطن تدارك ديده شده روز پنج‌شنبه پنجم ارديبهشت‌ماه از ساعت 5 تا 7 عصر در كافه «كارفه» اجرا مي‌شود. آلبوم «جام تهي» در سال 1383 با صداي محمدرضا شجريان و بر مبناي ملودي‌هاي قديمي آهنگسازان ايراني منتشر شد اما فريدون شهبازيان با تنظيم مجدد و نوآورانه‌اش بر اين ملودي‌ها بار ديگر آنها را جاودانه و ماندگار كرد. «جام تهي» (در ماهور) با تك‌نوازي ويلن حبيب‌الله بديعي روي شعري از فريدون مشيري، «راپسودي براي سنتور و اركستر» (در ماهور) با تكنوازي فرامرز پايور، «راپسودي براي تار و اركستر» (در ماهور) با تكنوازي تار حسين عليزاده و «در كوچه‌سار شب» (در دشتي) روي شعري از هوشنگ ابتهاج قطعات اين آلبوم را تشكيل مي‌دهند. كافه «كارفه» واقع در ضلع شرقي پارك هنرمندان، انتهاي بن‌بست بيژن در اين روز ميزبان عموم مردم خواهد بود.

 

حداد و نمايشگاه كتاب

علي‌اصغر حداد، مترجم شناخته‌شده ‌كشورمان اعتقاد دارد كه نمايشگاه كتاب در ايران از روز ازل تا حالا به آن مفهومي كه در دنيا برگزار مي‌شود نبوده است. حداد درباره وضعيت برگزاري نمايشگاه كتاب تهران گفته است كه نمايشگاه در اينجا فقط يك فروشگاه بزرگ كتاب است و نقشي را كه بايد به عنوان نمايشگاه كتاب بازي كند، از اول بازي نكرده است، حالا هم بازي نمي‌كند. تا وقتي هم كه كساني خارج از حيطه ادبيات و فرهنگ بگويند در نمايشگاه كتاب چه بايد اتفاق بيفتد و چه نبايد اتفاق بيفتد، همين‌ آش است و همين كاسه؛ نمايشگاه كيفيتي نداشته و در آينده هم نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون