• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3216 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۲ فروردين

سوال: در راه رسيدن به كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي، اصلاح‌طلبان مواجهه با كدام رقيب را ترجيح مي‌دهند؟ رقيبي يكپارچه و متحد يا اردوگاهي متشتت و متفرق؟

استقبال از وحدت رقيب

محسن   رهامي٭

اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا براي انتخابات اسفند 94 با ليست واحد و همچنين ايجاد وحدت ميان همه جريان‌هاي اصلاح‌طلب و معتدل وارد انتخابات شوند. در حال حاضر هم البته اگر رقباي ما قاعده‌مند وارد انتخابات شوند و بر طبق فرمول قواعد انتخابات سياسي عمل كنند به نفع ما است. قطعا اگر رقباي ما در قالب يك ليست مشخص وارد انتخابات شوند هم تكليف مردم مشخص است و هم به قاعده مند شدن انتخابات كمك مي‌كند. جريان‌هايي كه با تابلوهاي مختلف به صورت نوظهور وارد انتخابات مي‌شوند و شعارهاي عوام‌گرايانه مي‌دهند قطعا فضاي انتخابات را با آسيب رو‌به‌رو خواهند كرد. موضوعي كه در مورد انتخاب احمدي‌نژاد هم رخ داد. احمدي‌نژاد و نيروهاي نزديك به او هم به شكل جرياني نوظهور وارد انتخابات شدند و با استفاده از روش‌هاي پوپوليستي توجه مردم را جلب كردند. گرچه اصولگرايان در ابتدا از او حمايت كردند اما در نهايت با آسيب‌هاي جدي كه به كشور وارد شد ما با اعلام برائت جريان‌هاي سياسي از جريان احمدي‌نژاد رو‌به‌رو شديم. به همين دليل اصلاح‌طلبان ترجيح مي‌دهند كه در انتخابات آتي با رقيبي منسجم و متحد رو‌به‌رو شوند. با اين شرايط هم تكليف مردم مشخص است و هم اصلاح‌طلبان مي‌دانند با چه رقيبي با چه مواضع سياسي، فرهنگي اقتصادي و با چه ليست انتخاباتي رو‌به‌رو هستند.
٭ ‌ عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات

 

رقيب متحد، شاخصه رقابت مطلوب

محمدرضا   خباز٭

انتخابات مجلس دهم از اهميت زيادي برخوردار است. مردم در سال 92 به گفتمان مطرح شده ازسوي آقاي روحاني راي داده‌اند و انتظار تحقق هر چه بيشتر اين شعارها را از دولت يازدهم دارند. اگر مجلسي كه با راي مردم شروع به كار خواهد كرد، با همان شعارها و نظرات همخواني داشته، مي‌توانند مشكلات به جا مانده از دولت قبل را يكي پس از ديگري حل كنند. دولت و مجلس دو بال پرنده نظام هستند و اگر هر يك از آنها در انجام وظايف خود تعلل كنند، كليت حركت آن را با مشكل مواجه مي‌كنند.بنابراين لزوم فهم مشترك مجلس آينده با دولت آشكار مي‌شود. اصلاح‌طلبان همواره رقيب خود را رقيبي با نشاط، همدل و بدون تفرقه مي‌خواهند. رقيبي كه بتوانند با طرح برنامه‌ها و گفتمان‌هاي كارآمدتر با او به رقابت بپردازند. البته لزوم وجود شرايط برابر در رقابت بسيار اهميت دارد. اينكه گروه خاصي از امتياز ويژه برخوردار باشد و بتواند تمام كانديداهاي خود را بفرستد و گروهي ديگر چنين شرايطي نداشته باشد، شرايط بازي برابر را از بين مي‌برد. در صورت خود وجود شرايط برابر در رقابت، اصلاح‌طلبان هر چه انتخابات رقابتي‌تر و همراه با مسالمت بيشتر را مطلوب‌تر مي‌دانند. اصلاح‌طلبان تمايل ندارند كه رقيبي فشل، ناكارآمد و متفرق داشته باشند البته آنها همچنين مايلند كه بتوانند با تمام ظرفيت خود در يك رقابت برابر شركت داشته باشند تا نهايتا مردم بتوانند در فضاي آرام و به دور از تنش نمايندگان خود را در قوه مقننه انتخاب كنند و بتوانيم شاهد رشد و توسعه كشور در آينده باشيم.
٭معاون امور تقنيني معاونت پارلماني رييس‌جمهور

 

انتخابات، تعيين‌كننده وزن تفكرات

داريوش   قنبري٭

ورود منسجم و متحد هر دو جريان سياسي كشور در انتخابات مجلس دهم مي‌تواند وزن واقعي هريك از دو جناح را در ميان مردم مشخص كند. اصلاح‌طلبان نيز تمايل دارند تا با رقيبي قدرتمند و منسجم وارد رقابت شوند. اينكه در انتخابات هريك از طرفين به رقابتي برابر بپردازد و از تمامي ظرفيت‌هاي خود براي جلب نظر مردم استفاده كند و بتواند كانديداهاي قدرتمند خود را در انتخابات داشته باشد، هرچه بهتر و بيشتر مي‌تواند برآورده‌كننده اركان دموكراسي باشد. انتخابات تعيين‌كننده وزن تفكرات دو جناح در ميان مردم است و هرچه انتخابات در فضاي آرام و به دور از تنش و با رقابت گسترده انجام بگيرد اين امر محقق مي‌شود و به معيارهاي دموكراسي نيز نزديك‌تر است و نتيجه آن  مي‌تواند خواست عمومي مردم را نيز دربرداشته باشد. اميدواريم در اين انتخابات با ورود وحدتمند و قدرتمند هر دوجناح اصلاح‌طلب و اصولگرا بتوانيم گامي را در جهت توسعه سياسي كشور‌برداريم و راهي به سمت تحقق بيشتر اركان دموكراسي باز كنيم. همچنين اميدواريم در انتخابات مجلس دهم تفكرات، ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي حزبي ملاك و مبناي رقابت قرار بگيرد. در اين صورت مي‌توانيم مجلسي توانمند داشته باشيم .طبيعتا مجلس كارآمد كه بتواند مشكلات مردم را به خوبي حل و فصل كند از دل انتخاباتي بيرون مي‌آيد . در اين راه چه بهتر آنكه هر دو جريان اصلي كشور به صورت يكپارچه با هم به رقابت بپردازند.
٭نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي

 

فوايد انتخابات رقابتي

‌ يدالله طاهرنژاد‌٭

انتخابات مجلس دهم هر چه با حضور مقتدر و منسجم هر دو جناح كشور همراه باشد، انتخابات بهتري خواهد بود. اصلاح‌طلبان نيز اميدوارند اصولگرايان با وحدت و انسجام در انتخابات مجلس شركت كنند و با جبهه‌هاي متفرق و از هم گسيخته‌اي در انتخابات مواجه نشوند .  اين در شرايطي است كه رقيب اصولگراي ما هنوز در اين راه به توفيقات قابل ذكري دست نيافته كه البته با توجه به زمان باقيمانده تا انتخابات مي‌توان اميدوار بود آنها هم به انسجام لازم براي حضور قدرتمند در انتخابات دست يابند. متاسفانه به نظر مي‌رسد كه اصولگرايان در ايجاد انسجام و وحدت دچار مشكل شده‌اند اما علاقه‌مند هستيم كه اين اتفاق رخ دهد. چرا كه به هر حال اگر يك جناح بتواند وحدت خود را حفظ كند و رقابت بر سر كارآمدي برنامه‌ها باشد مردم نيز انتخاب آسان‌تري خواهند داشت و راي پايگاه اجتماعي يك جريان پراكنده نمي‌شود. اميدواريم در آينده توسعه سياسي كشور بيش از اين محقق شود و ما بتوانيم شاهد رقابت برنامه‌ها باشيم. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند در اين انتخابات با تمام ظرفيت‌هاي خود وارد شوند و كانديداهاي اصلح خود را ارايه كنند و فضاي آرامي براي انتخاب مردم ايجاد شود، نتيجه انتخابات هر چه بيشتر دربردارنده خواست عمومي خواهد بود. در شرايط برابر انتخابات اميدواريم كه بتوانيم مجلسي عقلاني و تامين‌كننده منافع ملي داشته باشيم. اين انتخابات از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. وجود يك مجلس كارآمد مي‌تواند گام‌هاي مثبتي را در جهت منافع ملي بردارد.
٭   عضو حزب كارگزاران

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون