• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3216 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۲ فروردين

آخرين تلاش‌هاي اصولگرايان براي وحدت

آيا ائتلاف لاريجاني - ناطق در برابر جامعتين قرار مي‌گيرد؟

 

گروه احزاب| تحركات اخير جريان اصولگرايي نشان مي‌دهد وحدتي كه بيش از يك سال در پي آن بوده‌اند همچنان محقق نشده است. آنها قريب به 11 ماه مانده به انتخابات مجلس دهم همچنان در پي حل بحران وحدت ميان طيف‌هاي مختلف اين جريان فكري هستند؛ وحدتي كه اگر اتفاق نيفتد ممكن است براي سال‌ها از عرصه مديريتي كشور كنار گذاشته شوند.
 سال گذشته اصولگرايان به جز چهار بار برگزاري جلسات وحدت كه با پشتيباني موحدي كرماني و مديريت سيد رضا تقوي برگزار شد چندين نشست مشترك هم داشته‌اند. نشست حزب موتلفه اسلامي به عنوان يكي از احزاب تاثيرگذار در جريان اصولگرايي با جبهه پايداري و جمعيت ايثارگران از جمله اين نشست‌ها بود، گويا كه اصولگرايان سنتي قصد دارند تا با برگزاري اين نشست‌هاي دو يا چند جانبه اصولگرايان معتدل اين جريان را براي ائتلافي انتخاباتي راضي كنند. آنها همچنان در تلاش‌اند تا به رسم گذشته همه اصولگرايان را زير چتر جامعتين و محور وحدت يا حتي ائتلاف طيف‌هاي مختلف اصولگرايي قرار دهند.
گرچه با فوت آيت‌الله مهدوني‌كني در سال گذشته و حبيب‌الله عسگراولادي سال پيش از آن رهبري اصولگرايي با بحران روبه‌رو شد اما سه آيت‌الله در تلاش هستند تا بحران رهبري در اين جريان چندان به چشم نيايد. 18 فروردين، جلسه سه‌جانبه‌اي ميان آيات يزدي، موحدي كرماني و مصباح‌يزدي بعد از اينكه در سال گذشته بارها لغو شد يا به تعويق افتاد برگزار شد. جلسه خصوصي‌اي در قم كه جزيياتي از آن رسانه‌اي نشد اما محور اين جلسات تاكيد بر همگرايي اصولگرايان بود.
جبهه پيروان به دنبال راه‌حل
همچنين سه‌شنبه هفته گذشته جلسه هيات رييسه جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز با محوريت موضوع چگونگي وحدت اصولگرايان برگزار شد. به گفته كمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان در اين جلسه كه همه اعضاي هيات رييسه در آن حضور داشتند موضوع مورد بحث چگونگي وحدت ميان اصولگرايان و نقش گروه‌هاي مرجع در اين زمينه بود. در اين جلسه مقرر شد تا جبهه پيروان در زمينه وحدت اصولگرايان و نقش گروه‌هاي مرجع با ساير احزاب فعاليت و گفت‌وگو داشته باشد و روند انسجام و همگرايي از طرف جبهه پيروان بيشتر دنبال شود.
اما گويا در اين ميان اصولگرايان معتدل هم نقش مهمي در اين ائتلاف انتخاباتي بازي مي‌كنند تا شايد اين بار بازي اصولگرايان را پيش از انتخابات برهم نزنند. الياس نادران از اعضاي نزديك به جبهه پايداري در گفت‌وگو با سايت نماينده وضعيت جلسات وحدت اصولگرايان و سازوكار رسيدن به اين وحدت را ارزيابي كرده است. او مي‌گويد: «راجع به سازوكارهاي وحدت، چگونگي رسيدن به ائتلاف براي نامزدهاي انتخاباتي و حمايت‌هايي كه بايد از جريانات اصولگرا صورت بگيرد تفاهمات خوبي شكل گرفته؛ همه دوستان همت‌شان بر اين است ما يك مجلس قدرتمند اصولگرا و باانگيزه داشته باشيم، حتي اگر زيرمجموعه‌هاي اصولگرايي در آن مجموعه، نماينده هم نداشته باشند.» او مي‌گويد هيچ كدام از تشكل‌هاي اصولگرا تعصبي روي نامزدهاي منتخب‌شان براي ورود به مجلس نخواهند داشت: «بنده اين موضوع را هم از دوستان پايداري، مجموعه دوستان ايثارگران و رهپويان و هم از دوستان جبهه پيروان خط امام و رهبري شنيده‌ام كه هيچ تعصبي نسبت به نامزدهاي خودشان ندارند و همه همت بر اين است نمايندگاني كه به مجلس ورود پيدا مي‌كنند، نمايندگاني باشند كه بتوانند از آرمان‌هاي انقلاب، رهنمودهاي حضرت آقا و توصيه‌ها و سياست‌هاي كلي به‌خوبي دفاع كنند».
تفاهمنامه    اصولگرايان
الياس نادران مي‌گويد: حاصل ده‌ها جلسه وحدت ميان اصولگرايان تفاهمنامه‌هايي است كه روي جزييات، سازوكارهاي وحدت، نحوه انتخاب نامزدها و شوراهاي مختلفي كه در آن مجموعه‌ها ساختار وحدت را شكل مي‌دهند مكتوب شده است. او همچنين از نهايي شدن هيات داوري در جلسات آخر ميان اصولگرايان خبر داده است. جلسات دوجانبه و سه‌جانبه‌اي كه بين ايثارگران و موتلفه
و بين ايثارگران و پايداري و بين پايداري و موتلفه برگزارشده است.
لطف‌الله فروزنده، سخنگوي جمعيت ايثارگران هم در موضع‌گيري اخير خود به فارس گفته است كه جلسه سه‌جانبه سه آيت‌الله وضعيت وحدت در ميان اين جريان فكري را بهبود بخشيده و اختلافات را به حداقل رسانده است.
همچنين قائم‌مقام جمعيت رهپويان هم وضعيت وحدت ميان اصولگرايان را بعد از نشست سه‌جانبه آيات يزدي، مصباح و موحدي‌كرماني زمينه‌ساز برگزاري نشست و جلسه ميان احزاب و نيروهاي اصولگرا مي‌داند و در گفت‌وگويي با فارس تاكيد كرده است كه صرف انتشار خبر اين نشست موجي از اميد به رسيدن به وحدت را در جامعه اصولگرايي ايجاد كرده است. اما در اين ميان ظهور حزب علي لاريجاني هم واكنش‌هايي را از سوي اصولگرايان داشته است. لاريجاني كه سال گذشته به صورت ضمني از تاسيس حزبي با كمك اعضاي فراكسيون رهروان ولايت، فراكسيون نزديك به علي لاريجاني در بهارستان خبر داد و بعد از آن نيروهاي نزديك به رييس مجلس ماموريت گرفتند رايزني‌هايي را براي تاسيس اين حزب آغاز كنند. حزبي كه اصولگرايان معتقدند قرار است به نام اصولگرايي و به كام اعتدالگرايان باشد.
ملاقات لاريجاني و ناطق
تفاهم علي لاريجاني و ناطق نوري در يك نشست دوستانه بر سر آمدن و نيامدن يكي از آنها خبري است كه يكي از اعضاي فراكسيون رهروان ولايت در گفت‌وگويي از آن پرده برداشته و گفته است: گويا آقايان با هم در اين زمينه كه اگر هركدام بيايند ديگري كانديدا نشود و از او حمايت كند گفت‌وگوهايي نيز داشته‌اند اگر لاريجاني به صحنه نيايد ناطق مي‌آيد ولي در كل مي‌توان گفت هر دوي اين شخصيت‌ها نقش قوي و تاثيرگذاري را در انتخابات خواهند داشت.
اما جعفرزاده از اعضاي فراكسيون رهروان ولايت در گفت‌وگو با آريا كناره‌گيري لاريجاني از انتخابات مجلس را بعيد دانسته و تاكيد مي‌كند علي لاريجاني براي حضور در انتخابات مجلس مصر است و بعيد به نظر مي‌رسد كه در صورت حضور ناطق او از انتخابات كناره‌گيري كند.
باهنر، يك سر و 290 سودا
محمدرضا باهنر هم كه اين روزها بر جاي عسگراولادي نشسته است و سعي دارد نقش او را ايفا كند به دنبال وضعيتي است تا بتواند براي290 كرسي مجلس نماينده پيدا كند. او به تازگي در گفت‌وگو با مجله مثلث سناريوهاي مختلف انتخابات پيش رو   را  بررسي كرده است. او كه بارها اعلام كرده هيچ راهي براي ائتلاف با اصلاح‌طلبان وجود ندارد، تاكيد كرده است حتي ائتلاف با نيروهاي تندرو جريان اصولگرايي را با كنار آمدن با برخي چهره‌هاي معتدل ارجح   مي‌داند.
او در اين گفت‌وگو تاكيد دارد با وجود اينكه تندروهاي جريان متبوعش را ترجيح مي‌دهد اما براي رسيدن به ائتلاف به دستبوسي اين جريان نخواهند رفت و تن به همه خواسته‌هاي آنان نخواهند داد: ما مي‌گوييم الان چون يك رقيبي به اسم اصلاح‌طلبان داريم اصولگراها بايد مواضع‌شان را تعديل كنند و به هم برسند و براي نيل به اين هدف بايد حداكثر تلاش‌مان را بكنيم. معناي اين حرف اصلا اين نيست كه پايداري سرجايش بايستد و ما به دست‌بوسي آنها برويم يا ما توقع كنيم كه سر جاي‌مان باشيم و آنها به دست‌بوسي ما بيايند، بلكه بايد نقاط مشترك‌مان پيدا و روي نقاط مشترك كار كنيم. بله، شايد من هم الان با پايداري خيلي اختلاف موضع داشته باشم اما اگر قرار باشد به گفت‌وگو و صحبت براي يك ائتلاف سياسي بنشينم، ‌ترجيح مي‌دهم با اصولگراها براي ائتلاف صحبت كنم نه با اصلاح‌طلبان. اما معنايش اين نيست كه كسي فكر كند كه باهنر تغيير موضع داده و رفته پايداري‌چي شده است.
او كه به نظر مي‌رسد براي رياست مجلس بعدي تلاش مي‌كند از زير سايه لاريجاني بيرون بيايد نسبتش با رييس بهارستان را توضيح داده و تاكيد دارد قرار نيست در انتخابات مجلس رو به روي علي لاريجاني بايستد: بعضي‌ها خواب ديدند اما اين خواب ان‌شاءالله تعبير نمي‌شود كه فكر كنند ما مي‌خواهيم با آقاي لاريجاني فاصله داشته باشيم. اين سوال هم كه باهنر مي‌خواهد رييس مجلس دهم شود در اين راستا تعريف مي‌شود كه برخي مي‌خواهند شقه‌اي ايجاد كنند كه اين حتما نخواهد شد ولي ممكن است در يك‌سري مسائل خيلي وقت‌ها اختلاف سليقه پيش‌ آيد. اينكه امروز سوال از فلان وزير را مطرح كنيم مصلحت است يا خير؟ ممكن است آقاي لاريجاني يك راي بدهد و من يك راي ديگري بدهم.
با اين وجود به نظر مي‌رسد وحدت اصولگرايان به جلساتي محدود مي‌شود كه تا كنون هيچ نماد عيني و علني نداشته. جلساتي كه به گفته سيد رضا تقوي قرار است در بهار امسال بازهم   برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون