• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4350 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۵ ارديبهشت

از چاپ كتاب تازه مرادي كرماني تا انتشار اثري درمورد پاراجانف

عاشيق بولود جوادي درگذشت

در خبرنامه امروز درگذشت عاشيق بولود جوادي، رونمايي از آخرين اثر هوشنگ مرادي‌كرماني، چاپ كتابي درباره سينماي پاراجانف نوشته روبرت صافاريان و ماجراي اختلال دستگاه‌هاي كارتخوان در نمايشگاه كتاب تهران را مي‌خوانيد.

 

رونمايي از آخرين اثر هوشنگ مرادي‌كرماني

ليما صالح رامسري، مدير انتشارات معين از رونمايي كتاب جديد هوشنگ مرادي‌كرماني در سي‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران خبر داده است. رامسري در گفت‌وگو با مهر گفته است: «كتاب جديد هوشنگ مرادي‌كرماني با نام «قاشق چاي‌خوري» پنجشنبه ۵ ارديبهشت در سي و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران رونمايي مي‌شود.» به گفته رامسري، كتاب «قاشق چاي‌خوري» مجموعه داستاني است كه با آثار ديگر اين نويسنده متفاوت است. اغلب مرادي‌كرماني را نويسنده ادبيات كودك و نوجوان مي‌شناسند اما داستان‌هاي اين كتاب، مخاطباني فراتر از گروه سني نوجوان دارند. اين نويسنده همواره سراغ موضوعات جديد مي‌‌رود و خودش نيز بارها اذعان كرده است كه «سعي مي‌كنم خودم را تكرار نكنم.» داستان‌هاي اين كتاب، در شهر روي مي‌دهند و ديگر در ده و روستا مكان روي دادن وقايع داستان‌ها نيستند. رامسري به نقل از مرادي‌كرماني گفته است؛ اين كتاب آخرين اثر نويسنده «قصه‌هاي مجيد» خواهد بود و پس از نگارش اين كتاب، «قلمش را مي‌بوسد و آن را كنار خواهد گذاشت.»

 

عاشيق بولود جوادي درگذشت

عاشيق «بولود جوادي» در 86 سالگي درگذشت. استاد عاشيق «بولود جوادي»، نوازنده پرآوازه و كهنه‌كار ساز آذربايجاني، در سال 1312 شمسي در روستاي اوزال چشم به جهان گشود و در ايام كودكي به شهر ميانه كوچ كرد. ذوق هنري و كشش دروني او به موسيقي چنان بود كه در ايام كودكي با يك حلبي، چوب و چند سيم، سازي دستي ساخت و با ذوق و علاقه آن را نواخت. همين ذوق و شوق باعث شد پس از چند دهه، نام اين عاشيق آذربايجاني در كشورهاي ديگر نيز مطرح شود. اجراي كنسرت‌هاي بزرگ او در خارج از كشور از 30 سال پيش و از كشورهاي عمان و كويت شروع شد. در كنار كنسرت‌هاي برون مرزي، كنسرت‌هاي زيادي از اين استاد ساز و آواز در شهرهاي مختلف ايران به اجرا در آمده است كه به نام گروه كنسرت قافلانكوه، نام زادگاه خود را هميشه همراه داشته است. ذوق هنري استاد بولود جوادي، تنها به موسيقي آذربايجاني محدود نيست، هزاران بيت اشعار ناب و پرمغز وي در قالب‌هاي قوشما، گرايلي، تجنيس، اوستانامه، دگيشمه، باياتي، قوشا بيت و... مقام شعر و ادب او را نيز نمايان مي‌كند. مراسم خاكسپاري عاشيق بولود جوادي ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 5 ارديبهشت در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار مي‌شود.

 

كتابي از روبرت صافاريان درباره سينماي پاراجانف

كتاب «اين فيلمسازِ شاعرِ نقاشِ عروسك‌سازِ مستندسازِ افسانه‌پردازِ شعبده‌باز» با عنوان فرعي «سينماي سرگئي پاراجانف» نوشته روبرت صافاريان از سوي نشر چشمه منتشر و راهي بازار نشر شد. اين كتاب شصتمين عنوان مجموعه «هنر- سينما» است كه نشر چشمه در قالب كتاب‌هاي «مطالعات سينمايي»اش چاپ مي‌كند. به تعبير نويسنده كتاب، پاراجانف فيلمسازي ملي‌گرا يا قوم‌گرا بود كه به ‌دليل توجه به آيين‌ها و فرهنگ بومي مورد خشم مقامات شوروي قرار گرفت و زنداني شد. صافاريان مي‌گويد: براي فهم فيلم‌هاي اين كارگردان بايد با فرهنگ ارمني آشنايي داشت و دشوارفهمي آثار پاراجانف به‌ خاطر آشنا نبودن ما با نمادها و نشانه‌هاي فرهنگ مردمي است كه او از آنها مي‌گويد. كتاب «اين فيلمسازِ شاعرِ نقاشِ عروسك‌سازِ مستندسازِ افسانه‌پردازِ شعبده‌باز» قصد دارد توجه مخاطب خود را به متن فيلم‌هاي پاراجانف جلب و او را با بستر اجتماعي و تاريخي روزگار اين كارگردان آشنا كند. اين بستر تاثير زيادي روي شكل و شمايل فيلم‌هاي پاراجانف داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون