• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4353 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ ارديبهشت

رسانه‌هاي خارجي درباره كشتار و اعدام 37 شيعه در عربستان‌سعودي چه نوشتند؟

به نام مبارزه، به كام بربريت

صدف فاطمي

 

 

قصه جنايت‌هاي عربستان‌سعودي حكايت امروز و ديروز نيست؛ سال‌هاست كه جان انسان‌هاي اين سرزمين هر بار به نوعي قرباني توحش سران عربستان مي‌شود. تاريخ را كه ورق بزنيم، به سال ۲۰۱۱ مي‌رسيم و بهار عربي؛ جايي‌ كه ساكنان استان شرقيه كه بيشتر اقليت شيعه عربستان در آن زندگي مي‌كنند در اعتراض به تبعيض عليه شيعيان به خيابان‌ها ريختند. حرف‌شان حق برابر بود و پاك كردن چهره شهر از هر چه اسمش تبعيض است و خط‌كشي. اما سهم‌شان از اعتراض درگيري با نيروهاي امنيتي شد و دستگيري و مرگ. اعتراض‌ها به درازا كشيد. خيلي‌ها به ميدان آمدند؛ از فعالان مدني و كارگران مهاجر گرفته تا زنان معترض و شيعيان ناراضي. زنان دست به كار اعتراض جدي‌تري شدند. با نشستن پشت فرمان تابوي ممنوعيت رانندگي براي هم‌جنسان خود را شكستند و صدها نفر در رياض، جده و مناطق شيعه‌نشين العواميه و قطيف با مشت‌هاي گره شده نداي اعتراض عليه تبعيض سر دادند. اعتراض‌ها كش پيدا كرد تا دست ‌آخر شيخ نمر، فقيه شيعه عربستاني كه سابقه مخالفت با حكومت عربستان‌سعودي را در پرونده‌اش داشت، سال ۲۰۱۲ بازداشت شد. دادگاه جنايي عربستان سال ۲۰۱۵ او را محكوم كرد و يك سال بعد با اعلام حكم «اعدام با شمشير و به صليب كشيدن در انظار عمومي» به زندگي‌اش پايان دادند. قصه مرگش گره خورد به ۴۷ اعدام ديگر در همان سال. حالا و بعد از چهار سال قصه تلخ بربريت عربستان به شكل ديگري تكرار شده است؛ روز سه‌شنبه، سوم ارديبهشت خبر رسيد كه عربستان‌سعودي ۳۷ نفر را به اتهام تروريسم مجرم شناخته و اعدام كرده است. در اين ميان يك نفر بعد از اعدام مصلوب شده است. خبر كوتاه بود و تلخ.

 

۳۶ اعدامي و يك مصلوب

باز حكايت جان انسان به ميان آمد و خشونت كشوري كه هيچ سابقه قابل قبولي در زمينه مدارا با مردم معترض خود ندارد. هر جايي كوچك‌ترين مخالفتي ببيند، خون به راه مي‌كند و سر مي‌زند. در بيانيه‌ وزارت كشور عربستان اين‌طور آمده بود: «اين مجرمان براي آسيب وارد كردن به امنيت، گسترش هرج‌ومرج و ايجاد فتنه‌هاي طايفه‌اي گروهك‌هاي تروريستي تشكيل دادند. آنها مقرهاي امنيتي را هدف قرار داده و شماري از نيروهاي امنيتي را به قتل رساندند.» اما اين بيانيه بهانه بود؛ بهانه واهي. بين اعدامي‌ها تعداد زيادي‌شان شيعه بودند و حكايت جنايت‌هاي عربستان بر شيعيان هم كه ديگر اما و اگر ندارد. يكي از اعدامي‌ها بعد از گردن زدن مصلوب شد.

اين مجازات براي جرايم بسيار سنگين به كار مي‌رود، يعني فاجعه آن‌قدر بالا بوده كه اعدام كفايت نمي‌كند و سر بريده فرد خاطي بايد. الفباي اعدام در عربستان معمولا با گردن زدن هجي مي‌شود و در مواردي سر بريده در ملاعام به نمايش گذاشته مي‌شود كه به آن مصلوب كردن مي‌گويند. عربستان مي‌گويد اسلام اين مجازات را مجاز مي‌داند. سازمان حقوق بشر اما صفر تا صد تمامي اين جنايت‌ها را محكوم مي‌كند. آن‌طور كه رويترز مي‌نويسد، ميشل باشله، كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن محكوم كردن اين اعدام‌ها، از نبود رويه مبتني بر قانون و منصفانه در محاكم عربستان انتقاد كرده و درباره گزارش‌هايي كه خبر از شكنجه اين افراد براي اعتراف منتشر شده، ابراز نگراني كرده است. آن ‌طرف كميته آزادي مذاهب امريكا هم با صدور بيانيه‌اي از وزارت خارجه اين كشور خواست كه ديگر براي اين كشور استثنايي قائل نشود و مجازات‌هاي پيش‌بيني شده در قانون را اعمال كند. به گزارش گاردين، تنزنين دورجي، رييس كميته آزادي مذاهب امريكا تاكيد كرد: «اعدام اقليت شيعه به دليل هويت مذهبي و فعاليت‌هاي مسالمت‌آميز توسط حكومت عربستان، نه‌تنها شوكه‌كننده است بلكه با تبليغات رسمي حكومت اين كشور در تضاد است.» محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران هم در توييتر خود نوشت: «بعد از چشم بستن به اقدام رژيم سعودي در كشتن جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي، حالا كه اين دولت سر ۳۷ نفر را در يك روز از تن‌شان جدا مي‌كند و حتي يك نفر را به صليب مي‌كشد، كوچك‌ترين صدايي از دولت ترامپ شنيده نمي‌شود.

عضويت در تيم B، بولتون، بن‌سلمان، بن زايد و بي‌بي، باعث مصونيت در برابر ارتكاب هر جنايتي مي‌شود.» عربستان‌،‌ ايران را متهم مي‌كند كه منطقه را بي‌ثبات كرده و در امور كشورهاي آن مداخله مي‌كند.

ايران اما اين اتهام‌ها را رد مي‌كند و افكار عمومي هم به‌خوبي مي‌داند كه عربستان‌سعودي با اعمال اين سياست‌هاي وحشيانه عليه شيعيان تلاش مي‌كند تا آنها را به عنوان تهديدي براي امنيت ملي خود معرفي كند. به گفته سازمان عفو بين‌الملل سال گذشته هم ۱۴۹ نفر در عربستان اعدام شدند؛ اين يعني قصه جنايت‌هاي كش‌دار عربستان تمامي ندارد.

 

همه به حرف آمدند

خبر جنايت هولناك عربستان كه پيچيد، همه به حرف آمدند. راشاتودي نوشت: «محمدبن سلمان، شاهزاده اصلاح‌طلب سعودي بزرگ‌ترين نمايش اعدام شيعيان را به نمايش عمومي گذاشت. او در يك روز جان ۳۷ نفر را نشانه گرفت كه دست‌كم ۳۴ نفرشان شيعه بودند. شواهد و مدارك نشان مي‌دهد كساني كه پيش از اعدام اعتراف كرده‌اند همه زير شكنجه شديد بوده‌اند و ناچار شده‌اند طبق سليقه رژيم سعودي اعتراف كنند.»

به گفته نيويورك‌تايمز سطح ناآرامي‌ها بعد از اعدام دسته‌جمعي اخير بالا گرفته و حضور پليس سعودي احتمالا براي محافظت از ناآرامي‌هاست. «جرالدو ريورا»، مجري معروف ۷۵ ساله امريكايي فاكس‌نيوز هم تصوير سلفي‌اش با ظريف را در صفحه توييترش منتشر كرد و نوشت: «با محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران. صرف‌نظر از اينكه درباره كشور باستاني او چه فكري مي‌كنيد اما آنها دست‌كم دست به سلاخي اقليت‌ها نمي‌زنند مانند كاري كه عربستان‌سعودي اخيرا با اعدام ۳۷ نفر از اقليت‌ها كه ۳۳ نفرشان شيعه بودند، انجام داد.» همه اينها را كه تنگ هم بزنيم، نتيجه‌اش مي‌شود يك جمله و تمام؛ راست مي‌گويند كه عربستان «سرزمين خون» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون